Onko kukaan muu siirtynyt käyttämään uusia 100% hajoavia vaippoja?

Yks toinen
Alkuperäinen kirjoittaja Yx:
Noniin. Mun mies soitti just Jyväskylän kaupungin jätehuollon neuvontapalveluun ja sieltä sanottiin että nämä 100% hajoavat vaipat SAA laittaa biojäteastiaan. Tämä on varmasti kuntakohtaista mutta siis Jyväskyläläiset, ei kun heitätte vaipat bioroskiin vaan!! =) Samoin bioastiaan SAA laittaa koirankakat maatuvassa pussissa.
kiitti tiedosta! Ku nykyään ollaan yhtä suurta jyväskylää, niin kai täällä maalaiskunnassa on samat säännöt...?
 
urpojen urpo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bio:
Vaikka ne vaipat on miten biohajoavia ne eivät maadu muovipussissa kaatopaikalla!!!!
Ja mistähän tässä on keskusteltu?
No just siitä kun jotkut urpojen urpot kuvittelee olvansa ekologisia kun on ekovaippa kaatiksella.Siellä joo todellakin maatuu...
 
Urpojen urpo
Alkuperäinen kirjoittaja urpojen urpo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bio:
Vaikka ne vaipat on miten biohajoavia ne eivät maadu muovipussissa kaatopaikalla!!!!
Ja mistähän tässä on keskusteltu?
No just siitä kun jotkut urpojen urpot kuvittelee olvansa ekologisia kun on ekovaippa kaatiksella.Siellä joo todellakin maatuu...
no me urpot kato ymmärrettiin se, et niiden vaippojen teko on ekologisempaa kuin muovisten :)
 
vieras
Nature babycare -tuotteissa käytettävä maissi kasvatetaan Italiassa

Ihan Italiasta asti pitää tuoda maissia meidän vaippoihin. Entä kun näiden käyttö lisääntyy, niin kuinka voidaan viljellä maissia tarpeeksi kaatamatta metsiä, vaikuttamatta maissin saatavuuteen sen perimmäisessä tarkoituksessa, ruuassa ja ruuan hintojen nousuun? Entäs ettei jouduta käyttämään suurta määrää kemikaaleja saadaksemme maissin kasvamaan kasvavan kysynnän mukaan?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja urpojen urpo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bio:
Vaikka ne vaipat on miten biohajoavia ne eivät maadu muovipussissa kaatopaikalla!!!!
Ja mistähän tässä on keskusteltu?
No just siitä kun jotkut urpojen urpot kuvittelee olvansa ekologisia kun on ekovaippa kaatiksella.Siellä joo todellakin maatuu...
Aikapaljon puhuttu noista kunnan ohjeista ja siitä että saako ne laittaa biojätteisiin. Ja ainakin meillä saa.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyselee:
Oi ku ihanaa että löytyy noitakin. Mites muuten "hävitätte" noi sitten? Eli ku normisti laitetaan kaikki muovipussiin ja roskikseen. Laitatteko nyt sitten taas muovipussiin vai paperipussiin vai miten teette? Vai sellaseen biohajoavaan pussiin? Täytyypä ostaa ku vaippoja valitettavasti vielä menee...(joo ja aina satunnaisesti myös kestot käytössä.) ja roskaa tulee...
:eek: :eek: Kääritte muovisen vaipan vielä erikseen muovipussiin ja sitten muoviseen roskapussiin!??! Älkää pliissss!

