Onko kukaan käynyt vauvan kanssa fysioterapiassa, jos vauva ei ole meinannut lähteä liikkeelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Poika ei varannut tarpeeksi lääkärin mielestä jaloille 8 kk tarkastuksessa ja määräsi fysioterapiaan. Mun mielestä turhaa hötkyilyä, kun muuten ihan ok ja jokainen lähtee ajallaan liikkeelle ja oppii jutut omaan tahtiin. Tietysti asia erikseen, jos on ihan selvästi jotain "vikaa" vauvassa, niin silloin fys ter ok.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä juu;26456326:
Poika ei varannut tarpeeksi lääkärin mielestä jaloille 8 kk tarkastuksessa ja määräsi fysioterapiaan. Mun mielestä turhaa hötkyilyä, kun muuten ihan ok ja jokainen lähtee ajallaan liikkeelle ja oppii jutut omaan tahtiin. Tietysti asia erikseen, jos on ihan selvästi jotain "vikaa" vauvassa, niin silloin fys ter ok.

Kuulostaa hullulta. Nykyisin lääkäritkin ovat niin pihalla kaikesta, että jos joku vähän poikkeaa käyriltä tai keskiarvosta, niin heti on jotain vialla.

No tätä voi olla vähän vaikea selittää..... Siis siellä fysioterapiassa opetellaan/tehdään terapeutin avustuksella niitä liikkeitä (ihan kädestä pitäen ohjataan vauvaa) joita ei vielä tule. Esim jos vauva ei ole lähtenyt ryömimään, voidaan sitä harjoitella antamalla vauvalle jaloista tukea/"vauhtia" kun vauva makaa vatsallaan kyynärnojassa...

Meillä on siis kohta 10kk ikäinen tyttö joka liikkuu vaan peruuttamalla. Ei nouse kontilleen tai istumaan, istuu kyllä jos laittaa istumaan ja varaa jaloille... Mietin että 10kk neuvolasta tulee varmasti fysio lähete, joten ajattelin etukäteen kysellä vähän kokemuksia

[QUOTE="...";26456367]Kuulostaa hullulta. Nykyisin lääkäritkin ovat niin pihalla kaikesta, että jos joku vähän poikkeaa käyriltä tai keskiarvosta, niin heti on jotain vialla.[/QUOTE]

Juu kuulostihan tuo vähän liioittelulta, mutta toisaalta parempi puuttua turhaan kuin liian myöhään. Jos ei olisikaan alkanut kehittyä, olisi taas valitettu siitä, että miksi ei puututtu. Eli vaikka ei itse murehtisi asiaa sen enempää, kannattaa apu ottaa vastaan, jos tarjotaan.

Me käytiin fysioterapiassa neuvolatädin lähetteellä, koska vauva 5kk ei kääntynyt. Kun saatiin aika fys.terapiaan niin kääntyili jo ihan reippaasti. Käytiin siellä ehkä 4 kertaa. Aika vähän saatiin ohjeita ja täytyy myöntää, että niitäkään ei tehty.

[QUOTE="hei";26456415]Me käytiin fysioterapiassa neuvolatädin lähetteellä, koska vauva 5kk ei kääntynyt. Kun saatiin aika fys.terapiaan niin kääntyili jo ihan reippaasti. Käytiin siellä ehkä 4 kertaa. Aika vähän saatiin ohjeita ja täytyy myöntää, että niitäkään ei tehty.[/QUOTE]

Aika jännä juttu... meillä esikoinen ei kääntynyt vielä 6 kk neuvolassakaan eikä ollut puhettakaan fysioterapiasta. Tosin siitä ihan viikon sisään alkoi sitten kääntyillä.

Tää kuulostaa vähän karulta varmaan mutta onhan se fysioterapia vähän sellasta väkisin vääntämistä haluttuihin liikkeisiin ja asentoihin. Ainakin meillä oli. Tietysti koitetaan myös houkutella leluilla tms. vauvaa itse osallistumaan ja yrittämään.

8-kuukautistarkastukseen kuuluu kysymys jaloille varaamisesta, joten lääkäri on toiminut aivan oikein lähettäessään lapsen fysioterapeutit katsottavaksi. Jos oikeasti on jotain ongelmaa, niin on parempi, että kuntoutus saadaan alkuun mahdollisimman pian.

[QUOTE="vieras";26456410]Juu kuulostihan tuo vähän liioittelulta, mutta toisaalta parempi puuttua turhaan kuin liian myöhään. Jos ei olisikaan alkanut kehittyä, olisi taas valitettu siitä, että miksi ei puututtu. Eli vaikka ei itse murehtisi asiaa sen enempää, kannattaa apu ottaa vastaan, jos tarjotaan.[/QUOTE]

No näinhän se on, mutta silti kuulostaa turhanpäiväiseltä. Eihän monikaan 8kk ikäinen vielä osoita mitään merkkejä seisomisen saati kävelyn suhteen, joten turhaa ajanja rahan haaskuuta.

