Onko kukaan "tehnyt" vauvaa tarkoituksella, kun esikoinen menee kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lunadeluna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lunadeluna

Vieras
Meillä siis kaksi tyttöä 2 vuoden ikäerolla. Ajatus iltatähdestä houkuttaa muutenkin, haluaisin kokea kaiken vielä kerran ja saada kolmannen lapsen muutenkin. Mutta myös yhtenä syynä tälle olisi se, että olisi ihanaa olla kotona kolme vuotta siten, että saa "saatella" esikoisen ja toisenkin lapsen kouluun ja olla kotona, kun esikoinen tulee ensimmäisillä luokilla kotiin.

Onko kukaan tehnyt näin? Mitä mieltä? Kokemuksia?

Mites sitten niiden kakkosen ja kolmosen kanssa? Pitääkö hankkia nelonen, että saa olla kotona kun kakkonen tulee koulusta ja viitonen kun kolmonen menee kouluun? Ai mutta mites sitten nämä nelonen ja vitonen?

Ei tuo oikeasti ole yhtään huono ajatus jos muutenkin haluaa kolmannen lapsen, mutta mietin vain jatkumoa tuolle. Helpompaa käyttää sitä lyhennetystyöajan oikeutta.

Mun äiti teki niin. Sisko syntyi pari kuukautta ennen kun mä menin kouluun. Oli ihanaa, kun äiti oli kotona, kun tulin koulusta.

Itsekin ajattelin pyöräyttää vielä kolmannen lapsen niin, että voin olla kotona kun esikoinen menee kouluun.

• Tykkää
Reactions: sunniee
No neljättä en enää haluaisi. Joten se kolmas sitten menisi kouluun tilanteessa, jossa molemmat vanhemmat on töissä. Toisaalta silloin on isompia sisaruksia ehkä kotona odottamassa ainakin välillä, joten ei tarvitse olla ihan yksin. Mutta vaikka se kolmas joutuu menemään kouluun eri tilanteessa, niin ei se silti poista sitä, että ekan ja tokan lapsen kohdalla olisi kiva, että äiti on kotona.

[QUOTE="vieras";24853663]Mites sitten niiden kakkosen ja kolmosen kanssa? Pitääkö hankkia nelonen, että saa olla kotona kun kakkonen tulee koulusta ja viitonen kun kolmonen menee kouluun? Ai mutta mites sitten nämä nelonen ja vitonen?

Ei tuo oikeasti ole yhtään huono ajatus jos muutenkin haluaa kolmannen lapsen, mutta mietin vain jatkumoa tuolle. Helpompaa käyttää sitä lyhennetystyöajan oikeutta.[/QUOTE]

No onhan niillä sitten se esikoinen jne. siellä jo tukena ja apuna.

Mutta joillekin äideille käy niin, että antaa esikoisen mennä kouluun yksinään ja tulkoon pois kun haluaa. Nyt mä hoidan tätä kuopusta, koska tämä on pienempi ja kaipaa minun aikaani enemmän kuin kukaan muu.

Meillä toinen syntyi kun esikoinen oli eskarissa. Nyt odotan kolmatta joka tulee olemaan noin 1v. kun toinen menee esikouluun. Kotona olisi tarkoitus olla kunnes pienin täyttää noin 2,5v. (saman verran olen ollut edellisistäkin kotona) joten olin/olen kotona kahden lapsen koulutaipaleen alussa.

Jos haluat kolmannen lapsen ja teillä on valmiudet siihen, niin tehkää se kolmas. Se, että sattuu isompi lapsi olevan menossa kouluun, on ihan erillinen asia.

[QUOTE="vieras";24853691]Mutta joillekin äideille käy niin, että antaa esikoisen mennä kouluun yksinään ja tulkoon pois kun haluaa. Nyt mä hoidan tätä kuopusta, koska tämä on pienempi ja kaipaa minun aikaani enemmän kuin kukaan muu.[/QUOTE]

Niin käy! Ja jotkut äidit on alkkareita ja toiset narkkareita. Huh huh!

No minulle kävi näin. Ei suunniteltua ja tajusin raskaaksi tultuani, että tämähän menee kivasti. Yritettiin vauvaa kauan ja nyt voi ajatella, että oikeastaan hyvä, että tulinkin vasta tuolloin raskaaksi. Olen kotona kun esikoinen on 1 ja 2-luokalla. En tiedä teenkö enää lapsia, mutta jos teen niin kiire tulee, koska ikä alkaa käydä kohta vastaan sen suhteen.

Juu. Siis ajoitettiin kolmonen niin että toinen vanhemmista olisi kotona silloin kun esikoinen ja kakkonen (vuoden ikäerolla syntyneet) aloittavat koulun. Vauva syntyi kun esikoisella oli vielä puoli vuotta päiväkotia jäljellä.

Minä. Iltatähti syntyi kun esikoinen oli eskarissa ja sitte olin hoitovapaalla kun esikoinen meni kouluun ja toka eskariin. Sitten kun muut menee kouluun niin ollaan miehen kanssa vuorotellen vuorotteluvapaalla. En ehkä nyt ihan siksi lapsia tehnyt että saisin kotona olla. Voihan sitä ottaa vuorotteluvapaata tai osittaista hoitovapaata.

Maailman sivun naiset ovat näin toimineet. Siskoni esimerkiksi.

Oikeastiko? En nimittäin itse tiedä ketään. Mutta siis ilmeisesti muutkin on kokeneet tuon hyväksi.

