Onko lappi parempi kuin Espoo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anonyymi kanapihvi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anonyymi kanapihvi

Vieras
Vanhemmat erosi 2017. Isä muutti espooseen 18. Jäin äidin kanssa neljän siskon kanssa ohkolaan. Sieltä Tuusulaan, sieltä nurmijärvelle. Nyt äitillä ja sen avopuolisolla on tarkoitus muuttaa kemijärvelle. Sieltä on jo talo ostettu ja muutto sinne on virallisesti toukokuussa. Ja tietysti molemmat haluaa mut niille asumaan. Isille muutosta olen haaveillut jo aikaisemmin ja niin haluaisinkin sinne päästä
MITÄ TEEN?
Vastaus olisi kiva tulla huhtikuu/22 loppuun mennessä
Kiitos.

Vanhemmat erosi 2017. Isä muutti espooseen 18. Jäin äidin kanssa neljän siskon kanssa ohkolaan. Sieltä Tuusulaan, sieltä nurmijärvelle. Nyt äitillä ja sen avopuolisolla on tarkoitus muuttaa kemijärvelle. Sieltä on jo talo ostettu ja muutto sinne on virallisesti toukokuussa. Ja tietysti molemmat haluaa mut niille asumaan. Isille muutosta olen haaveillut jo aikaisemmin ja niin haluaisinkin sinne päästä
MITÄ TEEN?
Kiitos.
Äidin kanssahan olisi viisast asustella mutta kuuntele haaveitas!

MITÄ TEEN?
Kiitos.
ESPOO ON PARAS!!!!

MITÄ TEEN?
Kiitos.
Minkä ikäinen oot? Lappi on tosi kaunis ja ite viihdyin nuorena Kemijärvellä tosi hyvin. Siellä voi tehdä asioita, joita kaikki nuoret ei voikkaan tehdä. Kinuu itelles kelkka ja mee sytyttään valkeet johonki mettään. Jos et osaa, niin opettele. Joka paikassa on puhtaat vedet ja siellä on hyvä uida. Siellä saa olla rauhassa ja kasvaa itseksi.
Jos oot etelästä, ne saattaa vierastaa sua aluksi, mut älä vaan oo mikään ylpee eteläläinen, niin pääset jengiin.
Sit Rovaniemen yliopisto esim on tosi laadukas, jos mietit jatkoa. Tai sit voit muuttaa isälles vanhempana.

Minkä ikäinen oot? Lappi on tosi kaunis ja ite viihdyin nuorena Kemijärvellä tosi hyvin. Siellä voi tehdä asioita, joita kaikki nuoret ei voikkaan tehdä. Kinuu itelles kelkka ja mee sytyttään valkeet johonki mettään. Jos et osaa, niin opettele. Joka paikassa on puhtaat vedet ja siellä on hyvä uida. Siellä saa olla rauhassa ja kasvaa itseksi.
Jos oot etelästä, ne saattaa vierastaa sua aluksi, mut älä vaan oo mikään ylpee eteläläinen, niin pääset jengiin.
Sit Rovaniemen yliopisto esim on tosi laadukas, jos mietit jatkoa. Tai sit voit muuttaa isälles vanhempana.
oon 11. toukokuussa 12

Ja btw ei tartte kinuu kelkkaa kun perheellä on mönkkäri ja mulla honda monkey

Ja btw ei tartte kinuu kelkkaa kun perheellä on mönkkäri ja mulla honda monkey
11-12 on ihan hyvä aika asua siellä. Sul on enemmän vapautta kuin Espoossa. Mut mönkkärillä ja mopolla pääsee vain latuja pitkin. Kelkalla pääset mihin vain, mihin hanki yltää ;) no, ei se pakollinen ole.
Siellä on joka tapauksessa luonnon vapautta. Sitä ei Espoosta samalla tavalla löydä, vaikka sielläkin tietenkin on metiköitä.

Kemijärvellä on kuitenkin myös pitkät talvet ja aika paljon kylmempi. Siellä näkee tosin myös poroja.

Molemmat on hyviä vaihtoehtoja. Mut jos olisin sä, haluaisin ainakin kokea Kemijärven. Ehkä voit sopia äitis kanssa, että muutat ensin sinne, ja jos paikka tuntuu niinku ihan hirveeltä, niin muuttaisit sitten Espooseen?

Espooseen pääsee aina. Kemijärvelle ei niinkään. Johtuu siitä, et Espoossa on enemmän koulutusvaihtoehtoja ja työpaikkoja sitten tulevaisuudessa.

Espoon koulut voi olla kova paikka, paljon väkivaltaa, jengejä, häiriköitä. Espoossa on ehkä kiva viettää kesää kun ei ole hyttysiä niin paljon kuin Lapissa ja lintsit ym lähellä, mutta en suosittele muuttoa Espooseen.

