Onko kunnianloukkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joop
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Henkilötietolaki 1 luku 3 § (ei kokonaan): Määritelmä:

Tässä laissa tarkoitetaan henkilötiedolla kaikenlaisia luonnollista henkilöä taikka hänen ominaisuuksiaan tai elinolosuhteitaan kuvaavia merkintöjä, jotka voidaan tunnistaa häntä tai hänen perhettään tai hänen kanssaan yhteisessä taloudessa eläviä koskeviksi.

Vaikka tieto itsessään ei olisi millään tavalla arkaluontoista tai loukkaavaa, ei toisesta saa ilman hänen suostumustaan julkaista kuvia tai oikeastaan mitään muutakaan tietoa. Tämä on luonnollista ja varmasti kaikki sen ymmärtävät. Kaiken arkaluontoisen tiedon esittäminen toisesta henkilöstä on siis kielletty.

Sitähän minäkin.

ja aika heppoisesti ei lähetä näissä asioissa etenemään, kokemusta on. Vähän sama ku puhuisit kännyyn ku ajelet autolla, ellei ihan sikaa tekstii suolla :)

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaduttais joskus..ehkä:
Kunnianloukkauksesta en tiedä, mutta ei kovin asiallinen teko kuiteskaan. Ei ollut asiallista pettääkään, mutta itse en lähtisi nettiin osapuolien nimiä ilmoittelemaan. Mitä se loppupelissä muille kuiteskaan kuuluu ?

Varoituksena muille pettämistä harkitseville ainakin, minä taas en ymmärrä miksi tuollaisia asioita ei muka voisi kertoa. Olisipahan ihan yleisesti tiedossa sitten ketkä pettävät ja ketkä ei.

Todella noloa lähteä julkisesti tuollaista paljastelemaan. Oikeasti. Nolaat itsesi.

Erosta on jo pidemmän aikaa, tämä asia selvisi minulle meidän eron jälkeen vasta, eli se ei edes ollut syy eroon.

Taidat olla vieläkin exäsi perään. Ei tämä asia muuten sinua näin vaivaisi.

Itseasiassa haluan asiasta kertoa juuri siksi että tämä ex on oikein tunnettu kaveripiirissään siitä ettei hyväksy minkään tasoista pettämistä ja herkästi on ollut moralisoimassa muita näistä asioista, haluan siis että kaikki tietävät minkälainen sonnanpuhuja hän on pettämisen lisäksi. Katkeruus iski siinä vaiheessa kun pettämisestä kuulin, siihen asti ei tarvinnut exän asioita miettiä. En todellakaan ole exän perään.

Kunnianloukkauksesta en tiedä, mutta ei kovin asiallinen teko kuiteskaan. Ei ollut asiallista pettääkään, mutta itse en lähtisi nettiin osapuolien nimiä ilmoittelemaan. Mitä se loppupelissä muille kuiteskaan kuuluu ?

Varoituksena muille pettämistä harkitseville ainakin, minä taas en ymmärrä miksi tuollaisia asioita ei muka voisi kertoa. Olisipahan ihan yleisesti tiedossa sitten ketkä pettävät ja ketkä ei.

Todella noloa lähteä julkisesti tuollaista paljastelemaan. Oikeasti. Nolaat itsesi.

Tämä juuri on minusta todella mielenkiintoista, että miksi vielä nykyäänkin nähdään että pettämisestä selviää kiunnialla niin että ei kerro siitä kenellekään ja kärsii vain hiljaa yksinään nahoissaan. Tästä saisi hyvän tutkielman aiheen *pistää korvan taakse*. Ja miksi nähdään juuri se noloksi että kerrotaan että toinen on pettänyt, eikä sitä että on pettänyt :/ Asiasta tulen jokatapauksessa kertomaan kaikille jotka jollain tapaa jomman kumman meistä tuntevat, samaan syssyyn olen sanonutkin aina että onhan tämä katkeran ihmisen puhetta, mutta minulla on siihen oikeus. Erosta on jo pidemmän aikaa, tämä asia selvisi minulle meidän eron jälkeen vasta, eli se ei edes ollut syy eroon. Itse pidän vain pettämistä niin halveksuttavana ja primitiivisenä toimena, että minä en voi olla siitä kertomatta, samalla näen että varoitan muita. Ja vielä kisäksi kerron että ihana mies on jo rinnalla enkä välitä vaikka hengitys haisisi tai kalsarit olisivat kulahtaneet :)

Ei ole noloa joutua petetyksi, vaan julkisesti toitottaa sitä. Haluat selvästi exällesi pahaa ja sen huomaavat kaikki, jotka julistuksesi lukevat. Varoittaa ihmisiä? Huijaa itseäsi ihan niin kauan kuin haluat, kostoa näytät janoavan...

