Onko kukaan teistä ollut vauvana keskonen?

• Viestiketjun aloittaja Keskosena syntynyt.
  • Ensimmäinen viesti
Keskosena syntynyt.
Miksi synnyit keskosena? Minä vuonna ja minkä kokoisena synnyit? Onko sinulle jäänyt mitään ongelmia keskosena syntymisestä?

Itse synnyin vuonna 1981 raskausviikolla 32 keskosena. Painoa minulla oli 1740g ja pituutta 36. Syytä keskosena syntymiselle en tiedä, mutta ehkä siihen vaikutti osittain äidin korkea ikä (41v) syntyessäni. Niin hän ainakin sanoi, että hänen ei olisi enää niin vanhana pitänyt tehdä lasta. Hän myös sanoi, että ehkä hänen elimistönsä ei enää jaksanut kunnolla viimeistä raskautta ja siksi synnyin keskosena, koska hänen kohtunsa ei jaksanut pitää minua sisällään täyttä aikaa. Äidilleni kun oli syntynyt ennen minua jo 10 lasta, joista vanhin oli syntyessäni 18v ja nuorin 2v. Onneksi minä selvisin elossa, vaikka äitini pelkäsi minun kuolemaani usean viikon ajan syntymän jälkeen erityisesti siksi, että isosiskoni oli kuollut muutama vuosi ennen minua vauvana. Minulle ei jäänyt keskoisuudesta mitään vammoja tai sairauksia, paitsi että olen pienikokoinen (147cm/45kg).

keskosen äiti
En ole itse keskonen, mutta innostuin kuitenkin vastaamaan, koska oma tyttäreni oli lähes samanpainoinen syntyessään ja samoilla viikoillakin syntyi. Mullakin vaan kohtu ei kestänyt ja hän vaan syntyi aikaisemmin, mutta mulle hän oli vasta toinen lapsi ja olin alle 30-vuotias, eli mun mielestä äitisi pohdinnat siitä että olisi ollut liian vanha tms., saattavat olla myös turhia.

Huomasin myös, että olet ollut ihan keskikäyrällä painossa viikkoihin nähden, mutta pituutta on jopa viisi senttiä vähemmän kuin keskimäärin. Meidän tyttö esim. syntyi 1,7-kiloisena, mutta oli 43 cm pitkä. Voisiko asiaa ajatellakin niin päin, että ehkä sulla ei ollut välttämättä kaikki täysin hyvin siellä vatsassa, ja äitisi kropan pettämisen "tarkoitus" olisikin ollut, että kasvaisit paremmin vatsan ulkopuolella..? Siis mikä johtuu mistäkin, johtuuko se että olet nyt lyhyt keskosuudesta, vai onko kasvu heijaste jostain minkä takia jouduit syntymään jo aikasemmin.

Rankkaa on äidilläsi varmasti ollut kun on henkesi edestä joutunut pelkäämään, itselläni meni ainakin koko vauvavuosi siihen pelkoon ja ylihuolehtivaisuuteen, ja se oli uuvuttavaa. Ehkä siksikin äitisi on sanonut että liian oli liian vanha siihen hommaan. Kiva kuulla, että keskosuudesta ei aina jää mitään pysyvää! )

Hei.Synnyin v.1983 ja rv 27.Painoa oli 1250g ja pituutta 38cm.Ei ole ainakaan mitään erityistä kehityksessä/myöhemmällä iällä huomattu. Mitä nyt ensimmäinet kuukaudet oli vaikeita kun keuhkot ei ollut vielä kunnolla kehittyneet.

Viimeksi muokattu:
lucifer
reilun kuukauden liian aikaisin synnyin 70-luvulla. vaihtoehtoina olisi ollut että oltaisiin kuoltu äidin kanssa molemmat, äiti kuollut tai sitten tämä minkä valitsivat että molemmat selviävät

Minn85.
Itse en ihan niin pieni keskonen ollut, 2290g ja 46cm. Synnyin rv34+jotain. Lapsivedet vaan jostain syystä meni ja silti jouduttiin hommaa avittamaan, en sitten suostunutkaan tulemaan ulos.:D Mitään "jälkiä" ei jäänyt, pituuttakin on 174cm ja painoa ihan tarpeeksi.;P Synnyin vuonna 1985.

Mieheni oli myös keskonen, taisi syntyä rv 35+jotain. Painoa oli hiukan enemmän kun mulla, alle 2500g kuitenkn ja pituutta saman verran. Anopille tuli tosi paha raskausmyrkytys joten piti saada vauva ulos. Eikä mitään jälkiä siitäkään jäänyt, mies on 182cm pitkä ja miehen kokoinen muutenkin.:D Neuvolassa aina sanoivat anopille, että ei tästä pojasta kunnok kokoista aikuisena tule, jää "kitukasvuiseksi". No onneks ei kasvanu täyteen mittaansa sitten.:D Alkuun ei keuhkot toiminut kunnolla, mutta muutaman viikon päästä kaikki ok. Mies syntyi 1982.

Kummallakaan ei mitään oppimisvaikeuksia tms. ollut.

Omaan raskauteeni kummankaan keskosuus ei vaikuttanut. Poika syntyi viime joulukuussa käynnistettynä rv 39+1, mitoilla 54cm ja 4220g.:)

"vieras"
Synnyin v -79 keskosena rv 30. Painoin 860 g ja pituutta 35cm. Kaksoisveljeni oli 1900g, hän syntyi kuolleena :(
Eli siksi äitini synnytys käynnistyi. Ei ole jäänyt mitään ongelmia :)

"vierailija"
synnyin 1981 pkkukeskosena 800g, hyvän ja ammattitaitoisen hoidon ja henkilökunnan ansiosta,josta olen ikuisesti niin kiitollinen,olen hengissä ja täysin terve, ja mitään ongelmia ei keskosuudesta ole jäänyt.

vierailija
Synnyin kuukauden etuajassa rv 36+4, vuonna 1999. Olin hieman keskosen painorajan alapuolella ja painoin 2,2kg eli en ollut mikään pieni keskonen. Painoni putosi hetkeksi 1,9 kiloon, mutta olin sairaalassa vain viikon. Mitään haittoja ei jäänyt, paitsi olen lyhyt (153cm/45kg) mutta vanhempani ovat lyhyitä joten tuskin keskosuudella oli siihen osuutta.

vierailija
Synnyin vuonna 1979 raskausviikolla 23. Painoin syntyessäni 370g ja olin 28cm pitkä. Minun ei olisi pitänyt jäädä henkiin eikä minua edes aluksi yritetty pitää elossa, kaarimaljassa laitettiin synnytyssalin nurkkaan johon minut unohdettiin 2 tunnin ajaksi mutta kun olin löydettäessä yhä elossa niin minun vietiin keskoskaappiin, annettiin hätäkaste ja tehtiin kaikki minun selviämiseksi. Muuten olen terve, mutta olen pienikokoinen (168cm/58kg) mies, olen osittain kuurosokea, lievästi autistinen, lapsena minulla oli oppimisvaikeuksia ja sen lisäksi sairastuin 12-vuotiaana psykoosiin joka ei ole vieläkään parantunut kunnolla.

Yhteistyössä