Ja niin, en tietenkään PELKÄSTÄÄN tuon takia yrittäisi vauvaa. Mutta siis tarkoituksella tähtäisin juuri siihen aikaan, kun esikoinen on menossa kouluun. Paljon hyviä puolia mielestäni siinä, että on enemmän aikaa keskittyä koulutaipaleen alkuun kuin mitä työssäkäyvänä olisi.

Maailman sivun naiset ovat näin toimineet. Siskoni esimerkiksi.

Ihan hyvä konsti tuokin, jos vielä haluaa lisää lapsia. Minä en enää jaksaisi kolmatta lasta, eikä ikäkään taida enää antaa myöden, joten olen ratkaissut ongelman (osittain) säästämällä lomia ja pitämällä osittaista hoitovapaata.

Olen säästänyt lomia siitä asti, kun lapsen menivät päivähoitoon ja käytän säästelyt lomat vasta esikoisen aloitettua koulun. Eipä tarvitse ekaluokkalaisen ainakaan lomilla olla yksin. Teen lisäksi 4-päiväistä työviikkoa. Loppupäivät hoitunevat liukuvaa työaikaa muutellen miehen työvuorojen mukaan. Mies on 3-vuorotyössä.

Täällä ainakin suunnitteilla on. Juuri tuolla ajatuksella, että olisi kotona kun esikoinen ja kakkonen kahden vuoden päästä menee kouluun. Esikoinen on sitten jo lähes murkku-ikäinen kun pienin menee kouluun, joten varmasti turvaa on koulumatkoilla jne.

Kyllä täälläkin haaveillaan toisesta, ollaan odotettu jo montakin vuotta, mutta eipä häntä ole vain kuulunut eikä näkynyt. Eka lähti juuri kanssa koulutielle. Hoitoihinkin pitäisi varmaankin lähteä pikapuoliin, mutta ongelmana on se, että olen juuri aloittanut työt. Ei työnantaja taatusti hyvää tykkäisi, jos säännöllisesti olisin muutamia päiviä pois töistä kuukausittain. Mutta saa nyt nähdä miten tämä asia etenee.

Meillä siis kaksi tyttöä 2 vuoden ikäerolla. Ajatus iltatähdestä houkuttaa muutenkin, haluaisin kokea kaiken vielä kerran ja saada kolmannen lapsen muutenkin. Mutta myös yhtenä syynä tälle olisi se, että olisi ihanaa olla kotona kolme vuotta siten, että saa "saatella" esikoisen ja toisenkin lapsen kouluun ja olla kotona, kun esikoinen tulee ensimmäisillä luokilla kotiin.

Onko kukaan tehnyt näin? Mitä mieltä? Kokemuksia?

No tarkoituksella ja tarkoituksella... Tarkoituksella halusin kolmannen lapsen ja ajoitus meni niin, että kuopus syntyi viikkoa ennen, kun esikoinen aloitti koulun.

On ollut aivan MAHTAVA ajoitus. On ollut ihanaa olla vastaanottamassa sitä pientä koululaista koulusta ja kuulla kaikki koulupäivän tapahtumat tuoreeltaan. Illalla hän ei olisi varmastikaan muistanut niistä puoliakaan.

Nyt esikoinen on jo kolmannella ja kuopus ekalla ja edelleen tämä on mahtavaa.

[QUOTE="kolmen äiti";24853932]No tarkoituksella ja tarkoituksella... Tarkoituksella halusin kolmannen lapsen ja ajoitus meni niin, että kuopus syntyi viikkoa ennen, kun esikoinen aloitti koulun.

On ollut aivan MAHTAVA ajoitus. On ollut ihanaa olla vastaanottamassa sitä pientä koululaista koulusta ja kuulla kaikki koulupäivän tapahtumat tuoreeltaan. Illalla hän ei olisi varmastikaan muistanut niistä puoliakaan.

Nyt esikoinen on jo kolmannella ja kuopus ekalla ja edelleen tämä on mahtavaa.[/QUOTE]

ÄÄH... Siis esikoinen on kolmannella ja keskimmäinen ekalla luokalla. Ja mahtavaa on, että saan vielä tämän vuoden olla kotona.

Kun kuopus aikoinaan on kouluiässä, tarvitsee varmaan kokeilla niitä lyhennettyjä työviikkoja tai vastaavaa, mutta toisaalta hänellä on myös isosiskot turvanaan.

Meidän perheessä toimittiin juuri näin. Toivoimme kolmatta lasta ja onneksemme tulin pian raskaaksi. Kuopus syntyi vajaa kuukausi sen jälkeen, kun esikoinen aloitti koulun. Nyt olen ollut yli vuoden kotona ja on aivan huippua. Koululainen saa tulla koulusta suoraan kotiin, missä on äiti ja pikkusisarukset odottamassa. Kuulumisten vaihto ja läksyjen tekeminen onnistuu ajoissa ja tytöllä on aikaa leikkiä rauhassa kotonakin. Mikäli olen kotona siihen asti kun kuopus täyttää kolme, niin keskimmäinenkin saa nauttia ekan luokkansa ajan äidin kotona olemisesta. Suosittelen ehdottomasti!

Niin ja tuon kolmannen mennessä kouluun on isosiskoista varmasti apua iltapäivissä, tai sitten jompikumpi vanhemmista tekee lyhennettyä työpäivää tms. Sitä en ole vielä murehtinut, kun toinen on vasta vuoden vanha. :)

Yhteistyössä