Erosta on jo pidemmän aikaa, tämä asia selvisi minulle meidän eron jälkeen vasta, eli se ei edes ollut syy eroon.

Itseasiassa haluan asiasta kertoa juuri siksi että tämä ex on oikein tunnettu kaveripiirissään siitä ettei hyväksy minkään tasoista pettämistä ja herkästi on ollut moralisoimassa muita näistä asioista, haluan siis että kaikki tietävät minkälainen sonnanpuhuja hän on pettämisen lisäksi. Katkeruus iski siinä vaiheessa kun pettämisestä kuulin, siihen asti ei tarvinnut exän asioita miettiä. En todellakaan ole exän perään.

Anna olla. Ex on ex. Unohda hänet. Aikuiset ihmiset eivät levittele toisistaan tuollaisia juttuja. TODELLA lapsellista touhua.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:

Anna olla. Ex on ex. Unohda hänet. Aikuiset ihmiset eivät levittele toisistaan tuollaisia juttuja. TODELLA lapsellista touhua.

Peesi, todella.

Mitä väliä oikeasti? Ne ovat hänen ystäviään eikä sinun. Ei se ole sinun asiasi enää, mitä exäsi ystävät tuumailevat ystävästään. Nuo asiat ovat menneitä ja tikulla silmään sitä, joka menneitä muistelee.

Mä neuvoisin ap:tä jatkamaan elämäänsä ja antaa exän elää omaansa. Kuullostaisi oudolta jos pitkän ajanjälkeen alkaisit ruotia suhdettanne ja päivttelisit hänen pettämisiään. Se ei sun exääsi vaikuttaisi koska usein pettämisen tietää useat muut ihmiset paitsi sen aikainen puoliso ja saisi sut kuulostaan takertuvalta ,katkeroituneelta ja pahantahtoiselta. Elä eläämäsi uuden ihan miehesi kanssa ja anna vanhojen olla :)

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
En tiedä, mutta sun voi olla vaikea saada uutta miestä (tai naista), jos olet tuollainen juoruava sentraalisantra. Olette jo eronneet, joten ehkä kannattaa jotain yksityisyyttä exällekin suoda. Jos haluat avautua, niin tee se mieluummin jollekin läheiselle ystävälle, älä koko facebook-tuttavapiirille!

Miksi ihmeessä sellainen ihminen tuomitaan joka haluaa kertoa muille pettäjästä? En ymmärrä tätä ideaa tässä asiassa. Samaa ihmettelen että sellainen ihminen saa yleensä haukut joka kertoo ystävälleen tietävänsä että tämän puoliso pettää.

Yksi (tai vaikka pari ystävää) on eri asia kuin koko naamakirja! Kaikissa ihmisissä on jotain vikoja ja jos sun kanssa voi olla vain täydellinen ihminen, niin et löydä ketään! Seuraava miehesi ei ehkä petä, mulla hänellä saattaa olla haiseva hengitys, liian kulahtaneet kalsarit tai ahtaan paikan kammo! Kerrotko niistäkin kaikille naamakirjassa?

Ei herrajumala, siis vertaatko sinä pahaa hengitystä ja kulahtaneita kalsareita pettämiseen?! Aika löysällä taitaa olla moraali teidän päässä, eihän nuo nyt ole yhtään verrattavissa olevia asioita.

En ole koskaan pettänyt, joten se siitä mun löyhästä moraalista!

Mutta mihin vedät rajan? Pettämisestä siis haluat kertoa? Entä jos tulee kännissä kotiin, kerrotko siitäkin? Jos haukkuu sinua lehmäksi, kerrotko siitä?

En tiedä, mutta sun voi olla vaikea saada uutta miestä (tai naista), jos olet tuollainen juoruava sentraalisantra. Olette jo eronneet, joten ehkä kannattaa jotain yksityisyyttä exällekin suoda. Jos haluat avautua, niin tee se mieluummin jollekin läheiselle ystävälle, älä koko facebook-tuttavapiirille!

Miksi ihmeessä sellainen ihminen tuomitaan joka haluaa kertoa muille pettäjästä? En ymmärrä tätä ideaa tässä asiassa. Samaa ihmettelen että sellainen ihminen saa yleensä haukut joka kertoo ystävälleen tietävänsä että tämän puoliso pettää.

Siksi että se on lain mukaan yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämistä. Jokaisella on oikeus päättää haluaako että yksityiselämää levitellään turuilla ja toreilla. Siksipä esim. sun exäs ei voi julkistaa tietoa siitä mitä puuhailitte kammarissa ja olitko lahna vai et --- vaikka oisitkin, se on sun YKSITYISASIA.