Kyllä mä ainakin paskavaipoille niin tee. Käryää koko piha roskis muuten, KOKEILTU ON! Ja siis isot löysät paskavaipat pussiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yx:
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö nämä 100% hajoavat vaipat aiheuta kaatopaikalla hajotessaan juuri niitä ilmasstolle haitallisia mitälie metaani ym. kaasuja. Eli sama vaikutus kuin jos kaatopaikalle joutuu ihan tavallisia ruoan tähteitä. Juuri siksihän laki sanoo että biohajoavat jätteet lajitellaan erikseen jotta ne voidaan kompostoida ja käsitellä niin että niistä ei näitä haitallisia kaasuja synny. Toki olen samaa mieltä että nämä maissivaipat ovat loistava keksintö ja ilman muuta haluan niitä käyttää mutta ihmetyttää vaan tämä vaippojen vaikutus ilmastonmuutokseen. Ja tosiaan tuo että jos ne sinne kaatopaikalle kipataan (jos se on edes viisasta) niin kuinka moni ne laittaa sinne kuivaroskikseen ilman sitä muovista roskapussia? Koska sen muovin sisällä sen vaipan hajoavuudella ei ole v..nkaan väliä.
Joo, oikeassa olet.
Metaani (CH4) on yksinkertaisin hiilivety ja alkaani. Se on hajuton, ilmaa kevyempi kaasu. Metaani on hiilidioksidin ohella yksi merkittävimmistä kasvihuonekaasuista.

Metaania syntyy luonnossa eloperäisen aineksen mädäntyessä hapettomissa oloissa esimerkiksi soissa, riisipelloilla, kaatopaikoilla ja eläinten ruoansulatuskanavissa.

Tämä ote oli Wikipediasta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nature babycare -tuotteissa käytettävä maissi kasvatetaan Italiassa

Ihan Italiasta asti pitää tuoda maissia meidän vaippoihin. Entä kun näiden käyttö lisääntyy, niin kuinka voidaan viljellä maissia tarpeeksi kaatamatta metsiä, vaikuttamatta maissin saatavuuteen sen perimmäisessä tarkoituksessa, ruuassa ja ruuan hintojen nousuun? Entäs ettei jouduta käyttämään suurta määrää kemikaaleja saadaksemme maissin kasvamaan kasvavan kysynnän mukaan?
Mistäs luulet että se öljy tulee, josta liberot ja muut muovivaipat tehdään? Ihanko se olisi suomalaista öljyä :xmas: :xmas: Kyllä maissin kasvattaminen ja käyttö on monin kerroin ekologisempaa kuin muovin (eli öljyn) käyttäminen! Ja tässä ei käytetä varmaankaan niitä maissin syötäviä jyväosia, vaan lehtien ja varsien kuitua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nature babycare -tuotteissa käytettävä maissi kasvatetaan Italiassa

Ihan Italiasta asti pitää tuoda maissia meidän vaippoihin. Entä kun näiden käyttö lisääntyy, niin kuinka voidaan viljellä maissia tarpeeksi kaatamatta metsiä, vaikuttamatta maissin saatavuuteen sen perimmäisessä tarkoituksessa, ruuassa ja ruuan hintojen nousuun? Entäs ettei jouduta käyttämään suurta määrää kemikaaleja saadaksemme maissin kasvamaan kasvavan kysynnän mukaan?
Mistäs luulet että se öljy tulee, josta liberot ja muut muovivaipat tehdään? Ihanko se olisi suomalaista öljyä :xmas: :xmas: Kyllä maissin kasvattaminen ja käyttö on monin kerroin ekologisempaa kuin muovin (eli öljyn) käyttäminen! Ja tässä ei käytetä varmaankaan niitä maissin syötäviä jyväosia, vaan lehtien ja varsien kuitua.
Ainakin muumivaipat on suurelta osin kotimaista selluloosaa, se öljyn määrä on vähäinen, ja siinä mielessä ekologinen että imee paljon nestettä painoonsa nähden. Näin ollen saa pieneen tilaan enempi vaippoja joissa on enempi imukykyä joten niitä kuluu vähempi. Kyllä sitä muovia kuljetetaan kotiin päivittäin turhemmankin takia kuin lasten vaippojen.
 
Cathy
Tämän keskustelun otsikkoon tekisin pienen korjauksen, nuo Nature babycare vaipathan eivät ole kuin 60% maatuvia eli eivät kokonaan. Yhä kehittelevät paremmiksi. Niiden pakkaus kyllä maatuu 100% ja sitä voi käyttää vaikka biojäte pussina.
Saksassa valmistetaan Moltex merkkisiä ekovaippoja jotka ovat 100% maatuvia, niitä voi tilata netistä.
 
