Onko lapselle hyötyä tarhan aloituksesta 1v2kk versus 9kk iässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lotta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lotta"

Vieras
Ollaan pienituloinen perhe. Mies laskeskeli, että käyttämällä säästöt voisin olla kotona vielä 5kk pidempään. Kuitenkin luin, että alle 1v6kk lasta ei pitäisi viedä tarhaan. Mietinkin, että onko tuosta satsauksesta hyötyä, että käytetään säästöt? Kokeeko pieni lapsi trauman huolimatta iästä, jos alle tuon puolitoista? Mies on laskelmat todella tarkkaan tehnyt huomioiden pakolliset menot ja lainanlyhennykset, joten tuo on ihan ehdoton maksimi.

Asuntolainaan on mahdollista saada lyhennysvapaata, onko tämä huomioitu? Kyllä itse olisin sen 5kk pidempään kotona, sillä kehitys on niin nopeaa tuossa iässä, että 9kk ikäinen on aivan ei tasolla kuin 1v 2kk! Kotona pitempään noin pienen on aina parempi - tiedä sitten, mitä tutkimustulokset sanovat...

1v 2kk yleensä on sellaisessa "helpossa iässä", jossa sopeutuu hyvin hoitoon (näin ovat sanoneet meille varhaiskasvattajat). 9kk vauva saattaa taas olla niin pahassa eroahdistuksessa, että pienetkin erot ovat tuskaa. Itse en pystynyt käymään edes kuntosalilla kun lapsi oli 9-10kk...

• Tykkää
Reactions: Ainutar
Ja 1,5vuotiaalla alkaa taas uusi eroahdistuskausi, eli helpommalla saattaa päästä jos aloittaa silloin 1v 2kk... Meillä imetys loppui juuri tuolloin, 1,5-vuotiaana ei olisi enää tullut kuuloonkaan.

[QUOTE="muu";27905169]1v 2kk yleensä on sellaisessa "helpossa iässä", jossa sopeutuu hyvin hoitoon (näin ovat sanoneet meille varhaiskasvattajat). 9kk vauva saattaa taas olla niin pahassa eroahdistuksessa, että pienetkin erot ovat tuskaa. Itse en pystynyt käymään edes kuntosalilla kun lapsi oli 9-10kk...[/QUOTE]

Ok, kiitos vastauksesta

Varmasti riippuu lapsesta, meillä ainakin olisi ollut helpompi aloittaa hoidossa vasta 1v2kk kuin 9kk iässä, sillä lapsi oppi kävelemään vuoden iässä ja alkoi harjoittelemaan sanoja reilun vuoden iässä. Meillä on silleen hyvä tilanne, että olen voinut jäädä kotiin pidemmäksi aikaa, mutta aikoinaan kun hoitoon vientiä mietittiin, niin mä halusin, että lapsi pystyy sanomaan tai poistumaan epämielyttävästä tilanteesta.

Vaikea kysymys 1 v 2 kk ikäisellä voi olla vaikea eroahdistusvaihe ja siksi tarhan aloitusaika voi olla huono. Toisaalta tuon ikäinen lapsi yläänsä jo kävelee ja pärjää päiväkodissa paremmin.

Minä voisin ajatella hoidon aloittamista esim. kun lapsi olisi vuoden ikäinen ja yrittää sitten tehdä lyhennettyä työviikkoa siten, että lapsi olisi yhden päivän vähemmän hoidossa. Ja tietenkin mahdollisimman lyhyet hoitopäivät. Voisitte koittaa tehdä laskelmia tuolla perusteella. Jos on pienet tulot, palkka ei ole oleellisesti pienempi kun verotus muuttuu. Lisäksi tuohon saa vielä kelalta osittaisen hoidon tukea ja päiväkotimaksukin on vähän pienempi.

Kyllä jokainen kuukausi vanhempainvapaakauden jälkeen kotona on parempi pienelle lapselle kuin mennä 9kk ikäisenä vauvana hoitoon. 1v 2kk ikäinen on ihan eri tasolla kehityksessään kuin 9kk ikäinen, osaa jo kävellä, osaa joitain sanoja, osaa jonkin verran syödä itse jne. Suosittelen että olet vielä sen 5kk kotona.

• Tykkää
Reactions: Madmama
Miksi oi miksi hankkia lapsia, jos heitä ei halua hoitaa? Kyseessä on Aina priorisointiasia. Hyvin voit olla kotona siihen asti, että lapsi on kolmevuotias. Jos ei muuten, niin myytte asunnon ja vuokralle. Minkään muun väittäminen on valehtelua.

