Onko kukaan aloittanut työuraansa sairauslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairas vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairas vai ei

Vieras
Mulla ois huomenna eka työpäivä uudessa työpaikassa. Kotona riehuu mahatauti, lapset on jo oksennellu ja ripuloinu ja nyt tuntuu että iskee minuunkin. Mitähän mahtaa työnantaja ajatella, kun ekana työpäivänä ilmoitan että olen sitten kipeänä? Toivon vaan että säästyisin taudilta..

No itse aloitin muutama vuosi sitten uudessa työpaikassa, tai siis samassa talossa olin ollut töissä jo aikasemmin mutta vakinaisen toimen sain talon toisesta työpisteestä, olemalla heti vajaan viikon sairaslomalla. Pikkasen kyllä suorastaan hävetti esimiehelle soittaa että oon sairaslomalla ja kun syy oli vielä sellanen etten itse varsinaisesti ollut sairas vaan puoliso oli sairaana ja sairaalahoidossa eli elämässä kaikkea stressiä.

No tavallaan, "uudessa" työpaikassa uudessa tehtävässä, olin viikon töissä ja siitä sitten 2,5 vkoa sairaslomalla. Nyt noita saikkuja onkin kertynyt puolessa vuodessa yli 6 viikkoa...:ashamed: Ei tunnu kivalta.

Varsinkin kun miehen työantaja on sellainen mulkku, että mun on käytännössä useimmiten hoidettava kaikki lapsista johtuvat sairaslomat...

[QUOTE="vieras";25568470]No eipä sille mitään voi, huokaa että siitähän se sitten urkenee, ainakin rahat tälläerää säästyy.[/QUOTE]

Kyllä kai sairausajanpalkan kuitenkin saan, kun työsopimukseni alkaa huomenna? Työsuhde on kuitenkin vakituinen. En kyllä haluais mennä muita tartuttamaan, mutta jos kutakuinkin olen tyydyttävässä kunnossa aion mennä.

Kyllä kai sairausajanpalkan kuitenkin saan, kun työsopimukseni alkaa huomenna? Työsuhde on kuitenkin vakituinen. En kyllä haluais mennä muita tartuttamaan, mutta jos kutakuinkin olen tyydyttävässä kunnossa aion mennä.

Palkallisuus ei olekkaan aivan itsestään selvyys. Työsuhde ei voi alkaa sairaslomalla. Kannattaa selvittää mitä alasi työehtosopimus sanoo asiasta.

Tarkista omasta tessistä.

Yleistä tietoa:
Jos työsuhde on kestänyt alle kuukauden, maksetaan samalta ajanjaksolta puolet palkasta.

Useimmilla aloilla sairausajan palkkaa maksetaan työehtosopimuksen eikä lain perusteella. Työehtosopimuksen sairausajan palkkamääräykset saattavat joiltain osin poiketa lain vähimmäiseduista ja toisaalta olla niitä parempia. Yleensä työehtosopimusten sairausajan palkan maksukausi on lakimääräistä pitempi. Sairausajan palkanmaksun perusteet tulee tarkistaa alan työehtosopimuksesta.

Lähde: Työsuojeluhallinto / Palkanmaksu

Ei ole vielä työsopimusta allekirjoitettu, mutta kyseessä on toimi. Minut on siis valittu toimeen ja työehtosopimus on KVTES.

et saa palkkaa. Laita googleen hakusanoiksi KVTES sairausajan palkka, valitse eka linkki husin sivuilta ja siitä pdf:stä sivut 110-111.

"Edellytyksenä sairausajan palkan saamiselle on, että palvelussuhde
on välittömästi ennen sairauslomaa jatkunut vähintään 60 kalenteripäivää."

et saa palkkaa. Laita googleen hakusanoiksi KVTES sairausajan palkka, valitse eka linkki husin sivuilta ja siitä pdf:stä sivut 110-111.

"Edellytyksenä sairausajan palkan saamiselle on, että palvelussuhde
on välittömästi ennen sairauslomaa jatkunut vähintään 60 kalenteripäivää."

Ja jos lukee eteenpäin niin huomaa, että jos työsuhde on kestänyt alle 60 päivää niin sairausajan palkka maksetaan enintään 14 päivän ajalta. Joo..ei kai mahatauti nyt niin kauaa kestäne :)

Huom: Kun työstä on sovittu suullisesti tai kirjallisesti, työnantaja ja -tekijä ovat keskenään työsopimussuhteessa. Tällöin työsuhdetta koskeva lainsäädäntö ei vielä ole voimassa.

Työsuhde alkaa silloin, kun työ tosiasiallisesti alkaa (työvuoroon saapuessa).

Vähän samalla tavoin on esimerkiksi ns. työsuhteen hiljainen jatkaminen, määräaikaisen työsuhteen päätyttyä saavuttaessa työvuoroon ns. sopimuksettomassa tilassa, alkaakin tosiasiassa vakituinen työsuhde. Kuinkahan moni määräaikaisia ketjuttava työnantajakin on tähän retkuun mennyt?

[QUOTE="vieras";25568719]Lue tarkasti sivun 111 alalaita 2 momentti. Siinä todetaan, että työsuhde pitää olla jo alkanut. Jos huomenna et mene töihin ei tämä kohta täyty.[/QUOTE]

Joo, huomasin kans. Eipä sitten auta kuin mennä töihin vaikka ykä tulis :). No mut nyt kätöset ristiin ja toivottavasti ei tauti yön aikana iske.

Toivot vaan ettet tartuta muita. Tai päätät pitää kotona jyllänneen taudin sitten aivan salaisuutena, voin kertoa että muuten voi olla tahmea alku työyhteisössä... :x

Yhteistyössä