Onko kukaan tehnyt kakun täytettä tällä ohjeella?

  • Viestiketjun aloittaja "Mansikka"
  • Ensimmäinen viesti
"Mansikka"
Mansikkatäyte

Minä en ole koskaan käyttänyt esimerkiksi vaniljakreemijauhetta missään, enkä kyllä mansikkakermaakaan. Kiinnostaisi kuulla jos joku on tehnyt kakkuun mansikkatäytteen tuon ohjeen mukaan, että miltä se maistuu (ettei siis ole liian "teollisen" tai keinotekoisen makuinen).

Laitan täytteen ainekset vielä tähän näkyville, niin voi kommentoida avaamatta linkkiä

250 g mansikoita
2 ½ dl mansikkakermaa (Valio)
½ prk rahkaa tai appelsiinituorejuustoa
½ dl vaniljakreemijauhetta
(2 rkl sokeria)

Soseuta mansikat. Vaahdota mansikkakerma. Sekoita vaahdon joukkoon mansikkasose, rahka ja vaniljakreemijauhe. Lisää sokeria tarpeen mukaan. Levitä täyte pohjan päälle.

Muitakin, yhtä helppotekoisia täytteitä saa vinkata :)
 
Tämä on kinuskikissan ohje, tulee tosi hyvää ja raikkaanmakuista, lisäsokeria ei tarvitse jos käyttää vaniljakreemijauhetta. Laitoin appelsiinituorejuustoa, tasapainotti sopivasti makua. Kakkupohja mulla oli suklaapohja, sopi siihen erittäin hyvin.

Pakastemansikoita käytin myös :)
 
"Mansikka"
Tämä on kinuskikissan ohje, tulee tosi hyvää ja raikkaanmakuista, lisäsokeria ei tarvitse jos käyttää vaniljakreemijauhetta. Laitoin appelsiinituorejuustoa, tasapainotti sopivasti makua. Kakkupohja mulla oli suklaapohja, sopi siihen erittäin hyvin.

Pakastemansikoita käytin myös :)
Kiva kuulla. Mulla kyllä ihan tavallinen sokerikakkupohja, siksi ajattelinkin etten laita tuota appelsiinituorejuustoa (kun mun mielestä se sopii just suklaapohjan kanssa).
Vai luuletko että tuo appelsiinituorejuusto toimisi vaaleassa kakussakin?

Jos teen tuon mansikkatäytteen (rahkalla) niin mitä laittaisin kakun toiseen väliin? Itse ajattelin jotain vanilijajuttua, vaniljarahkaa sekoitettuna kermaan + ripaus vaniljasokeria ehkä? Joku helppo sen täytteen pitää kuitenkin olla ;)
 
"Mansikka"
Tämä on kinuskikissan ohje, tulee tosi hyvää ja raikkaanmakuista, lisäsokeria ei tarvitse jos käyttää vaniljakreemijauhetta. Laitoin appelsiinituorejuustoa, tasapainotti sopivasti makua. Kakkupohja mulla oli suklaapohja, sopi siihen erittäin hyvin.

Pakastemansikoita käytin myös :)
Ai niin, käytitko myös tuota ohjeessa mainuttua Lemon Curd- tahnaa täytteen alla?
 
[QUOTE="Mansikka";26862343]Ai niin, käytitko myös tuota ohjeessa mainuttua Lemon Curd- tahnaa täytteen alla?[/QUOTE]

Käytin kyllä, kannattaa laittaa tosi tosi ohut kerros, on melko voimakkaan makuista ja hyvää tietenkin :p

Tuosta annoksesta tulisi varmasti täytettä molempiin väleihin, tein 2-kertaisena niin en saanut sitä kaikkea mahtumaan kakun väleihin.

Se appelsiini ei maistu liian voimakkaasti, käy mielestäni sekä vaaleaan että tummaan pohjaan. Vaniljakermarahka sopisi varmasti myös.
 
..
Minun on pakko sanoa, että mielestäni sekä vaniljakreemijauhe, että mansikkakerma on molemmat todella esanssisen makuisia. Olen kyllä kokeillut pariin kertaan kumpaakin, mutta ällöjä ovat mielestäni. Eli ap, jos oikeasti olet herkkä esanssisille mauille, niin en suosittele.

Sen sijaan Kinuskikissan Vadelma-Daim-limetäyte on hyvää ja jos monen sentin paksuinen täytekerros ei ole tarpeen, niin laittamalla vähän enemmän juustoa ja vähemmän kermaa, niin pysyy kyllä hyvin kanssa ilman liivatettakin.

Halvempi versio tulee kerma+tavallinen maustamaton tuorejuusto (esim Pirkka toimii ihan hyvin), siihen sitten daim ja vadelmat.

Myös vaniljarahka tai lime-valkosuklaarahka kermaan sekoitettuna sekä alle haluamansa hedelmät/marjat toimii oikein hyvin. Ei tarvita lisäsokeria tai vaniljasokeria. Ihan vaan se vatkattu kermapurkki ja maustettu rahkapurkki sekoitetaan.

Pakastemansikat on vähän lötköjä kakkuun, joten ne toimii parhaiten liivatetäytteissä.
 
"Mansikka"
Kiitos vastauksista. Nyt pitää lähteä kauppaan, mutta palaan tähän ketjuun myöhemmin.

Mietin sitäkin, että jos sittenkin tekisin vain ihan perus-perustäytteet eli toiseen väliin mansikoita+ kerma+rahkaa ja toiseen väliin vaniljarahka-kermaseosta. Vai laittaisinko mansikoita molempiin väleihin?
 
"hop"
Vaniljakreemijauheesta tulee melkoinen sivumaku. Mä ennemmin jättäisin sen pois ja korvaisin mahdollisen sokerin pienellä määrällä tomusokeria tai sekoittaisin täytteeseen vähän liivatetta. Liivatteella täyte napakoituu yhtä lailla, mutta ei maistu kamalalta.
 

Yhteistyössä