Onko kyse lääkärin epäpätevyydestä vai lääkärin stressistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kävin lääkärissä. Olen astmaatikko. Kuume, paha yskä, ääni lähtee välillä pois, sattuu kuhkoihin, korvat tukossa jne. Entuudesta jo tiedän, että näillä oireilla minulla on keuhkoputkentulehdus tai keuhkokuume.
Lääkäri tutki ja sanoi vihaisena, että minulla on pelkästään flunssa.

Oli todella vaikeata saada ajan lääkärille. Ilta/yöpäivystykselle eli Peijakselle tämä ei kuulu kun ei ole kiirellinen hoito.

Lähdin tk:sta pois. Lainasin anopilta rahaa ja varasin ajan yksityiselle. Ja kappas vaan keuhkoputkentulehdus.

Eikö lääkärin täytyisi kuitenkin osata tutkia potilaita ja arvioida tilanteen stressistä riipumatta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Eipä tuo onneksi ole kovin hengenvaarallinen vaiva. Olisi voinut hyvin hoitua ilman lääkekuuriakin.

Valitettavasti seuraava vaihe minulla ilman lääkekuuria olisi ollut sairaala reissu. Kokemusta on. :(
No ilman viljelyjä parhainkaan lääkäri ei osaa erottaa onko kyseessä virus-vai bakteeriperäinen keuhkoputkentulehdus ja edellämainittuunhan on turha syödä antibioottia.Vai tarkoititko kenties jotain muuta oireita poistavaa lääkettä?

Kävin lääkärissä. Olen astmaatikko. Kuume, paha yskä, ääni lähtee välillä pois, sattuu kuhkoihin, korvat tukossa jne. Entuudesta jo tiedän, että näillä oireilla minulla on keuhkoputkentulehdus tai keuhkokuume.
Lääkäri tutki ja sanoi vihaisena, että minulla on pelkästään flunssa.

Oli todella vaikeata saada ajan lääkärille. Ilta/yöpäivystykselle eli Peijakselle tämä ei kuulu kun ei ole kiirellinen hoito.

Lähdin tk:sta pois. Lainasin anopilta rahaa ja varasin ajan yksityiselle. Ja kappas vaan keuhkoputkentulehdus.

Eikö lääkärin täytyisi kuitenkin osata tutkia potilaita ja arvioida tilanteen stressistä riipumatta?

Yskä on yhtä kuin keuhkoputkentulehdus, vaikka maallikot luulevat että yskä on yskä ja keuhkoputkentulehdus on jotain hienompaa ja vakavampaa. Vaan kun ei ole. Yskä mikä yskä.

Että seuraavan kerran kun sinulla on yskä niin tiedät sitten jo valmiiksi sinäkin että keuhkoputkentulehdushan se siellä. Vai luulitko, että huviksesi yskit ilman, että missään mitään tulehdusta on? tai että tulehdus on varpaassa?

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu ensiavusta:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Eipä tuo onneksi ole kovin hengenvaarallinen vaiva. Olisi voinut hyvin hoitua ilman lääkekuuriakin.

Valitettavasti seuraava vaihe minulla ilman lääkekuuria olisi ollut sairaala reissu. Kokemusta on. :(
No ilman viljelyjä parhainkaan lääkäri ei osaa erottaa onko kyseessä virus-vai bakteeriperäinen keuhkoputkentulehdus ja edellämainittuunhan on turha syödä antibioottia.Vai tarkoititko kenties jotain muuta oireita poistavaa lääkettä?

Ei tässä tilanteessa mitään viljelyjä tehdä, ainakaan ysköslimasta. Ei keuhkoputkentulehdusdiagnoosi perustu ikinä mihinkään bakteeriviljelyyn vaan 1) oireisiin, 2) keuhkojen kuuntelulöydökseen, 3) verikokeisiin ja 4) keuhkortgkuvaan.

Ja ihmisessä voi jyllätä samanaikaisesti sekä virus että bakteeri.

Jos ihmesellä on korkea kuume niin veriviljelyt voidaan ottaa mutta silloinkin haetaan sepsistä EIKÄ keuhkokuumetta, keuhkoputkentulehduksestä nyt puhumattakaan joka on tavallinen yskä.

Yhteistyössä