Cathy
Sorry, nyt tuli minulta kömmähdys..

Moltex Öko -vaippojen sisuksesta on 40-60% valkaisematonta selluloosaa, loput kloorittomasti valkaistua selluloosaa. Tästä syystä vaipat ovat väriltään vaaleanruskeita.

Vaippojen ytimessä on niin kutsuttua "super absorbenttia" eli imugeeliä (sodium polyacrylate). Imugeelin tehtävänä on viedä pissa ja kosteus vaipan pinnalta pois syvälle, vaipan ytimeen. Valmistajan mukaan Moltexin vaipoissa on tätä geeliä kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin yleensä vaipossa. Joten kaatopaikkoja on rasittamassa vähemmän keinotekoisia aineksia. Moltexin käyttämästä imugeelistä kuitenkin 20% on maatuvaa ja vaipan selluloosa ydin ja hengittävä kuori ovat täysin maatuvia.

Moltex Öko -paketti itse on tehty maissitärkkelyksestä, joten se on täysin kompostoituva. Pussille löytyy jatkokäyttöä vaikka kompostipussina.

Moltex Öko -vaipat ovat tarrakiinnitteisiä, pehmeitä ja muotoutuvia.

Moltex Ökö Maxi -vaippa on dermatologisesti ja kliinisesti testattu ihoystävälliseksi ja saanut erittäin arvostetun saksalaisen Ökotest-kuluttajalehden testissä arvosanan: sehr gut (erittäin hy
 
Saako "biokertakäyttövaippoja" laittaa biojäteastiaan? Onko kaatopaikalla merkitystä sillä, onko vaippa maatuva vai ei?
Pääkaupunkiseudulla biohajoavia vaippoja ei saa laittaa biojäteastiaan, koska vaippoihin jää korkeita sinkkipitoisuuksia vauvojen ihonhoitovoiteista. Kompostointilaitokseen ei muutenkaan oteta ulosteilla tahriintuneita materiaaleja.

Kaatopaikalla biohajoavalla ja tavallisella vaipalla ei ole juuri eroja, koska tavallisessa vaipassa on myös maatuvaa materiaalia (selluloosaimukerros). Siksi molemmat vaihtoehdot tuottavat hapettomissa kaatopaikkaolosuhteissa metaania, joka saadaan metaaninkeruujärjestelmällä nykyään varsin hyvin talteen.

Kestovaipat ovat suositeltavin vaihtoehto. Niillä kannattaa korvata ainakin osa vaippaikäisen käyttämistä kertakäyttövaipoista

http://www.ytv.fi/FIN/jatehuolto/lajittelu/usein_kysyttya/lajittelu/bio_komposti_puutarha.htm
 
anna
Alkuperäinen kirjoittaja Alice:
Tietääkö joku onko noita aikuisten koossa? Vuodeosastolla työskennellessäni mietin usein että millonhan tulee kestot käyttöön kun niitä jätesäkkejä raahaili... Olis tuo hajoava huomattavasti parempi vaihtoehto sinnekin!
ainakin näitä on siteinä. olen käyttänyt englannissa ko vaippoja 1.8v ja olen tosi iloissani nyt suomessa asuessamme, etta niita myydaan s-ryhman kaupoissa! siteita en ole nahnyt taalla, mutta tilaan netista. ja heillähän on maissipusseja teille, kenelle vaippa on kaarittava pussiin ennen roskiin laittoa...
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Minä olen aina ihmetellyt miksei muka vaipoista saisi tehtyä ekologisia, no nyt sellaisia on :) Merkki on Natural babycare tms, iso paketti maksaa noin 15?eli ei edes paljon normaaleja liberoja kalliimpi. Vaippa pitää hyvin ja ei minun mielestän ieroa ainakaan millään tavalla normaalista. Saa housuvaippoja sekä tarravaippoja. Kokeilkaa ihmeessä! =)
Nuokaan ei oo 10% biohajoavia

 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Minä olen aina ihmetellyt miksei muka vaipoista saisi tehtyä ekologisia, no nyt sellaisia on :) Merkki on Natural babycare tms, iso paketti maksaa noin 15?eli ei edes paljon normaaleja liberoja kalliimpi. Vaippa pitää hyvin ja ei minun mielestän ieroa ainakaan millään tavalla normaalista. Saa housuvaippoja sekä tarravaippoja. Kokeilkaa ihmeessä! =)
Nuokaan ei oo 10% biohajoavia
Niin siis piti laittamani että 100%.

