onko laillista????!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja röppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

röppö

Aktiivinen jäsen
23.04.2008
8 706
2
36
Siis onko laillista nauhoittaa toisten ihmisten puheita omassa kodissaan ja kuunteluttaa sitten muille???
Kaverin kanssa vaan pohdittiin,kun kuultiin,että eräs ihminen tuttavapiirissä näin on tehnyt...:O

On laillista, jos on itse samaan aikaan paikalla. Eli saat nauhoittaa kaikki sellaiset keskustelut ja puhelut, joissa olet osallisena (eli kuulisit keskustelun sisällön muutenkin).

Et saa kuitenkaan nauhoittaa siten, että laitat nauhurin pyörimään ja poistut huoneesta.

Äh, unohdin kysymyksen toisen osan eli sen kuunteluttamisen.

Tässä ollaan mielestäni harmaalla alueella. Laki kutakuinkin seuraavaa: Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee keskustelua joka ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa syyllistyy salakuunteluun.

Huomattavaa tässä mielestäni on, että rikokseen syyllistyisi kuuntelija, ei nauhoittaja.

Samoin kuunteluttaminen voi olla yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämistä, joka sekin on laitonta.

Eli: Nauhoittaminen OK, kuunteluttaminen ja kuunteleminen ehkä ei OK.

[QUOTE="pipsa";23638632]Mun tietääkseni nauhoittamisesta on aina kerrottava? Voin toki olla väärässä.[/QUOTE]

No aika oudolta munkin mielestä kuulostaa,että saa ilman mitään luvan kysymistä tai ilmoittamista nauhoitella toisen puheita,avautumista parisuhteesta ja yksityiselämän ongelmista :O
Ja sitten kuunteluttaa sitä nauhaa muina miehinä.

Mua haastateltiin joku aika sitten ja tää haastattelija kysyi saako nauhoittaa meidän keskustelun vaikka tekeekin muistiinpanoja...

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;23638662:
No aika oudolta munkin mielestä kuulostaa,että saa ilman mitään luvan kysymistä tai ilmoittamista nauhoitella toisen puheita,avautumista parisuhteesta ja yksityiselämän ongelmista :O
Ja sitten kuunteluttaa sitä nauhaa muina miehinä.

Mitenkäs tuo eroaa perinteisestä juoruilusta, jossa kerrotaan suullisesti eteenpäin, mitä toinen on sanonut? Eihän siinäkään mitään lain kannalta luvatonta ole. Mautonta moinen toki on.

Nauhoituksessa sentään tieto ei vääristy matkalla...

Kannattaa varmaan vähän miettiä missä seurassa liikkuu. Muutenhan tuo on ihan hyvä, että on oikeus nauhoittaa juttuja ilman kertomatta, koska hyvä oikeusturvan kannalta esimerkiksi virallisia asioita hoidettaessa. Miksi muuten ap:n tuttava avautuu henkilökohtaisista asioistaan niin paljon muille, että saa hävetä? Ällöttävä tapa, jos akkaporukassa kovasti mietitään suhdeasioita. Kyllä ne on kahden ihmisen välisiä asioita.

Siis tilanne oli tää,että mun ystävä oli puhunut meidän yhteiselle kaverille ( tai he ovat olleet monet vuodet ystäviä) parisuhteestaan...mikä siinä mättää,mikä ottaa aivoon jne..
Tää nainen oli sitten nauhoittanut koko jutun ilmeisesti ja kuunteluttanut ystäväni miehelle...
Parempi heille että eroavat kuulemma :D

Kyllä mäkin mun ystäville puhun mun henkilökohtaisia asioita ja mun ystävät mulle,mut ei kävis mieleskään nauhotella toisten juttuja ja alkaa sabotoimaan toisten elämää.. :D
Enkä taatusti olisi ikinä missään tekemisis ihmisen kanssa joka tälläst tekis mulle...

"Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa

1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka

2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,

on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava."

Näin sanoo finlex. Mun mielestä tuo velvoittaa kertomaan nauhoittamisesta, ja tekee ap:n kertomasta tapauksesta rikollisen, sillä nainen ei voinut olettaa ulkopuolisten kuulevan hänen kertomaansa.

No ei tuosta varmaan hirveästi loppujen lopuksia haittaa ollut. Taisi kyseinen akka saada lemput sekä ystäväsi että miehensä ystäväporukoista. Mutta tosiaan kannattaa miettiä kuinka reilua on puhua kavereille sellaisia parisuhde- tai seksijuttuja, joista se toinen osapuoli loukkaantuisi, jos tietäisi. Miehillä tuntuu olevan paremmin tiedossa rajat, mikä on sopivaa ja mikä ei, kun on tyttöystävistä tai vaimoista kyse.

[QUOTE="pipsa";23638793]"Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa

1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka

2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,

on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava."

Näin sanoo finlex. Mun mielestä tuo velvoittaa kertomaan nauhoittamisesta, ja tekee ap:n kertomasta tapauksesta rikollisen, sillä nainen ei voinut olettaa ulkopuolisten kuulevan hänen kertomaansa.[/QUOTE]
Ei vaan näissä on kyse siitä, jos nauhoittaa sellaista mikä ei ole tarkoitettu omaan tietoon. Ap:n esimerkissä nauhoitettiin keskustelua, jossa kaveri oli ollut osallisena. Se ei ole salakuuntelua.

[QUOTE="pipsa";23638819]Sä et koskaan keskustele kenenkään kanssa luottamuksellisesti?[/QUOTE]

enpä pahemmin. ja nykyjään pitää kyllä olla valmis siihen että kaikki saattaa tulla jossain muodossa esiin. meitähän voidaan kuvata ja kuunnella aivan missä vaan. meitä voidaan kuvata jossain tuolla ulkona ja laittaa se kuvaus youtubeen. liekkö se edes laitonta?
jokaisen kotona voi olla nauhoittavia kameroita ja ne ovat kyllä ihan laillisia.

Ei tullu lemppuja kaverille mieheltä...
Lähinnä miestäkin huvitti,että on jollain oikeasti mielenkiintoa nauhoitella toisen puheita.
Ja varsinkin kun tosta keskustelusta oli aikaa kulunut jo monta kuukautta,kun oli sen nauhan kuullut..
Siinä vaiheessa heillä oli asiat jo hyvin ja puhuttu selväksi.

Mä kyl edelleen puhun YSTÄVILLENI luottamuksellisesti asioita koskien suhdettani ja muutakin elämää..eikä mua haittaa jos mun mies ne asiat kuulee,koska en puhu hänen selän takana mitään mitä en olisi tai voisi kasvotustenkin sanoa :)
Joskus sitä vaan keittää jotkut turhat pikku asiat ja kenen muun kanssa niitä kiukkuja jakaa kun ystävän,en mä ainakaan halua riitaa aiheuttaa tai pahaa mieltä tiuskasemalla aina kun joku ei mee mun mielen mukaan...

Yhteistyössä