Ei se ole niinkään siitä paikasta kiinni, vaan siitä onko parempi asua isän vai äidin luona. Ja sitä ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa. Jos vanhempasi ovat hyvissä väleissä, he ovat varmaan itse päätyneet siihen, että sinun on parempi asua äidin kanssa. Ehkä siihen on joku syy? Ja haluaisitko asua erossa sisaruksistasi?

11-12 on ihan hyvä aika asua siellä. Sul on enemmän vapautta kuin Espoossa. Mut mönkkärillä ja mopolla pääsee vain latuja pitkin. Kelkalla pääset mihin vain, mihin hanki yltää no, ei se pakollinen ole.
Siellä on joka tapauksessa luonnon vapautta. Sitä ei Espoosta samalla tavalla löydä, vaikka sielläkin tietenkin on metiköitä.

Kemijärvellä on kuitenkin myös pitkät talvet ja aika paljon kylmempi. Siellä näkee tosin myös poroja.

Molemmat on hyviä vaihtoehtoja. Mut jos olisin sä, haluaisin ainakin kokea Kemijärven. Ehkä voit sopia äitis kanssa, että muutat ensin sinne, ja jos paikka tuntuu niinku ihan hirveeltä, niin muuttaisit sitten Espooseen?

Espooseen pääsee aina. Kemijärvelle ei niinkään. Johtuu siitä, et Espoossa on enemmän koulutusvaihtoehtoja ja työpaikkoja sitten tulevaisuudessa.
Ja mun ois tarkoitus alkaa salibandytuomariksi syksyllä ja lapissa niitä pelejä ei ehkä ole niin paljon

Ja mun ois tarkoitus alkaa salibandytuomariksi syksyllä ja lapissa niitä pelejä ei ehkä ole niin paljon
Salibandya on kyllä joka paikassa. En tiedä tietenkään, kuinka monta joukkuetta siellä on. Varmasti löytyy seuran sivut, jos googletat. No, nyt ehkä korona-aikana voi olla hiljaisempaa.
Tuli muuten mieleen, et siellä ei ole samalla tavalla ostareita, kuten Pk-seudulla. Et jos vietät enemmän sellaista elämää, niin voi jäädä aika hiljaiseksi.

Espoossa on paljon ulkomaalaisia, pakolaisia, rikollisia, väkisinmakaajia, huumeita, juoppoja, kirosanoja, jengitappeluja... mene mieluummin Kemijärvelle niin pysyt puhtaana ja kilttinä poikana.
T. Espoolainen joka muutti sieltä pois

Hei. Olen itse asunut molemmissa. Olen kolmekymppinen aikuinen nyt. Lapsuuden asuin Kemppa-Tornio välillä ja nyt aikuisena Espoossa. Kyllä itse ainakin sanoisin että lapsuus/nuoruus oli ihanaa viettää pohjoisessa. Siellä ei ollut ehkä niin pinnallista elämä kuin täällä. Osaan lappilaisuuden ansiosta arvostaa luontoa, metsää, rauhaa, omaa tilaa. Espoossa asun töiden ja koulutusten takia. Perheelläni on täällä enemmän mahdollisuuksia. Jos olisin yksin, voisin muuttaa pohjoiseen jopa takaisin. Toisaalta kuitenki kun mietin ikääsi ap, niin sinulla on vielä peruskoulu kesken. Jospa kokeilisit käydä peruskoulun loppuun lapissa ja sitten toiselle asteelle miettiä uudelleen? Kemijärveltä jos kaipaa enemmän "kaupunkikaupunkiin" niin Rovaniemelle pääsee helposti. Kemijärvelläkin on ikäisiäsi ja on ollut ennenkin. Kyllä siellä tekemistä varmasti keksii, se vain voi olla luonnon läheisempää tekemistä siellä kuin täällä Espoossa. Sehän ei ole ollenkaan paha juttu😁

Ja vielä, omatkin vanhempani ovat eronneet ollessani noin suurinpiirtein ikäisesi. Itse valitsin muuttaa isäni luokse. He asuivat toisiaan lähekkäin, lapissa molemmat, maksimissan 15 km etäisyys taisi olla. Kommentoin kuitenkin koska sinulla on myös tämä asia mietittävänä lappi-etelä asian lisäksi: eli isän vai äidin luo. Älä tee päätöstäsi vai siksi että "kaikkihan muuttaa äitille eron jälkeen ". Se on yleisempää kyllä, mutta itse isän luo lapsena muuttaneena koen nyt aikuisena valinneeni oikein silloin.

Yhteistyössä