Kyl pikkulapsilla jokainen kk lisää kotona on tärkeä. 9kk on vauva vasta ja aivan erilainen kun se yli 1v. Hoitajan sanosin että ei niitä vauvoja hoitoon. Päivähoidossa on kyllin sillekin 1v2kk, saati vauvalle. Jos on ap aivan pakko mennä töihin ni oo kotona niin kauan kun suinkin.

Tuo on niin lapsesta kiinni, mutta meilläkin tuo 9-10 kk olisi ollut kaikkein pahin vaihe aloittaa hoito. Lapsilla oli pahin eroahdistusvaihe silloin käynnissä. Lisäksi 1v2kk molemmat osasivat jo hyvin kävellä ja puhuakin joitakin sanoja, 9 kk ei onnistunut vielä kumpikaan. Esim. ulkoilut hoidossa on erittäin paljon kivempia lapselle, kun pystyy kävelemään. Ne maassa mönkijät saavat valitettavasti usein istua rattaissa ulkoilun ajan.

[QUOTE="Irina";27905535]Miksi oi miksi hankkia lapsia, jos heitä ei halua hoitaa? Kyseessä on Aina priorisointiasia. Hyvin voit olla kotona siihen asti, että lapsi on kolmevuotias. Jos ei muuten, niin myytte asunnon ja vuokralle. Minkään muun väittäminen on valehtelua.[/QUOTE]

Peesi!

[QUOTE="Irina";27905535]Miksi oi miksi hankkia lapsia, jos heitä ei halua hoitaa? Kyseessä on Aina priorisointiasia. Hyvin voit olla kotona siihen asti, että lapsi on kolmevuotias. Jos ei muuten, niin myytte asunnon ja vuokralle. Minkään muun väittäminen on valehtelua.[/QUOTE]

Tulihan tää kommentti taas:D En vaan voi ymmärtää tuota asennetta, että pitäisi myydä oma asunto (joka mahdollisesti se unelmien talo josta on koko elämä haaveiltu). Niin ja luuletko että asunnot ihan sormia napsauttamalla menee kaupaksi?

Tulihan tää kommentti taas:D En vaan voi ymmärtää tuota asennetta, että pitäisi myydä oma asunto (joka mahdollisesti se unelmien talo josta on koko elämä haaveiltu). Niin ja luuletko että asunnot ihan sormia napsauttamalla menee kaupaksi?

Pitäisikö sitä enemmän kuitenkin olla unelmia omasta vanhemmuudesta kuin materiasta? Siis jos ihmisellä arvot kunnossa ja sydän paikallaan.............

• Tykkää
Reactions: Salla07
Helpompaase on kun lapsi osaa kävellä ja tekaa ulkonakin muutakin kuin itkee, makaa kuralammikossa ja syö hiekkaa.

On se sulle ittelledku helpompaa ku lapsi on vähän isompi. 9kk ikäinen kun saattaa herätä vielä monta kertaayössä, 1v2 kk ikäinen taas usein jo nukkuu käpi yön. Mukavampi sunki mennä hyvin nukutun yön jälkeen töihin. Tietty jokatapauksessa hoidon aloitus voi rikkoa lapsen yöunet hetkeks..

Ei jestas! Ei tulisi mieleenkään myydä asuntoa sen takia, että saisimme kelalta asumistukea. Onko sen lapsen kiva asua jossain lähiön vuokrakämpässä ( kärjistäen) spurgujen keskellä vai mielummin kivassa ympäristössä jossa voi huoletta leikkiä ulkona. Kyllä olemme niin itsekkäitä, että aijomme pistää lapsemme 1,5 vuotiiana päivähoitoon mielummin kuin myymme unelmapaikalla olevan kotimme jota olemme edelliset 3 vuotta remontoineet mieluisaksi. Silläkin uhalla, että olemme huonoja vanhempia muiden mielestä.

• Tykkää
Reactions: Porho

Eehheeheheheheheheee... :laugh:

Ja aloittaja, me vietiin 1v2kk ikäinen hoitoon, en olis aikaisemmin vienyt. Syinä mm. se, että meillä lapsi jo käveli tuossa iässä ja joi normaalia maitoa, ei tarvinnut mitään korvikerumbia hoidossa. Lisäksi ihan normaalia kotiruokaa veteli jo tuossa vaiheessa, että senkin takia helpompi.

