Onko lapsella liian vähän vaatetta ulkona?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="öhöm";22438597]Omalla 3-vuotiaallani on vain ohuet, pitkät trikoovaatteet sisävaatteina, niiden päälle villahousut + fleecetakki ja siinä päällä VÄLIKAUSIVAATTEET, ajatelkaas sitä![/QUOTE]

Peesi! Mulla on kaksvuotiaat, ja meillä noiden vaatteiden lisäksi kalsarit ja t-paidat, ja välillä pitää tulla sisälle kun on niin hikiset miehet.. en missään tapauksessa laittaisi toppapukua päälle vielä. Eli tunnustele sinäkin ap sitä lasta, äläkä kerhotädiltä kysele lapsen vaatetuksesta :), jos lapsi on ok, niin miksi ihmeessä tupata vielä lisää vaatetta!
Meillä on hieman jopa ongelma tuo hoitotätien pakkomielle tupata lapset niin täyteen vaatetta ettei ne pysty liikkua kunnolla.. Pojat on ihan lotiskomärkiä hiestä kun tulevat kotiin, eikä sanominen vaikuta kyllä juuta eikä jaata.. Lapset on erilaisia!

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Peesi! Mulla on kaksvuotiaat, ja meillä noiden vaatteiden lisäksi kalsarit ja t-paidat, ja välillä pitää tulla sisälle kun on niin hikiset miehet.. en missään tapauksessa laittaisi toppapukua päälle vielä. Eli tunnustele sinäkin ap sitä lasta, äläkä kerhotädiltä kysele lapsen vaatetuksesta :), jos lapsi on ok, niin miksi ihmeessä tupata vielä lisää vaatetta!
Meillä on hieman jopa ongelma tuo hoitotätien pakkomielle tupata lapset niin täyteen vaatetta ettei ne pysty liikkua kunnolla.. Pojat on ihan lotiskomärkiä hiestä kun tulevat kotiin, eikä sanominen vaikuta kyllä juuta eikä jaata.. Lapset on erilaisia!

Saman olen huomannut ja siksi toppaa on tarjolla päiväkodissa oman lapseni naulakossa vain silloin, kun sille todellakin on tarvetta...

[QUOTE="pph";22438891]No tuskin aikuinen koskaan pääsee samaan tasoon lasten liikkumisen kanssa. Vai könätkö niin paljon maassa että kuoritakkisi pinta on kosta/märkä? Istutko pelkällä kylmällä maalla, tovia ja toista kosteissa kuorihousuissasi? Olet aikuinen ja ymmärrät lähteä liikeelle vilun tullessa. Lapsi ei.[/QUOTE]

Kyllä mun lapseni liikkuvat ulkona leikkiessään PALJON enemmän kuin minä! Touhuavat ja menevät koko ajan, minä seison vieressä ja katson! Ikinä ei olla lähdetty sisälle sen vuoksi, että lapsilla on kylmä, minulla se kylmä on tullut ekana joka ikinen kerta! Ja jos lasten takia on sisälle tultu, niin ihan sen takia että heillä on tullut liian kuuma touhutessaan.. Ei meidän lapset ainakaan ulkona leikkiessään vaan ISTU maassa..

Peesaan edellistä, kyllä sen lapsesta huomaa, onko päällä ollut liikaa vai liian vähän. Lapset on erilaisia tässäkin asiassa-meillä kaksi lasta, joista toinen todella lämpöinen tapaus, toinen herkästi paleleva. Esikoinen 5v. kulkee ulkona näillä keleillä vk-puvussa, alla sisävaatteet, lisäksi vk-hanskat, pipo ja kauluri ja on tässä varustuksessa lähes aina hikinen kun tullaan sisälle. Ollut samanlainen vauvasta asti, palelee oikeastaan vain jos on tulossa kipeäksi. Kuopus 2v8kk puolestaan tarvitsee samoille asteille sisävaatteiden päälle villahaalarin, toppahanskat, pipon ja kypärälakin ja tuulisella kelillä myös toppahousut vk-housujen tilalle ja mahdollisesti myös villasukat kenkiin.

