Onko kukaan joutunut laittamaan lastaan "laihdutuskuurille"? Siis pullukka lapsi.. mitä tehdä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emmii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emmii

Vieras
Koulu alkaa ensi syksynä, lapsella on selvästi useimpia kavereitaan pyöreämpi olemus. Ei voi sanoa lihavaksi, mutta semmoinen pullukka lapsi.. (ja en ole itse sillä tavalla vinksahtanut, että toteuttaisin jotain anoreksiaa lapsen kautta, pullea se on, ei voi kieltää kukaan)

Meillä syödään tavallista kotiruokaa. Tällä pikkuisella on aina nälkä.. Söisi välipalojakin koko ajan, mutten anna. En oikein tiedä miksi on niin pullea. Syö kyllä liian isoja annoksia varmaan ja liikaa hedelmiä. Iltapalaksi on ollut jukurttia ja muroja ja ne on toki sokerisia. Itse olen normaalipainoinen mutta painoindeksi on ylärajoilla. Mies ja muut lapset normaaleja/hoikkia.

Mitäköhän tässä nyt pitäisi tehdä vai pitäisikö mitään?

Meillä tyttö nyt ekaluokkalainen. Käytiin ravitsemusterapeutille ja tuli käskynä antaa ennen sapuskaa joku hedelmä/vihannes syötäväks. Mitat on 122cm ja 30kg. Mahaa on. Meilläkin syödään ihan normisti,mut tyttö on liian rauhallinen eikä kuluta syömäänsä.

Itse olin lapsena samassa tilanteessa. Äiti ei koskaan puhunut mitään ruumiinmuodostani, mutta muut sukulaiset kyllä suureen ääneen. Aloin laihduttamaan muistaakseni 3. luokalla. Lihon edelleen helposti, mutta luojan kiitos liikuntaharrastuksen, pääsen helposti takaisin normipainoon jos välillä "repsahdan".

Onko lapsella liikuntaharrastuksia, liikkuuko ulkona tarpeeksi? Itsellä olisi varmasti nuo lapsuuden traumat jääneet kokematta, jos vanhemmat olisivat heti pienestä pitäen ottaneet liikunnan normaalisti arkeen kuuluvaksi. Ja olihan tuo voin ja punaisen maidon kulutuskin silloin aivan liiallista, huoh.

Mutta siis, älä vaan missään tapauksessa ahdista lasta tuolla asialla (en usko että niin teetkään), vaan ottakaa yhdessä joku liikuntaharrastus arkeenne?

Mitenkäs liikuntapuoli?Oma tyttöni aloitti jalkapallon ja hoikistunut ihan silmissä,kun vuoden aikana on tullut oikeastaan pelkkää pituutta.Sen lisäksi kävelee kouluun päivittäin,1,5km siivu.On ollut aina pikkuisen mahaa,indeksit ihan kohdillaan,mutta nyt on selvästi tullut muutosta vartalon malliin.Syö isoja annoksia,mutta toisaalta kuluttaakin joten olen panostanut siihen että ruoka ja välipalat on terveellisiä.

Kiitoksia vastauksista!
Liikuntaa pitää ehdottomasti lisätä. Lapsi on tosi mukavuudenhaluinen ja mieluiten katselisi telkkaria.. Mutta käy kaksi kertaa viikossa liikuntaharrastuksessa, jumppaa ja tanssia. Esim. tuo jalkapallo voisi kiinnostaa ja äidinkin pitäisi raahautua lenkille, jos vaikka yrittäisi itse jolkotella pyöräilevän lapsen perässä. Pyöräilystä se tykkää tosi paljon. Ehkä aloitan sillä että liikuntaa lisätään reilusti. Jostain se aika on revittävä, harmittaa toisen puolesta, kun kaverit on huomautelleet ulkomuodosta.

Meillä nyt 5 v. poika on ollut ikävuosina 2-4 aika tanakka. Viime syksynä aloin tarkkailla sokeristen syömisten määrää. Otettiin linja, ettei enää osteta arkipäiviksi jogurttia, muroja jne. Ja aika usein olen lapselta kieltänyt ylimääräisen välipalan, vaikka hän on väittänyt, että on nälkä. Kun sitä "nälkää" olen kuulostellut, niin yleensä kyse onkin ollut herkunnälästä ja tarpeesta saada jotain kivaa.

Lapsi on sittemmin hoikistunut selvästi. On vankempi kuin sisaruksensa, mutta neuvolassa painosta ei sanottu mitään. Varmaankin on sitten ihan ok.