Todella nopeasti sopeutui, lto:kin sanoi että tuon ikäiset sopeutuu nopeammin kuin esim. 2-vuotiaat, kun tuon ikäiset ei vielä oikein ymmärrä... :)

[QUOTE="Riina";27906720]Ei jestas! Ei tulisi mieleenkään myydä asuntoa sen takia, että saisimme kelalta asumistukea. Onko sen lapsen kiva asua jossain lähiön vuokrakämpässä ( kärjistäen) spurgujen keskellä vai mielummin kivassa ympäristössä jossa voi huoletta leikkiä ulkona. Kyllä olemme niin itsekkäitä, että aijomme pistää lapsemme 1,5 vuotiiana päivähoitoon mielummin kuin myymme unelmapaikalla olevan kotimme jota olemme edelliset 3 vuotta remontoineet mieluisaksi. Silläkin uhalla, että olemme huonoja vanhempia muiden mielestä.[/QUOTE]

Hyvään vanhemmuuteen kuuluu myös lapsesta taloudellinen huolehtiminen ja kyllä lapset vaan on kiitollisia, kun ei tarvitse kyhjätä vuokrakaksiossa vaan saa nauttia omasta talosta ja isosta pihasta, missä on tilaa temmeltää. Eli peesaan sua ihan täysillä.

Meillä vielä sattuu olemaan ihana pieni pk, jossa lapsi viihtyy todella hyvin. Tullaan toinenkin lapsi laittamaan samaan pk:hon, kun on 1,5v. Eipähän tarvi taloja ja autoja myydä :)

• Tykkää
Reactions: Zilla ja _Pigeon_
[QUOTE="Irina";27906657]Pitäisikö sitä enemmän kuitenkin olla unelmia omasta vanhemmuudesta kuin materiasta? Siis jos ihmisellä arvot kunnossa ja sydän paikallaan.............[/QUOTE]

Haha :D Niin että oma talo/asunto on hirveää materiaa? Onhan se väärin haluta itselleen ja perheelleen mukava paikka jossa asua ja kasvaa. Mitä jos pariskunta alkaa perustamaan perhettä vasta kolmekymppisinä ja ovat n. 40-vuotiaita kun nuorinkin täyttää sen maagisen 3 vuotta. Sitten saisi vasta mielestäsi ostaa oma asunto, kun eka maksettu 20 vuotta vuokrakämpästä (samassa ajassa olis jo melkein maksanut asuntovelan pois...) Lapset joutuvat vaihtamaan asuinaluetta, päiväkotia ja koulua ja etsimään uudet kaverit. Eipä se jatkuva muuttaminenkaan hyvää lapselle tee. Aika kapeakatseinen olet...

• Tykkää
Reactions: Zilla
5kk tekee tuossa vaiheessa paljon. Omat päässeet eroahdistuksesta, oppineet kävelemään, puhuneet joitain sanoja, lusikoineet itse, juoneet tavallista maitoa ja pärjänneet yksillä päiväunilla. Kaikki nuo muutokset tuolla välillä. Ne on tärkeitä hoidon kannalta. Meillä lapset olleet 1v3kk mennessään hoitoon 10 päivää kuussa ja kaikki mennyt hyvin!

[QUOTE="vieras";27906776]Hyvään vanhemmuuteen kuuluu myös lapsesta taloudellinen huolehtiminen ja kyllä lapset vaan on kiitollisia, kun ei tarvitse kyhjätä vuokrakaksiossa vaan saa nauttia omasta talosta ja isosta pihasta, missä on tilaa temmeltää. Eli peesaan sua ihan täysillä.

Meillä vielä sattuu olemaan ihana pieni pk, jossa lapsi viihtyy todella hyvin. Tullaan toinenkin lapsi laittamaan samaan pk:hon, kun on 1,5v. Eipähän tarvi taloja ja autoja myydä :)[/QUOTE]

Mä luin joskus keskustelua, missä pohdittiin kuinka moneen lapseen on varaa. Monet siä sit toitotti että kyllä pienilläkin tuloilla voi hankkia monta lasta ja että ei lapset paljoa tarvitse. Mä sit sanoin, että haluan tarjota lapselleni mahdollisuuden harrastaa mitä hän haluaa, lähteä kielimatkalle ja muutenkin matkustella (reissaamme pari kertaa vuodessa) jne. Kuulemma pilaan lapseni koska eihän lapselle saa antaa kaikkea, esim kielikurssi on ihan turhaa.

Mä oon sitä mieltä, että kerran tässä vaan eletään ja mä ainakin haluan elää sen mukaan :)

Niin ja ap, kyllä mäkin olisin sen 5kk pidempään kotona jos se kerta mahdollista on :) Jos kuitenkin vetää talouden liian tiukalle, niin sit vaan lapsi hoitoon. Älä siitä huonoa omaatuntoa tunne!

Mielenkiintoinen kommentti joka kertoo yhteiskunnan tilanteesta paljon; jotkut pullossa eläneet kuvittelevat että töitä ei tarvi tehdä jos on lapsia, kyllä yhteiskunta maksaa eli muut käyvät töissä. Ihan hyvä jos itse voisi elää samoin ja ajatella että kyllä mulla on varaa olla kotona no matter what. Puistattaa tuollaiset tyypit, ja niiden lapselliset kommentit!

• Tykkää
Reactions: Zilla

Yhteistyössä