Onko kukaan käynyt pään mri:ssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei taida mennä putkeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei taida mennä putkeen

Vieras
Löytyisikö paikalta ketään joka on käynyt pään mri kuvauksessa, siis siinä putkilaiteessa?
Olen menossa sellaiseen iltapäivällä ja nyt alkoi jännittämään. Ensin pelkäsin, että varmaan saan paniikkikohtauksen, mutta nyt huolestuttaa yskä. Mulla on ollut jo pidempään ärsyttävää limasita yskää ja välillä on edelleen pakko rykiä. Tajusin, että siinä selällään maatessahan lima oikein valuu kurkkuun ja tukehdun jos en yski :(
Meneeköhän koko kuvaus pilalle jos alan yskimään..?
Tietääkö muuten kukaan täytyykö tuloksista odotella lääkärin soittoaikaan asti vai voinko kysellä lausuntoa jo aiemmin jostain?

Pitää odottaa lääkärin soittoaikaa, mulle työterveyslääkäri ei osannut sanoa mitään kuvista vaan piti oottaa että neurologi soittaa...

Ja onhan se kieltämättä aika ahdas paikka, pää tuetaan ja kasvojen yläpuolelle tulee lähelle sellanen häkkyrä mutta kyllä siellä kestää.

Olen käynyt joitain kertoja. Aina on mennyt hyvin.
Siellähän ei tietysti saisi liikkua, mutta pienet nykimiset ei haittaa. Niitä ihme nykimisiä vain tulee silloin kun yrittää olla liikuttamatta päätään 15-20 min.

Eniten minua on aina jännittänyt se varjoaineen pistäminen, juurikin sen takia kun ei saa liikkua. Mutta sekin on aina mennyt hyvin.

Ja vaikka siinä liikahtaisikin niin pahasti että "kuva menee pilalle", niin ei sekään maailmaa kaada. Se osa sit vain tehdään uudelleen. Kyllä se kuvaaja huomaa niistä monitoreista milloin henkilö liikkuu.

Ja kädessä on koko ajan hätäkello, eli jos menee ihan sietämättömäksi, niin puristaa vain käden nyrkkiin, niin toimenpide keskeytetään.

Varjoainetta ei laiteta aina - vain silloin, jos kuvista ei saada tarpeeksi selkeitä ilman.

Varjoaineen laittamista ei kuitenkaan kannata pelätä, ainakaan sen takia, että pitäisi olla liikkumatta. Kuvaus keskeytetään varjoaineen laittamisen ajaksi, jolloin saa siis myös liikkua.

Ja tosiaan, käteensä saa hälytyskellon, eli jos vaikka rupeaa hirveästi ahdistamaan/yskittämään tms. niin siitä voi painaa ja kuvaus keskeytetään hetkeksi.

Ja jos aivan hirvittävän kauheasti jännittää, niin on mahdollista saada myös rauhoittava esilääkitys. Täytyy tietenkin mainita jännittämisestä tarpeeksi ajoissa.

Tulokset olen saanut itse aina jälkikäteen postissa. Tulosten saaminen riippuu sairaalasta ja toimenpiteen syystä. Itsellä kuvaaminen on vuosittain tehtävä "ruutinitoimenpide", jolloin saan tulokset postissa ainakin siinä tapauksessa, että mitään akuuttia ei ole löytynyt - joskaan en tiedä miten sitten toimittaisiin, jos jotain akuuttia löytyisi. Näin siis Tampereella. Turussa kävin kerran ja siellä sain ajan neurokirugille jonkin verran magneettikuvauksen jälkeen ja siellä käytiin sitten tämän neurokirurgin kanssa kuviani läpi.

Oon ollut siinä ja se ei oo mikään hirveä juttu. Helppo nakki kun ei anna ittensä ruveta ajattelemaan liikaa että makoilee ahtaassa putkessa. Niin ja mua ei laitettu kokonaan sinne putkeen.
Mulle ei varjoainetta laitettu. Pahinta koko ku kuvauksessa oli se laitteen aiheuttama melu. Ei edes korvatulpat auttaneet :D niin ja tulokset soitteli lekuri sitte muutaman päivän kuluttua. Kaikki onneksi ok.
Mä kävin yksityisellä.

Mulla oli yks kerta yskä ja eihän sille mitään voinut, jälkeenpäin kukaan ei sanonut mitään. Yritin kyllä olla ajattelematta asiaa, meinaan nukahtaa ..ja kuuntelen musiikkia..keskityn siihen :)

Kiitos kaikille rohkaisusta. Enköhän mä selviä :)
Jännittä vaan se, että jos yhtäkkiä tulee tukehtumisen tunne ja pitäis päästä istualeen yskimään ja on siellä köytettynä putkessa... No ehkä yritän olla miettimättä etukäteen.

Yhteistyössä