Onko kukaan laskenut paljonko menee maitoa, leipää ym. kuukaudessa/viikossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta (1 alle kouluikäinen). Itse en juo maitoa mutta ruuan seassa olevana syön kyllä. Tavallista maitoa menee 6l/vk, laktoositonta saman verran ja punaista n. 3l. Leipää kuluu 2-3pkt. Loma-aikoina luonnollisesti enemmän. Meillä juodaan lisäksi runsaasti vettä, maitoa ruualla lasillinen/nenä. Puuroihin ja laatikkoruokiin uppoaa aika lailla maitoa.

Mulla menee maitoa ehkä kolmessa viikossa yksi litra? Kahvin kanssa käytän, en muuten.

Leipää taas kyllä kuluu, oon leipäaddikti, vaikka koitankin vähentää. Syön vain juureen tehtyä ruisleipää niin ei sitä viitsi itse tehdä. Menisikö kaksi pakettia viikossa, mikä oikeasti on kyllä liikaa, koska leipää ei tosiaan tarttisi joka päivä syödä. Mies syö välillä tästä satsista muutaman palasen, mutta suurin osa on mulle.

Kolme henkeä:
Maitoa 2 l päivässä
Leipää leivon joka toinen päivä, 2 pitkää leipää menee päivässä
Vessapaperia menee rulla päivässä
Perunapussista menee 1/2 päivässä
Porkkanoita menee 1 kilo päivässä
Kurkku menee päivässä
Minitomaattirasioita 2 päivässä
Naudanlihaa menee 1 kg 2x viikossa
Possua 2 kg viikossa
Kanaa menee 1kg viikossa
Kalaa menee 1 kg viikossa...

Astro: hurjia määriä teillä kyllä maitoa ja lihaa! Kyllä siinä saa jo selkä vääränä kaupasta kantaa! Käyttekö kuinka usein kaupassa kun koko porukka on kotona koolla?

Ei näitä kyllä varmaan pysty vertailemaan, kun tuntuu riippuvan niin perheen ruoka tottumuksista. Osa karppaa, osa vegejä jne. Meillä esim. niinä päivinä kun mes ei jostakin syystä satu olemaan kotona syömässä tehdään kasvisruokaa. Teen yleensä vähän isompia määriä niin että kun mies on kotona ja tehdään liharuokaa, niin minä syön noita vege sapuskan jämiä. Olen myös huomannut että jos ei tule tehtyä kun vaikkapa yksi lämmin ruoka päivässä, niin leipää, juustoa ja leikkeleitä kuluu heti mahdottomat määrät.

Mietiskelin että kokeilen tätä hommaa niin että ostan tuota leipää reilusti pakkaseen ja kokeilen nyt alkajaiseksi 10l/viikko maitoa. 1 rasia margariinia ja paketti kahvia/viikko. Lihaa varmaan 3-4 pakettia/viikko. Kuukauden päästä ollaan jo varmasti fiksumpia näiden määrien kanssa. Inspiraatio tähän kaupassa käynnin muuttamiseen tuli lähinnä blogeista, joissa kerrottiin perheistä jotka käyvät vain kerran kuukaudessa kaupassa (groceries once a month).

2+2, kaikki ruuat syödään kotona. Kuukaudessa kauppaan menee n. 600€ sisältäen kaiken, joista 80€ menee lasten vaippoihin. Maitoa meillä ei juurikaan käytetä ruuanlaitossa eikä juomana, muutama litra viikossa menee laktoositonta maitojuomaa. Leipä paketti riittää n.4 päivää, monesti leivon itse, siksi kuiva-aine kaappi tursuilee erilaisia jauhoja yms. Kahvinkin oppi juomaan kahvina kun vaan totutteli, aika harvassa ruuassa maito on edes välttämätön, eikä ainakaan juurikaan paranna ruuan makua. Kasviksia meillä menee paljon, eikä niissä tingitä, myös hedelmiä meillä on aina tarjolla. Käydään yleensä kerran viikossa isommasti kaupassa ja sitten muutama pikku täydennys viikon aikana, juurikin kasvisten osalta.

Meillä menee maitoa noin 25 litraa viikossa.Leipää vähintään pussi päivässä.Kurkku per ruokailu.Jääkaappeja löytyy kaksi korkea ja sellaisen 'puolikkaan' pelkän jääkaappi ostettiin jokunene aika sitten kodinhoitohuoneeseen.Tosi näppärä kun on isompia juhlia.

2+2 päiväkoti-ikäistä. Kotona syödään arkisin lähinnä vain päivälliset ja iltapalat.

Maitoa menee 6 litraa viikossa. Leipää kolme pussia. Lihaa noin 4 pakkausta viikossa, 400g leikkelettä, puoli kiloa juustoa, litran jugurttipurkki ja pari-kolme rahkapurkkia. Pari ruukkusalaattia, 1 kurkku, muutama tomaatti. 2 kasvista ruoanlaittoon, esim. parsakaali ja kesäkurpitsa. Rasia rypäleitä, 4-5 banaania, muutama omena ja mandariini. Perunoita korkeintaan kilo viikossa.

Tuossa nuo tuoretarvikkeet.

Kauppaan menee satanen viikossa ja siinä on myös vaipat. Ehkä kerran-kaksi viikossa syödään einestä tai noutoruokaa.

Yhteistyössä