Mä jättäisin pois murot ja sokeriset jogurtit. Tilalle vihanneksia ja luonnonjogurttia marjoilla.

Täysjyvää: pastat, puurot, leivät. Ja kohtuudella niitäkin, ei hiilareita liikaa tarvita.

Ei ylimääräisiä välipaloja.

Ja liikuntaa tietty paljon.

Enkä antaisi santsata ruokaa, jos jo eka annos oli ihan normaalikokoinen. Salaattia saisi santsata, jos lisää safkaa haluaa.

Mä toteutan tätä poikani kohdalla. Ennaltaehkäisevästi. On aina ollut ikäisekseen iso, enkä halua että on jossain vaiheessa myös ikäisekseen läski. 128 cm tuolla on pituutta, ja painaa 28-29 kg. Eli ei ole ylipainoinen vielä, mutten halua hänen sellaiseksi tulevankaan :). Siskonsa on 134 cm ja 29 kg, eli on tuo siskoaan rotevampi kaikin tavoin.

Meillä saa santsata jos ensin ottaa lisää salaattia.. Ja toki jos on ensin ottanut tosi pienen annoksen. Jogurtit ja murot pois tai ainakin annoskoot kohtuullisiksi.

Kaverin lapsi 120cm ja 32kg, on todella ylipainoinen. Syö paljon ja ostaa salaa karkkia yms. En haluais samaa omille lapsille.

Täällä onkin jo tullut paljon hyviä neuvoja. Eli tosiaan liikuntaa lisää ja ylipäätään enemmän muuta tekemistä kuin ruudun edessä istuskelua koska siinä istuessa usein tulee myös naposteltua. Ruoan santsaamista ei oikein voi kieltää jos on oikeasti nälkä mutta tuo sääntö että salaattia pitää ottaa ensin on aika hyvä. Monesti jos lapsi syö kovin nopeasti niin kylläisyydentunne ei ehdi kehittyä ja se salaatin mutustaminen antaa elimistölle vähän aikaa sulatella sitä ekaa lautasellista niin lapsi ehtii huomata olevansa itse asiassa jo kylläinen. Leipäkin on sellainen jota tulee helposti syötyä monta palaa ihan huomaamattaan eli jokin raja siihenkin. Ruokajuomaksi maitoa yksi lasi ja loput vettä, ei litraa maitoa samalla aterialla eikä varsinkaan sokerisia mehujuomia tai limsoja. Tuoremehuissakin on yllättävän paljon energiaa jos niitä janoonsa juo.

Välipalaksi porkkanaa, omenaa, ruisleipää runsailla kasviksilla, pakastemarjoja. Ei sokerijugurtteja, vanukkaita tai valkoista höttöleipää. Muroissa on usein tositosi paljon sokeria ja suolaakin, tilalle vähäsokerinen mysli tai vaikka Elovena-murot.

Auttaisiko tuon liikunnan suhteen se, jos lapsella olisi joku tanssimatto, Wii tms., joka innostaisi liikkumaan sisälläkin? Lasta voisi kannustaa vaikka puolen tunnin tanssitreeneihin joka päivä sillä varjolla, että se auttaa häntä harrastuksessakin.

Selkeät ruoka-ajat, turhat välipalat pois vaikka niitä vinkuisi. Meillä annan syödä ruualla vain yhden leivän, muuten maha täytetään ruualla. Joka ruualla jotain kasviksia, raejuustoa tms lisäkkeenä. Jälkiruoaksi tykkäävät syödä vaikka porkkanoita jos on vielä nälkä. Välipalaksi yleensä hedelmiä tai jogurttiakin joskus, marjojen kanssa. Itseleivottuja leipomuksia syödään muutaman kerran viikossa, jonkun mielestä varmaan liikaa mutta syödään silti.:) Annoskoosta on vähän hankala sanoa, tuntuu että ruokaa nyt saisi syödä jos kerran nälkä on. Tosin meillä neljävuotias vetäisi jotain makaroonilaatikkoa kolme annosta kun tykkää siitä niin paljon, joskus tuntuu hankalalta mennä sanomaan ettet saa syödä enää..

Itse en lähtisi puhumaan mitään laihduttamisesta tai ylipainosta tai muustakaan ulkonäkökeskeisestä. Lapsilla muutenkin on rankkaa oman ulkonäkönsä kanssa.

Ottaisin mielummin koko perheelle yhteisen terveyskuurin.

Jos lapsi liikkuu ja syö terveellisesti ei painolla mielestäni ole mitään merkitystä. Sama toki koskee mielestäni myös aikuisia, terve ihminen on kaunis, painosta viis.

