Onko lapsen kiusaamista jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anita

Vieras
en suostu enää laittamaan kakkaamista varten vaippaa? Poika on 3 vuotias ja kakka on tähän asti tullut vain vaippaan, muuten on päivisin vaipaton (paitsi pitemmillä reissuilla ja öisin). Voinko huomenna vain sanoa, etten laita vaippaa ja että nyt kakataan pönttöön/pottaan? Lapsi kyllä haluaa mennä piiloon kakalle, mutta voihan tuon potan viedä sinne piiloon (oven taakse yms.)

Vai mitä teen, että saan lapsen kakkaamaan pönttöön?

meidän 2v4kk tekee kaiken muun pottaan ja kakkaa varten hakee vaipan ja antaa laitettavaksi.mäkin oon miettinyt miten tästä eteenpäin. meillä kakkaa ihan julkisesti.

No kyllä 3-vuotias pian huomaa ettei ne kakat kivalta tunnu siellä housuissa. Siis et vaan laita vaippaa! Kun/jos kakka tulee housuun, niin selität lapselle minne kakan kuuluisi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä 3-vuotias pian huomaa ettei ne kakat kivalta tunnu siellä housuissa. Siis et vaan laita vaippaa! Kun/jos kakka tulee housuun, niin selität lapselle minne kakan kuuluisi tulla.

TAi annat sen kakkavaipan olla vähän aikaa. Mutta poitsuhan tietysti ottaa sen itse pois.

Tiedän sellaisenkin joka ei siitä kakasta housussa välitä vaan hommat jatkuu ja vasta haju paljastaa. Ja ikää 3v, ei useinkaan kiinnosta pottailu ollenkaan. Osaa mutta ei viitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tiedän sellaisenkin joka ei siitä kakasta housussa välitä vaan hommat jatkuu ja vasta haju paljastaa. Ja ikää 3v, ei useinkaan kiinnosta pottailu ollenkaan. Osaa mutta ei viitsi.

Meilläkin se kakka saa olla siellä aika kauan, ennenkuin lapsi siihen alkaa reagoimaan. Mutta taidan kuitenkin olla laittamatta sitä vaippaa lapselle huomenna, katotaan kuin käy. Toivottavasti ekan kerran kakattuaan pottaan saatais putki auki :D

meillä oli sama tilanne viime kesänä, ja yövaippa vielä käytössä. eräänä päivänä totesin pojalle että vaipat on annettu naapurin vauvalle, etsi niitä jonkun aikaa ja totesi ettei vaippoja löydy (laitoin yläkaappiin piiloon). panttasi koko päivän ja seuraavana päivänä teki kakat pönttöön kun vaippoja ei ollut. kehuin kovasti ja poika oli itsekin todella innoissaan!
yövaipat laitoin aina vasta lapsen nukahdettua, joten ei niitä edes muistanut, ja nappasin aamulla nopeasti pois. nyt puoli vuotta täysin vaipatta!!

Alkuperäinen kirjoittaja Anita:
en suostu enää laittamaan kakkaamista varten vaippaa? Poika on 3 vuotias ja kakka on tähän asti tullut vain vaippaan, muuten on päivisin vaipaton (paitsi pitemmillä reissuilla ja öisin). Voinko huomenna vain sanoa, etten laita vaippaa ja että nyt kakataan pönttöön/pottaan? Lapsi kyllä haluaa mennä piiloon kakalle, mutta voihan tuon potan viedä sinne piiloon (oven taakse yms.)

Vai mitä teen, että saan lapsen kakkaamaan pönttöön?

Mä lahjosin ihan törkeesti. Osti mieluisan lelun ja näytin se pojalle ja kerroin et sen saa kun kakka on potassa. 2 päivää meni ja onnistui pottaan ( kehuin kovin ja annoin lelun), sit palkinnot pieneni koko ajan ( aina pikku palkinto kakkasta, laitoin pussiin kaikkea pikkukivaa ja sai valita itse) ja lopuksi unohtui koko palkinnot.

Mulla ei meinannut poika tehdä mitään pottaan tai pönttöön, joten törkeästi lahjoin. Ostin Cars-tarroja (pojan suosikkeja) ja sai laittaa aina tarran vessan kaakeliseinään, kun teki pissan tai kakan oikeaan paikkaan, samalla opetin vanhemman tytön tekemään tarpeensa pönttöön potan sijasta prinsessatarrojen avulla. Edelleen tarrasysteemit käytössä puolen vuoden jälkeen, meillä tosi "tyylikäs" vessa :laugh:

Lahjonta on hyvä. Kolmivuotias jo ymmärtää puhettakin. Tosiaankin sanot lapselle, että ostat kivan lelun kun kakka tulee pottaan. Saa vaikka itse valita. Lisäksi potalle älyttömästi leluja mukaan. Meidän poika on kulettanut parkkitalosta lähtien tavaraa sinne potalle eikä millään luopuis potasta kun siinä on niin hyvä leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on ollu vähän sitten sitä, että lapsi panttaa sen kakan kanssa iltaan, että saa yövaipan ja kakkaa siihen. Miten tuon pystyn välttämään?

Juu ja meillä pidätteli niin kauan että tuli ummetus joka piti sitten lääkkeillä hoitaa.

Yhteistyössä