[QUOTE="...";26456470]No näinhän se on, mutta silti kuulostaa turhanpäiväiseltä. Eihän monikaan 8kk ikäinen vielä osoita mitään merkkejä seisomisen saati kävelyn suhteen, joten turhaa ajanja rahan haaskuuta.[/QUOTE]
8-kuukautisen pitäisi pystyä laittamaan jalat maahan, jos hänet laitetaan seisoma-asentoon tuettuna kainaloista kiinni pitäen. Yleensä 8-kuukautiset tekevät niin ihan luonnostaan, vaikka eivät vielä nousisi seisomaan tai osoittaisi mitään kävelyn merkkejä. Minun pojalleni kun yritettiin seisotusta, niin hän koukisti jalkansa eikä laittanut niitä maahan ollenkaan. Mitään ongelmaa hänellä ei ollut. Oppi kävelemään 1 v 3 kk iässä.

mä ihmettelen oikeesti ihmisten rutinoita siitä et joutuu käymään puheterapiassa tai fysiolla tai toimintaterapiassa.

Mä saan näppyjä sanonnasta " jokainen omalla ajalla".. Joo jokainen ehkä omalla ajalla mutta mun mielestä on vain hyvä et tutkitaan ja sit voidaan todeta onko lisätutkimuksille tarvetta.

mä ihmettelen oikeesti ihmisten rutinoita siitä et joutuu käymään puheterapiassa tai fysiolla tai toimintaterapiassa.

Mä saan näppyjä sanonnasta " jokainen omalla ajalla".. Joo jokainen ehkä omalla ajalla mutta mun mielestä on vain hyvä et tutkitaan ja sit voidaan todeta onko lisätutkimuksille tarvetta.

Olen samaa mieltä. Ainakin oman lapseni kohdalla toivon, että tarttuvat asioihin mieluummin vaikka turhaan. On kuitenkin aika pieni vaiva käydä siellä terapiassa, mutta saattaa olla hyvinkin tärkeää tulevaisuuden kannalta. Eihän kukaan osaa ennustaa varmasti, miten tilanne kehittyy ja siksi on parempi olla ajoissa liikkeellä, vaikka sitten turhaan.

• Tykkää
Reactions: chrissy
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä juu;26456667:
Just siis se, kun kaikki kuitenkin oppii esim kävelemään...mutta ajallaan. Poika siis lähti meillä kävelemään 1 vuosi 6 kk...
Just sen takia tarkastuksia ja fysioterapiaa on, kun kaikki EIVÄT opi ajallaan kävelemään. Mun poika oppi kävelemään vasta 4-vuotiaana, mutta tuskin olisi oppinut, jos ei olisi saanut fysioterapiaa. Liian moni ongelmatapaus löydetään turhauttavan myöhään. Mieluummin siis turhia hälytyksiä kuin liian myöhäisiä tapauksia. Fysioterapiastahan ei ole kenellekään mitään haittaa vaan päinvastoin. Meillä terapia alkoi onneksi jo pikkuvauvana.

Täytyy myöntää, että kyllä hieman rutisin. Vähän turhalta se tuntui siellä käydä.

[QUOTE="hei";26456895]Täytyy myöntää, että kyllä hieman rutisin. Vähän turhalta se tuntui siellä käydä.[/QUOTE]

mutta jos olisikin huomattu jotain mikä olisi vaatinut useampia käyntejä tai huomattu esim. hypotoniaa mikä vaikuttaa myöhemminki, et olisi kokenut käyntiä turhaksi.

[QUOTE="hei";26456895]Täytyy myöntää, että kyllä hieman rutisin. Vähän turhalta se tuntui siellä käydä.[/QUOTE]

Olisitko rutissut, jos teitä ei olisi avun piiriin ohjattu ja myöhemmin olisi havaittu, että olisikin ollut tarvetta?

Lääkäreillä ei ole ennustajan lahjoja.

mutta jos olisikin huomattu jotain mikä olisi vaatinut useampia käyntejä tai huomattu esim. hypotoniaa mikä vaikuttaa myöhemminki, et olisi kokenut käyntiä turhaksi.

Jos tilanne olisi oikeasti ollut minusta jotenkin huolestuttava niin tottakai mielelläni olisin vienyt fysioterapiaan. Tilanne oli kuitenkin se, että 5kk vauva ei vielä kääntynyt. Viikkoa myöhemmin kääntyili. Ohjeita ei oikein saatu, miten nyt annat ohjeita kääntymisen suhteen, kun toinen jo kääntyy? Ja tosiaan kyseessä 5kk ikäinen.

kävin meidän tytön kanssa 3kk ikäisenä fysioterapiassa koska ei pitänyt päätään kunnolla ja pää oli usein vinossa jos pä oli pystyssä. kävin ihan mielellään koska tiettyjä virheasento oli hyvä varhaisessa vaiheessa korjata, ja sain apua jumppauttamiseen ja pää asennon korjaamiseen. ihanaa että pääsin ajoissa.

Yhteistyössä