Kokemusta on kahdesta hätäsektiosta, jälkimmäinen tehtiin viikko sitten. Kumpikin synnytys meni siis kesken kaiken hätäsektioon, ja kummankin tuloksena onneksi terve tyttö. Viillot on tehty kiireen takia pystysuuntaan, kun normaalissa sektiossa viilto tehdään vaakaan, mikä on käsittääkseni kropalle ystävällisempi tapa.
No, minulle lääkäri (TAYS) sanoi, että kolmas synnytys olisi sitten automaattisesti suunniteltu sektio, mm. mahdollisten kiinnikkeiden vuoksi, komplikaatioriski olisi sen verran iso. Nämä minun hätäsektioni on tehty napanuoraan liittyvistä syistä, 1. liian lyhyt ja 2. kiertynyt tiukasti kaulan ympärille, eli ne eivät ole mitenkään "uusiutuvia", vaan osuivat nyt sattumalta minun kohdalleni. Mutta tosiaan nuo vanhat leikkausarvet ovat riittävä syy sektioon. En sitten tiedä, mitä sanovat niille synnyttäjille, joille on tehty suunniteltu sektio.
Niin, ja vielä; minun käsittääkseni TAYSissa ei mitenkään helposti suositella sektiota, vaan kannatetaan pääsääntöisesti alatiesynnytystä. Onneksi kuitenkin leikkaavat ja nopeasti, kun on pakko.
T. kahden terveen tytön onnellinen äiti