No meillä oli tänään aamulla -1 ja päällä oli pitkähihainen paita ja sukkahousut. Siihen päälle vaan paksu toppahaalari. Villasukat tais olla goreissa kuitenkin.

[QUOTE="öhöm";22438783]No tämä nyt on höpöhöpöä. Itse ulkoilen pikkupakkasilla siten, että ohuiden kuorihousujen alla on vain ohuet pitkikset, takki saattaa olla toppaa, mutta siellä ei olekaan sitten alla kuin ehkä t-paita. Ja istun hiekkalaatikolla ja möyrin maassa. :) Lapseni kuitenkin liikkuu minua enemmän ja hänellä on aina vähintään yksi kerros enemmän vaatteita kuin minulla.[/QUOTE]
Ole onnellinen, mä tartten parin asteen pakkaseen kuorihousujen alle villahousut, villapaidan, fleecen ja kuoritakin päälle. Ja mun on pakko painaa kovaa vauhtia jotta ei tule kylmä (päässä fleecepipo ja kädessä hanskat)

Mä jäätyisin sinun asusteilla. Eli loppukädessä eri ihmiset tarvitsevat eri vaatteet. Vaatteiden määrää vaihdetaan jos tuntuu palelevan. Ei ole yhtä ainoata totuutta. Itse isken lapselle mukaan paljon vaihtoehtoja ja nitä käytetään mitä tarvitaan.

Ei pikkulapset nyt tollasii vaatekerroksi vielä tarvii (oon ite 11v) Mä laitan joka päivä kouluu leggingsit(jotka näyttää farkuilta,eli siis farkkuleggarit/jeggingsit) tai pillifarkut.Niitten alle en sitte ikinä laita mitään kalsareita.Sitte mulla on joku pitkähihanen,t-paita tai toppi ja sit joku ulkotakki,pipo ja lapaset. :D

Meillä alle 1-vuotiaalla pojalla oli body, sukkahousut, collegehousut, pitkähihainen t-paita, huppari, toppahousut ja toppatakki, kauluri, villasukat, toppakäsineet, pipo ja talvikengät. 3-vuotiaalla tytöllä oli sukkahousut, pitkähihainen t-paita, haalarifarkkuhame, fleecetakki, toppahousut, villasukat, toppatakki, pipo, talvikengät, toppakäsineet, kaulahuivi... Tytöllä kaiketi ihan ok varustus, mutta älkää kysykö miten puen pojan -20 pakkasilla :D käärin varmaan lampaantaljan sisälle rullalle...

[QUOTE="öhöm";22438783]No tämä nyt on höpöhöpöä. Itse ulkoilen pikkupakkasilla siten, että ohuiden kuorihousujen alla on vain ohuet pitkikset, takki saattaa olla toppaa, mutta siellä ei olekaan sitten alla kuin ehkä t-paita. Ja istun hiekkalaatikolla ja möyrin maassa. :) Lapseni kuitenkin liikkuu minua enemmän ja hänellä on aina vähintään yksi kerros enemmän vaatteita kuin minulla.[/QUOTE]

Täytyy ottaa huomioon myös sellainen fakta, että lapsen iho on paljon ohuempi , kuin aikuisten, heillä ei ole vielä samanlaista rasvakerrosta(ei tarkoita lihavuutta/ihraa) suojanaan, kuten meillä aikuisilla ja verisuonet ovat hyvin "pinnassa" minkä vuoksi he ovat alttiinpia paleltumiselle/kylmettymiselle, kuin me aikuiset jo karaistuneet, monenlaiseen säähän.
Ja totta tosiaan vaatteiden, käsineiden, toppapuvun "peffa"/polvet sekä alusasu/lakki jo pelkkä "kostuminenkin" altistaa kylmettymiselle, jopa paleltumiselle, riippuen tietysti säästä sekä olosuhteista.

Yhteistyössä