 
Mä en käytä niitä "eko"vaippoja just siks kun ne pitää kuitenkin laittaa sekaroskiin eli se ekologisuus on ihan yhtä tyhjän kanssa....ja mä kyllä laitan kakkaisen vaipan (siis jos vaippaan on jäänyt esim. löysähköä kakkaa siitä huolimatta että olen sitä kaapinut pönttöön) pieneen muovipussiin ja sit roskapussiin koska muuten haisis koko kämppä. :D
 
tyy
Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Biologinen jäte

Biologisella jätteellä tarkoitetaan esim. ruoantähteitä, pilaantuneita ja kuivia elintarvikkeita, hedelmän- ja vihannesten kuoria, vaippoja, siteitä, kasvien jäännöksiä sekä pölyä.

Biologinen jäte tulee pakata mustiin, 25 - 30 litran muovipusseihin. HUOM! Täysi pussi tulee sulkea huolellisesti!


meillä menee biojätteeseen :saint:
Missä tollaset ohjeet on? :eek:

Meillä ainakin pitää laittaa kompostoituviin pusseihin tai paperipusseihin ne jätteet, eikä sinne saa laittaa yllä mainitsemiani.
Meillä ainakin vaipat saa laittaa biojätepussiin. Teillä on surkeat jäteyhtiöt jos eivät huolehdi vaippajätteistä.

Valittakaa ja vaatikaa palvelua.

 
vieras
Meillä on näitä vaippoja nyt eka satsi käytössä, poitsulla enään vain öisin vaippa käytössä. Hyvin ovat toimineet.
Täällä ainakin on ohje ettei vaippoja biojätekeräykseen, koska niissä pissaa ja kakkaa. Kompostoinnista syntynyttä multaa kun myydään puutarhoissa käytettäväksi. Omaakaan kompostiin en niitä ole laittanut kun sieltä multa menee kasvimaalle ja koska vaipat ovat vain 60% hajoavia.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Yx:
Noniin. Mun mies soitti just Jyväskylän kaupungin jätehuollon neuvontapalveluun ja sieltä sanottiin että nämä 100% hajoavat vaipat SAA laittaa biojäteastiaan. Tämä on varmasti kuntakohtaista mutta siis Jyväskyläläiset, ei kun heitätte vaipat bioroskiin vaan!! =) Samoin bioastiaan SAA laittaa koirankakat maatuvassa pussissa.
Kiitokset tiedosta!

Seuraava vaippapaketti onkin sit ekorättejä. Ja kiva kuulla ett ainaki tääl JyKylässä saa biojätteisiin laittaa.

Kiitos vaivannäöstä:)
 
gfd
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Yx:
Noniin. Mun mies soitti just Jyväskylän kaupungin jätehuollon neuvontapalveluun ja sieltä sanottiin että nämä 100% hajoavat vaipat SAA laittaa biojäteastiaan. Tämä on varmasti kuntakohtaista mutta siis Jyväskyläläiset, ei kun heitätte vaipat bioroskiin vaan!! =) Samoin bioastiaan SAA laittaa koirankakat maatuvassa pussissa.
Kiitokset tiedosta!

Seuraava vaippapaketti onkin sit ekorättejä. Ja kiva kuulla ett ainaki tääl JyKylässä saa biojätteisiin laittaa.

Kiitos vaivannäöstä:)
Vaan kun ne ei oo niitä 100% hajoavia.... Ainakaan ne Nature Babycaret!
 

Yhteistyössä