onko kukaan tehnyt tätä leipää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piipiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piipiäinen

Jäsen
01.04.2009
894
1
16
vehnäjauhoja 3 cup (1 cup=2,4dl)
kuiva hiivaa 1/4 tl
suolaa 2 tl
vettä 1,5 cup

aineet sekaisin ja jätetään kuplimaan 12-18h:n ajaksi......jonka jälkeen alustetaan ja laitetaan pataan/kattilaan taikina ja uuniin....

uunissa noin tunti

mulla tällä hetkellä leipä uunissa, mutta ihmettelin kun taikina oli aika löysä?

Olen leipurikoulun käynyt, ja mun mielestä tuossa ohjeessa on vasta esitaikinan aineet, Siis sen leivän "raski". Lopuksi leivontavaiheessa pitäis vielä lisätä jauhoja aika reilusti. On tietysti sellaisia foccasia-leivän tyylisiäkin joissa taikina on tosi löysä, mutta ne paistetaankin sitten jollain laakealla uunipellillä levynä.

Leipä on no-knead-bread leipä
Itse lisäsin jauhoja jonkin verran juurtumisen jälkeen....nyt se tuolla uunissa muhii padassa, saa nähdä millaista tulee :saint: Jos hyvää niin mietin et voisiko siihen lisätä esim kaurahiutaleita?

Kaurahiutaleet sopii varmasti hyvin. Nekin kannattaa lisätä jo heti nesteeseen alkuvaiheessa imeytymään. Mä käytän leipätaikinoihin vaikka mitä, että tulee vaihtelua makuun. Laitan taikinaan esim.puurojen ja perunamuusin jämät, joskus mysliä tai juustoraastetta, pellavansiemeniä yms. Yleensä vaan joutuu sitten tarkistamaan jauhojen määrää jos lisää jotain.

Leipä on niin hyvää että hupenee maistellessa...ihanan rapsakka kuori ja niin mehevä. Nyt loppui tässä perheessä vaalean leivän osto!
Seuraavaa satsia laitan jo tulemaan ja mietinkin että jos laittais porkkanaraastetta mukaan? Leivästä tuli mieleen ihan olikohan fazerin porkkanaleipä....tietty nyt ilman porkkanaa :D

8dl jauhoja
½ tl kuivahiivaa
1-2 tl suolaa
4,2 dl vettä

225 vuoka kuumenemaan ja leipä pudotetaan kuumaan vuokaan
Paistetaan 30 min kannen alla (emalivuoka, pyrex-vuoka ...)
Ilman kantta 10-30 min niin, että pinta kauniin ruskea

Alkuperäinen kirjoittaja No:
8dl jauhoja
½ tl kuivahiivaa
1-2 tl suolaa
4,2 dl vettä

Onko toi 30min + 10-30 min vai joko tai?

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
8dl jauhoja
½ tl kuivahiivaa
1-2 tl suolaa
4,2 dl vettä

Onko toi 30min + 10-30 min vai joko tai?

yhteensä 40 -60 minuuttia!

Kannattaa googlettaa No knead bread, löytyy hyviä videoita,
joista näkee homman toteutuksen.

225 kylmään uuniin laitetaan astia missä leipä paistetaan ja kun uuni saavuttanut lämpötilan kipataan taikina astiaan ja paistetaan kannen kanssa ½ tuntia sit kansi pois ja vielä 15-30 min.

Itse tein ultraplus 5l:n vetoisessa vuoassa

Alkuperäinen kirjoittaja piipiäinen:
225 kylmään uuniin laitetaan astia missä leipä paistetaan ja kun uuni saavuttanut lämpötilan kipataan taikina astiaan ja paistetaan kannen kanssa ½ tuntia sit kansi pois ja vielä 15-30 min.

Mikä tuo vuoka on?

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Alkuperäinen kirjoittaja piipiäinen:

Mikä tuo vuoka on?

Tuo on tupperwaren ultraplusvuoka (iso muovinen uunin kestävä). Tuossa onnistui tosi hyvin. Mutta astiaksi siis käy vaikka kattila, korkea reunainen vuoka, pata.....

voiko uunniin laittaa tavallista kattilaa, jossa ei ole muovisia kahvoja? Siis meneekö kattilan pohja piloille uunisssa? kun meillä ei oo kannellisia uunivuokia.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys:
voiko uunniin laittaa tavallista kattilaa, jossa ei ole muovisia kahvoja? Siis meneekö kattilan pohja piloille uunisssa? kun meillä ei oo kannellisia uunivuokia.

jos on pelkkä metallinen kattila niin ihan huoletta voit laittaa uuniin.
ei mene pilalle :) merkkaa reseptin ja illalla muhimaan niin aamulla tuoretta :)

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys:

voi laittaa tavallisen esim teräskattilan jossa siis ei saa olla muovia.
Tai onko vuokaa/pataa johon kävisi jokin kattilan kansi?

Yhteistyössä