Onko KUOMA-kengät huonot lapselle, joka oppinut vasta kävelemään? PITÄÄKÖ olla ensiaskel-kengät?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kävelee siis sisällä lähes koko ajan ja oikeastaan nyttemmin ulkonakin. Ikää on siis 1v4kk ja oppi vasta pari viikkoa sitten kävelemään itse ilman tukea. Hänelle on viileämmille ilmoille Ecco:n coretex-kengät varrelliset parilla tarralla, ne ainakin tuntuu kevyiltä ja luulisin niiden olevan hyvät. Onko Kuoma-kengät hyvät sitten kylmemmille ilmoille?

Meillä myös nauhalliset kengät nyt olleet käytössä, mutta ne ei kait virallisesti ole ensiaskel-kengät.

Pitäisikö lapsellemme ostaa ihan oikeat ensiaskelkengät vielä?
 
koppis
Ei minusta tarvi enää mitään erillisiä ensiaskelkenkiä. Sisälläkin on hyvä kävellä avojaloin tai liukuestesukilla. Itse mietin kanssa noita Kuoman ulkoilukenkiä. Niissä uusissahan on kai vetskari edessä pukemista helpottamassa. Ne ei-vetskarilliset oli pienelle vaikea saada jalkaan, mutta lämpimät ja tukevat ne oli! Niissä oli kovamuovia se kanta ja muutenkin jämäkämpi kuin isomoien lasten kuomat.
 
mää
Mä ostin ensiaskel kengät ja vielä toisetkin(lapsi oppi 9kk kävelemään) ja sitten 11kk vanhana tuli talvikelit. Mutta hänpäs ei halunnutkaan kävellä sellaisilla kengillä ulkona, jossa varsi kiristää, eli kokeilin huvikseni kuomia lapsen ollessa reilu 1v. ja alkoi innolla kävellä myös ulkona. Niillä varrellisilla, kalliilla ja tukevilla kawat kengillä ei nimittäin suostunut ulkona kävelemään. Vois kai itellä verrata slalomkenkiin jäykkyydeltään. Onneksi yksi pph ehdotti kuomia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Ei minusta tarvi enää mitään erillisiä ensiaskelkenkiä. Sisälläkin on hyvä kävellä avojaloin tai liukuestesukilla. Itse mietin kanssa noita Kuoman ulkoilukenkiä. Niissä uusissahan on kai vetskari edessä pukemista helpottamassa. Ne ei-vetskarilliset oli pienelle vaikea saada jalkaan, mutta lämpimät ja tukevat ne oli! Niissä oli kovamuovia se kanta ja muutenkin jämäkämpi kuin isomoien lasten kuomat.
Mäkin yllätyin miten hyvän tuntuiset ja näköiset ne pienet kuomat oli, olin aikaisemmin nähnyt vain isompien lasten kuomia ja olin vakaasti sitä mieltä että meille ei noita hirvityksiä tule. Itse sain kyllä hyvin ne putkivartiset mein pojan jalkaan.
 
Meillä on olut alusta asti kuomat ja vieläpä putkivartiset. Tosin lapset on kesällä syntyneet, eli kävely on ollut jo melko tukevaa toisen talvensa tullessa.

JOS nyt asettaa asiaa mittakaavaan, niin muista, että suurimmalla osalla maailman lapsia ei ole lainkaan kenkiä. Hyviä lasten talvikenkiä on ollut olemassa ehkä noin 30 vuotta. Suomessa. Joissain maissa ei ole vieläkään.

Me käytämmä koko huusholli kuoman kenkiä ja mulla on muutamat pomarit, koska meillä on lyhyt, leveä ja korkea jalka. Vain suomalaisista tai ruotsalaisista kengistä saattaa löytää sopivan lestin.
Flikalle ostin männätalvena NE vikingit. Kaksi kertaa niitä pidettiin, tyttö valitti että on kovat ja puristaa sivusta.

 
ap
Me saadaan siskon tytön vanhat kuomakengät, joita ei ole montaa kertaa käytetty. Ne on varrelliset ja niissä ei ole siis mitään vetoketjua varressa. Koko on 24, voiko siitä sitten päätellä mitään, minen tiedä. Kokeilin niitä tänään sisällä tytölle ja hyvin ne jalkaan sai, väljiltä tuntui varret ja mieluusti niillä kyllä kävelikin.
 
Yhdessä lehdessä jota en TAASKAAN muista, oli joku tohtori kirjoittanut että on väärin ajatella että lapsen kenkien tulisi tukea jalkaa. Viittaan nyt mää:n kirjoitukseen ja siihen että lapsi ei suostunut tukevilla kawat-kengillä kävelemään. Vaikeahan se on nilkan luonnollisesti liikkua jos on varsi sidottu kiinni. Ei luistimillakaan ole helppoa kävellä luonnollisesti.
 
vieras
Minulle on jalkaongelmaisen lapsen kanssa neuvottu, että kengän pitää tukea nilkkaa niin kauan kuin mahdollista. Silti aina kun mahd. kulkea paljain jaloin kaikenlaisilla pinnoilla. Kuomathan on todella lämpimät kengän, varmaan kylmissä olosuhteissa kuitenkin parhaimmat lämmön takia.
 