Viimeksi muokattu:
Mainitsen vielä yhtenä "piiloenergianlähteenä" ketsupit, majoneesikastikkeet ja kaupan majoneesipohjaiset valmissalaatit. Monet pikkulapset voivat pursottaa puoli desiä ketsuppia sen makaronilaatikkonsa päälle eli joku roti siihenkin.

Kiitos vastaajille.
Joku kysyi lapsen pituutta ja painoa, en tiedä, pitää kai ostaa vaaka. Viimeksi on käynyt vuosi sitten neuvolassa ja silloinkin oli ehkä jonkun mielestä vähän "pullea" mutta on pulskistunut erityisesti viime vuoden aikana.
Kiitos vielä hyvistä vinkeistä ja vastauksistanne.

Minusta on hullua että ei anneta lapsen santsata ruokaa!! :O
I NORMAALI RUOKA LIHOTA!

Sipist, keksit, pullat ja karkit lihottaa.

Meillä on vitosluokkalainen poika 166 cm ja 73 kg

Painoa on tullut reilusti ja joutui nyt koulun puolesta painotarkkailuun. Eli kolmen kuukauden välein otetaan paino. Ei "laihduteta" tai koiteta tiputtaa yhtään mitään vaan koitetaan pitää huoli siitä, että poika ei enää liho. Pituuskavu tasaa painon jos paino nyt jäisi tähän.
Pojan aikuisiän ennuste on 2 metriä pituudessa, joten mikään kerjäläisen kelkannaru lapsi ei ole koskaan ollutkaan.

Meillä on kompastuskivi tuo makean syöminen. Sitä ollaan koitettu hillitä.

Mitä pitäisi tehdä kun meillä samalla ruualla lapset on aivan eri painoisia? Nuoremman kohdalla käskettiin neuvolassa kiinnittää huomio siihen, että saa riittävästi energiaa, on kuulemma lähellä alipainoista. Vanhempi taas on pullukka lapsi, ollut aina. Enhän mä voi toiselle syytää herkkuja ja toiselta niitä kieltää??!! Kysyin neuvolassa ett miten voi olla mahollista että samoilla ruuilla tulee noin eriparisia lapsia. Arvelivat että nuorempi vilkkaana kuluttaa niin paljin enemmän (no ei todellakaan niin paljon!) ja että kyllä perintötekijöilläkin voi olla osuuttaa asiaan. Muuten päivittelivät että onpa vaikea tilanne. No niin on!

Kyllä normaali ruokakin lihottaa, jos sitä syö liikaa!

Hirmu hyviä neuvoja tullutkin jo. Vielä muutama vinkki: kylläisyydentunne tulee n. 20 minuutin kuluessa aterioinnista, joten ainakin se pitäisi malttaa ennen santsiannoksen ottoa. Lautasmalli on hyvä: puoli lautasellista salaattia, 1/4 pastaa/perunaa/riisiä ja 1/4 lihaa/kanaa/kalaa. Ja lautasen koko ei mikään hervoton tietenkään. Ruutuaikaa (eli telkkaria, tietokonetta jne) maksimissaan 1,5-2h/päivä. Reipasta liikuntaa vähintään 2h päivässä.

Tsemppiä, kyllä se siitä!

Kiitoksia vastauksista!
Liikuntaa pitää ehdottomasti lisätä. Lapsi on tosi mukavuudenhaluinen ja mieluiten katselisi telkkaria.. Mutta käy kaksi kertaa viikossa liikuntaharrastuksessa, jumppaa ja tanssia. Esim. tuo jalkapallo voisi kiinnostaa ja äidinkin pitäisi raahautua lenkille, jos vaikka yrittäisi itse jolkotella pyöräilevän lapsen perässä. Pyöräilystä se tykkää tosi paljon. Ehkä aloitan sillä että liikuntaa lisätään reilusti. Jostain se aika on revittävä, harmittaa toisen puolesta, kun kaverit on huomautelleet ulkomuodosta.

Lapsen tosiaan kuuluisi liikkua paljon tuossa iässä, ihan päivittäin ja tunteja. Tästä vastauksestasi tuli mieleen, että ehkä aliarvioit lapsen liikuntatarpeen. Lähes kouluikäinen ei kyllä kovin kummaa liikuntaa saa pyöräilemällä, jos aikuinen ei myös pyöräile. Jos ei sitten ole todella kova juoksemaan.

Mutta tietenkin kaikki liikkeelläolo on plussaa television katseluun verrattuna :)

Uusimmat

Yhteistyössä