onko kukaa käyttäny itse tehtyä vahaa säärikarvoihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pekunalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pekunalle

Jäsen
16.05.2007
409
0
16
... tein tuossa justiin sitä sokerivahaa jonka resepti täälä oli joku pvä sitten, en enää löytäny aiheen sivuja. onko kukaan tehny tuota sokerivahaa (sokeria,sitruunamehua,vettä. keitetään 15min.) siis kuuluuko olla ihan mustaa? ja miten sitä nyt sitten käytetään! apua! :headwall: sääri viidakko odottaa! :laugh:

"kuinka sokerista saa vahamaista? "

Sokeriin perustuvasta vahasta on monta reseptiä, toiset käyttää hunajaa ja toiset sitruunamehua. Itse en ole sitä kokeillut mutta olen nähnyt sen toimivana. Sokerivaha on vahoista kaikkein tunnetuin. Siitä on monta versiota, on käytetty sokeria ja eteläisessä Euroopassa, lähinnä Italia ja Kreikka, pinjamännyn pihkaa. Myös Arabikulttuurissa käytetään sokerivahaa, ohjeita löytyy vahankeittämiseen jo ihan ajanlaskumme alusta.

Tässä yksi ohje:
0.2dl sitruunamehua
0.2 dl vettä
1.6 dl sokeria

Ainekset kasaan ja sitten keittelet n.15 minuuttia kunnes seoksesta tulee kullanruskeaa. Annat sen sitten hyytyä ja ennen käyttöä lämmität alle minuutin mikrossa. Levitä ihan ohut kerros iholle, paina 100% puuvilla-lappu päälle ja repäise myötäkarvaan irti. " Lainaus sivulta

Vahalla poistoa pidetään turvallisena, HUS:n ihotautilääkärin Leila Jeskasen mukaan

"koitin kerran ja kuumana :)"
Vaha lämmitetään vesihauteessa ja se ei saa iholle laitettaessa olla liian kuumaa, lähinnä lämmintä. Palovamma on osoitus siitä, se oli liian kuumaa.

Myös Veet vahasta on sokeriin perustuva vaha http://www.veet.dk/default2.asp?id=72<=4