Varoituksena???? Ootko tosissas? "Varokaa vaan, jos petätte ja jätätte niin teiän ex sekoaa ja tekee itsestään julkisesti narrin ja hankkii katkeran exän leimaa otsaan niin että kuolette myötähäpeään"?

Oikeastiko jotenkin ajattelet että tollanen toiminta jotenkin hillitsis jonkun pettämishaluja? Uskotko tohon itekään vai onko se vaan kivemman kuulonen perustelu kun se että haluat kostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Just:

Varoituksena???? Ootko tosissas? "Varokaa vaan, jos petätte ja jätätte niin teiän ex sekoaa ja tekee itsestään julkisesti narrin ja hankkii katkeran exän leimaa otsaan niin että kuolette myötähäpeään"?

Oikeastiko jotenkin ajattelet että tollanen toiminta jotenkin hillitsis jonkun pettämishaluja? Uskotko tohon itekään vai onko se vaan kivemman kuulonen perustelu kun se että haluat kostaa?

Varoituksena uusille puolisoille lähinnä.... ja tunnustin jo että haluan myös kostaa

Yksi (tai vaikka pari ystävää) on eri asia kuin koko naamakirja! Kaikissa ihmisissä on jotain vikoja ja jos sun kanssa voi olla vain täydellinen ihminen, niin et löydä ketään! Seuraava miehesi ei ehkä petä, mulla hänellä saattaa olla haiseva hengitys, liian kulahtaneet kalsarit tai ahtaan paikan kammo! Kerrotko niistäkin kaikille naamakirjassa?

Ei herrajumala, siis vertaatko sinä pahaa hengitystä ja kulahtaneita kalsareita pettämiseen?! Aika löysällä taitaa olla moraali teidän päässä, eihän nuo nyt ole yhtään verrattavissa olevia asioita.

En ole koskaan pettänyt, joten se siitä mun löyhästä moraalista!

Mutta mihin vedät rajan? Pettämisestä siis haluat kertoa? Entä jos tulee kännissä kotiin, kerrotko siitäkin? Jos haukkuu sinua lehmäksi, kerrotko siitä?

Kyllä kerron juopottelusta ja varsinkin jos haukkuu mua lehmäksi. Kännissä jos tulee kotiin niin en kyllä pidä kovin pahana asiana jos ei ole jatkuvaa ja menosta on sovittu

Alkuperäinen kirjoittaja Just:

Siksi että se on lain mukaan yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämistä. Jokaisella on oikeus päättää haluaako että yksityiselämää levitellään turuilla ja toreilla. Siksipä esim. sun exäs ei voi julkistaa tietoa siitä mitä puuhailitte kammarissa ja olitko lahna vai et --- vaikka oisitkin, se on sun YKSITYISASIA.

Ymmärtääkseni tosiasioista saa kertoa, niinkuin että tulin petetyksi tämän henkilön toimesta. Se taas olisi herja jos sanoisin vaikka että oli löysä sängyssä. Ymmärrätkö eron?

Nyt pitää lähteä salkkareita kattoo nauhalta :) hyviä öitä ja kiitokset kommentoineille. Haastaisin kyllä näitä kommentoijia, joiden mielestä exän pettämisestä ei saisi kertoa, miettimään miksi näin ajattelee. Näennäisestihän siinä paha saa palkkansa? Ja edelleen korostan että en ole mitään sänkypuuhia tms. haukkumisia kertomassakaan yleisesti, vaan ihan vain sen että tämä kyseinen henkilö on minua pettänyt.

Rikoslaki, 24 luku:

8 § (9.6.2000/531) Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen. Joka oikeudettomasti

joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.

9 § (9.6.2000/531) Kunnianloukkaus. Joka

esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Rikoslaki, 24 luku:

8 § (9.6.2000/531) Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen. Joka oikeudettomasti

joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.

9 § (9.6.2000/531) Kunnianloukkaus. Joka

esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.

Kyllä minä ainakin rikoslain perusteella olisin hyvin varoivainen tietojen levittämisessä. Nythän ei ole kyse siitä, onko asia tosi vai ei. Ihmettelen tässäkin ketjussa henkilöä, joka kertoi julkistaneensa jonkun nimen ja viitanneen hulluuteen lääkenimen kera ja sakkoja ei tullut. Jos on osannut nostaa oikein kanteen, niin rikoslain perusteella maallikkotulkinnalla kyse olisi "yksityiselämää loukkaava tiedon levittämisestä", joka on rangaistavaa.