Onko laillista? Yksi sanoo Facebookissa että talon lämmitys öljy loppui eikä ole rahaa ostaa öljyä ja nyt se on saanut yli 600 euroa lahjotuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai nyt ihmiset voi halutessaan lahjoittaa toiselle kympin? Jos sitä rahaa ei erikseen kerää vaan ihmiset vain hyvää hyvyyttään lahjoittaa?

varmaan tuttavalleen, sukulaiselleen voi antaa rahaa
Mutta ilmeisesti tässä on kyse julkisesta somessa kerjäämisestä ja sellaiselle pitäisi varmaan olla keräyslupa/perustelut, jotta raha menee varmasti kyseiseen kohteeseen mihin sitä kerjää.

Niin, jos ei pyydä rahaa, valittaa vain, niin ei kai hän silloin kerää rahaa, jos ihmiset omasta halustaan lahjoittavat. Eri asia, jos pyytää suoraan tai epäsuorasti vihjailemalla.

Hän selitti miksi heillä on heikko taloudellinen tilanne ja sanoi että jos jokainen ryhmässä laittaisi euron niin saisi öljyrahat... ja laittoi viestiin tilinumeron ja puhelinnumeron.

Facebook mahdollistaa rahankeräyksen yksityishenkilöille Suomessa. Tämä on laissa kielletty ja Poliisihallitus on kirjelmöinyt asiasta, mutta yhtiö ei ole poistanut palvelua.
27.9.2018
Yhteisöpalvelu Facebook rikkoo mahdollisesti Suomen lakia. Yhtiön jo viime syksynä lanseeraama varainkeruupalvelu on tarjolla tavallisille ihmisille, vaikka laki kieltää vastikkeettomat rahankeräykset yksityishenkilöille.

Yksityinen rahankeräys on kielletty
Viranomaisten kanta asiaan on selkeä. Poliisihallituksen arpajaishallinto toteaajoukkorahoituksesta näin:
"Saako yksityishenkilö tai yritys toimeenpanna rahankeräyksen joukkorahoitusalustaa käyttäen?
– Ei saa. Rahankeräysten järjestäminen on yleishyödyllisten yhteisöjen ja säätiöiden varainhankintamuoto, jonka toteuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti rahankeräyslupaa. Esimerkiksi yksityishenkilö tai yritys ei voi lupaa saada eikä siten toimeenpanna rahankeräystä."
Yksityishenkilöiden rahankeruusta säätää rahankeräyslaki. Sen mukaan rahankeräyksellä tarkoitetaan toimintaa, jossa yleisöön vetoamalla kerätään vastikkeetta rahaa. Yksityishenkilö voi vain tiettyjen ehtojen täyttyessä vastaanottaa tällaista rahaa.

Facebook mahdollistaa rahankeräyksen yksityishenkilöille Suomessa. Tämä on laissa kielletty ja Poliisihallitus on kirjelmöinyt asiasta, mutta yhtiö ei ole poistanut palvelua.
27.9.2018
Yhteisöpalvelu Facebook rikkoo mahdollisesti Suomen lakia. Yhtiön jo viime syksynä lanseeraama varainkeruupalvelu on tarjolla tavallisille ihmisille, vaikka laki kieltää vastikkeettomat rahankeräykset yksityishenkilöille.

Yksityinen rahankeräys on kielletty
Viranomaisten kanta asiaan on selkeä. Poliisihallituksen arpajaishallinto toteaajoukkorahoituksesta näin:
"Saako yksityishenkilö tai yritys toimeenpanna rahankeräyksen joukkorahoitusalustaa käyttäen?
– Ei saa. Rahankeräysten järjestäminen on yleishyödyllisten yhteisöjen ja säätiöiden varainhankintamuoto, jonka toteuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti rahankeräyslupaa. Esimerkiksi yksityishenkilö tai yritys ei voi lupaa saada eikä siten toimeenpanna rahankeräystä."
Yksityishenkilöiden rahankeruusta säätää rahankeräyslaki. Sen mukaan rahankeräyksellä tarkoitetaan toimintaa, jossa yleisöön vetoamalla kerätään vastikkeetta rahaa. Yksityishenkilö voi vain tiettyjen ehtojen täyttyessä vastaanottaa tällaista rahaa.

Kaikissa tapauksissa yksityishenkilön harjoittama rahankeruu ei ole laitonta. Se riippuu siitä, täyttyykö laissa mainitun "yleisön" määritelmä vai ei. Jos rahaa kerätään vain kerääjän läheisiltä, toiminta on lähtökohtaisesti sallittua.

Eli niin kuin maalaisjärjellä voi ajatellakin, että tuttavilleen ja sukulaisilleen voi rahaa antaa

tää on tavallaan myös mun pointti: sun mielestä rahan pummaaminen on ihan jees mutta mun mielestä noi mun listaamat
Noniin. Mut esim susi on elävä eläin joka nauttii elämästään siinä missä sinäkin ja mitä sä sillä suden raadolla tekisit? ja esim jos mä pummaan sulta 20e ni se menee kulutukseen ja kauppiaat kiittää :D ku käyn ostaa vaik sillä summalla kaljaa. verorahoilla taas pidetään esim sairaaloita yllä joten se on tosi tärkeää. ja sun ei tarvii maksaa ittees kipeeks. mut se et mä pummaan 20e ei oo mistään pois kai nyt ymmärrät mun pointin?

Noniin. Mut esim susi on elävä eläin joka nauttii elämästään siinä missä sinäkin ja mitä sä sillä suden raadolla tekisit? ja esim jos mä pummaan sulta 20e ni se menee kulutukseen ja kauppiaat kiittää ku käyn ostaa vaik sillä summalla kaljaa. verorahoilla taas pidetään esim sairaaloita yllä joten se on tosi tärkeää. ja sun ei tarvii maksaa ittees kipeeks. mut se et mä pummaan 20e ei oo mistään pois kai nyt ymmärrät mun pointin?

No onhan se 20€ _multa_ pois, jos multa sen pummit (pummijat kun ei maksa takasin)...

Noniin. Mut esim susi on elävä eläin joka nauttii elämästään siinä missä sinäkin ja mitä sä sillä suden raadolla tekisit? ja esim jos mä pummaan sulta 20e ni se menee kulutukseen ja kauppiaat kiittää :D ku käyn ostaa vaik sillä summalla kaljaa. verorahoilla taas pidetään esim sairaaloita yllä joten se on tosi tärkeää. ja sun ei tarvii maksaa ittees kipeeks. mut se et mä pummaan 20e ei oo mistään pois kai nyt ymmärrät mun pointin?

No jos mää ampuseisin muutaman suden niin miten se olis sulta pois?