Mantatyttö82
Ohhoh, nyt oon kyllä positiivisesti yllättynyt, että näin moni suosii kuomia eikä vielä yhtään juttua siitä kuinka ne pilaa lapsen jalat. Viime vuonna mulle suorastaan huudettiin täällä että kuinka voin pilata lapseni jalat kuomilla:D
 
Vieras
Mä en ikipäivänä laittais lapseni jalkaan kuomia!!!! Mulle ainakin lapsen jalan oikea muoto ja kävely on tärkeetä enkä pilais sitä tollasilla pilipali toppakengillä!
 
Meillä kolme lasta neljästä on käyttänyt Kuomia talvella heti kun vaan on ollut tarvetta kengille. Kuomat ovat mielestäni hyvät,ne pysyvät hyvin jalassa reilun varren ansiosta. Lisäksi mielestäni kevyt. Ja pohja on suht pitävä... Eli itse suosittelen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Joo, asia on eri jos on ongelmia jaloissa. Kökkönen, lue mun edellinen viesti....
Hyvillä kengillä noita vaivoja voi ennaltaehkäistä ja tukea jalan kasvua. Itsellä lättäjalka ja nilkat kääntyy vähän sisäänpäin, penskana sain siskon vanhat paskat kengät aina ja kumisaappaat ja kuoma-tyyliset kengät jalassa.
 
peesi...
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en ikipäivänä laittais lapseni jalkaan kuomia!!!! Mulle ainakin lapsen jalan oikea muoto ja kävely on tärkeetä enkä pilais sitä tollasilla pilipali toppakengillä!
satunnaisesti kyllä, mutta pitää olla kunnon nahkakengät lisäksi. Ei kuomat ole tarpeeksi tukevat ensiaskelkengät! senhän nyt jokainen sanomattakin tietää.
 
mää
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Yhdessä lehdessä jota en TAASKAAN muista, oli joku tohtori kirjoittanut että on väärin ajatella että lapsen kenkien tulisi tukea jalkaa. Viittaan nyt mää:n kirjoitukseen ja siihen että lapsi ei suostunut tukevilla kawat-kengillä kävelemään. Vaikeahan se on nilkan luonnollisesti liikkua jos on varsi sidottu kiinni. Ei luistimillakaan ole helppoa kävellä luonnollisesti.



Mä uskon, että tuossa on perää, ainakin esikon kohdalla oli. Ne kawat muuten kelpasi kävelyyn sitten myöhemmin, mutta ylänauhojen piti olla auki. Ja samainen lapsi ei muuten ole koskaan voinut pitää mitään kiristävää päällään, esim. vauvana huusi, jos housuissa tiukka vyötärö. Noh, kukapa siitä puristuksesta tykkäisikään? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Joo, asia on eri jos on ongelmia jaloissa. Kökkönen, lue mun edellinen viesti....
Hyvillä kengillä noita vaivoja voi ennaltaehkäistä ja tukea jalan kasvua. Itsellä lättäjalka ja nilkat kääntyy vähän sisäänpäin, penskana sain siskon vanhat paskat kengät aina ja kumisaappaat ja kuoma-tyyliset kengät jalassa.
Kun nyt ei ole kyse siitä että olisi ongelmia jaloissa. Edelleen: asia on täysin eri jos on jotain häikkää jo ennestään. Ja jos sinä olet saanut vanhat paskat kengät lapsena, älä silti yleistä. Kuoma-tyyliset kengät.....olisko kyseessä ne kuusaappaat? Jalan kasvun tukeminen ei tarkoita sitä että jalka tulisi sitoa kiinni. Omalla lapsellani oli vaikeuksia päästä ylös maasta Hyvillä ja Tukevilla varsikengillä mitkä erehdyksissäni ostin aluksi. Ei antanut nilkan liikkua tarpeeksi.
 
minskunmami
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Joo, asia on eri jos on ongelmia jaloissa. Kökkönen, lue mun edellinen viesti....
Hyvillä kengillä noita vaivoja voi ennaltaehkäistä ja tukea jalan kasvua. Itsellä lättäjalka ja nilkat kääntyy vähän sisäänpäin, penskana sain siskon vanhat paskat kengät aina ja kumisaappaat ja kuoma-tyyliset kengät jalassa.
Mulla ihan sama juttu! kärsin todellakin jaloistani,selästäni ja syy: siskon vanhat kengät! Siksi en milloinkaan, koskaan osta lapsilleni huonoja kenkiä, enkä ikinä käytä muiden vanhoja.
 

Yhteistyössä