Onko kukaan käynyt pelkopolilla ja oliko hyvä kokemus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen käynyt pelkopolilla tokassa ja kolmannessa raskaudessa. Eka synnytys oli vaikea (mulle leikkaussalia vaativa repeämä, vauvalta murtui luu yms.) ja tokassa raskaudessa pelkäsin sen toistuvan. Pelkopoli auttoi siten, että minulle vakuutettiin, että synnytys suuremmassa sairaalassa meinaa sitä, että jos tulee ongelmia, päästään nopeasti tekemään hätäsektio, eikä meno ole samanlaista kuin lääkärilakon aikana pienessä sairaalassa. Toka synnytys olikin ihan kohtalaisen helppo ja erittäin nopea, joten meni ihan hyvin. Syöksysynnytys kuitenkin jätti sellaisen pelon, että entä jos kolmas syntyy kotiin?

Pelkopolilla sain ajan käynnistystä varten, ettei tulisi syöksyllä kotiin. Käynnistyspäivänä paikat eivät olleet kypsät ja jouduin takaisin kotiin, mikä tuntui itsestä vaikealta kestää, vaikkakin olivat sanoneet, että niinkin voi käydä. Synnytys alkoi itsestään, mutta ei tullut syöksynä ja mentyäni sairaalaan synnytys tyssäsi 3-4 cm välille, mutta sain jäädä sairaalaan yöksi ja aamulla sitten puhkoivat kalvot yms. Että kyllä mua sitten kuitenkin kuunneltiin, vaikkakin vauvan etu ajaa synnytyssairaalassa äidin edun edelle, etteivät epäkypsää käynnistäneet tms.

Luulisin, ettei mahdollisessa seuraavassa raskaudessa ole enää tarvetta käydä pelkopolilla. Se pahin pelkoni eli ponnistuksen tunne ennen kuin saa ponnistaa on käynyt toteen jokaisessa synnytyksessä, mutta tässä kolmannessa mies sai minut ihan läsnäolollaan kuitenkin pidättelemään ponnistusta siihen asti, että sain luvan.

Mulla lääkäri ehdotti että voin varata ajan pelkopolille, ajanvaraus/ilmoittautumistiskillä oli taas sen verran asiantuntevampi hapan virkailija, että kertoi mulle että ne pelkopoliajat on tarkoitettu sellaisille joilla ihan oikeasti on tarvetta.
Kävin silti juttelemassa ja oli ihan hyvä juttu.

Synnytys meni aivan hienosti, kätilö oli maailman ihanin. :heart: Osastolla oli sellainen kamala nainen, joka istui illalla meidän ensiäitien sängyn päädyssä pitämässä jotain egoilusaarnaa. Lopulta mä itkin ja odotin vaan milloin saadaan lähteä kotiin. Lähtötarkastuksessa tämä nainen vielä ryntäsi lääkärin perään jotain pomittamaan, kun lääkäri teki lääkärintarkastusta tytölle. Vissiin piti mua maksa-arvojeni takia suoneenpiikittäjänä, eikä olisi antanut mun lähteä tytön kanssa. Valitettavasti lääkäri oli eri mieltä, saimme lähteä ja kaikki alkoi muuttua mukavampaan suuntaan.

Viimeksi muokattu:
Olen käynyt enkä saanut sieltä mitään apua. Eivät ottaneet ollenkaan tosissaan.
Synnyttämään mennessä laittoivat sellaisen rannekkeen joka hälyttää jos meinaisin karata :O

Yhteistyössä