Onko kuivausrumpu todellakin tarpeellinen?

"vieras"
Ilmankin tulee toimeen (kuten myös monia muitakin asioita :) ) mutta kun se kotona on, siihen tottuu nopeasti. Se ON kätevä, ei tarvitse ripustella pyykkejä pitkin asuntoa, lakanoiden kuivaaminen talvella on helppoa, pyyhkeet on ihanan pehmeitä kuivurin jälkeeen jne jne jne. En kyllä enää antaisi pois (vaikka itse vitkuttelin pitkään sen hankinnan kanssa, suunnittelin, että käytän sitä vain lakanoille ja pyyhkeille, pah, kaikki kynnelle kykenevät pyykit siellä pyörivät :D). Sähkölämmitteisessä talossa kuivurin tuottama lämpöenergia ei tosiaa mene hukkaan, joten sen sähkönkulutus vähän kompensoituu tuolla lämmitykselläkin :).
 
"öttiäinen"
Minä jaksan katsella kuivaustelineitä kotona. Meillä on niitä kolme kaksi tavallista ja yksi torni. Parvekkeella on pitkät narut lakanoille. Kesäsin silittelen myös pyykit parvkkeella ja nautin kiireettömyydestä hiljaisuudesta.

Niin, 12-20€ kuukaudessa on säästöä ja vuosi tasolla kuitenkin 144-240€ on kuitenkin paljon minulle ja jaksan siitä summasta katsella pyykki telineitä ja miettiä jopa onko pakko vaatetta juuri nyt pestä vaan auttaako tuuletus, tahran poisto käsin . Ei tietenkään päse todella likaisiin vaatteisiin.
 
..
Meille se on tarpeellinen. Pyykin hoitaminen on mulle ehkä kaikista vastenmielisin kotityö, joten jos sitä vaan mitenkään pystyy vähentämään niin hyvä!:) Pyykkikasat on pysynyt paljon paremmin pois sen jälkeen kun hankittiin kuivausrumpu. Kyllä se varmasti sitä sähköä vie, mutta ei haittaa jos ei tarvi märkiä pyykkejä ripustella kuivumaan. Meilläkään ei ole oikein luontevaa paikkaa pyykin kuivaukselle, joten tuossa olkkarissa se teline sitten oli ennen ja lakanat ovien päällä..
 
kuivausrumpu on
Kuivausrumpu on aivan ihana sen takia, että se kerää vaatteista ym pölyä pois niin paljon. Siis kamalaa mikä määrä esim. uusista jostain vaatteista lähtee kuivausrummussa pois.

En sinne laita kaikkea enkä sitä aina käytä, mutta arviolta 8 koneellista viikossa pyörii ja 3-4 menee kuivausrumpuun.
 
ronttus
Kuivausrummussa saa myös loistavasti irti koiran- ja kissankarvat vaatteista. Riippuu myös kuivausrummun ohjelmista, mutta meillä esim. on tuuletustoiminto, jossa kone pyörittää 20 min. kylmällä ilmalla vaatteita - loistava vaikkapa talvisäilytyksen jälkeen raikastaa villapaitoja yms. Tai jos takki on ihan koirankarvoissa ja pitäisi lähteä kaupungille -> rumpuun tuuletukseen, niin karvat jää sihtiin.

Joissakin koneissa on myös irrotettava tasoteline, johon voi laittaa kengät kuivumaan.

Ilmankin tulee toimeen, mutta kun siihen kerran tottuu, niin ilman ei voi elää :D
 
IhanaValo
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;27465462:
Meille tuli kesällä rumpu ja mä en enää suostuis olemaan ilman. Kyllähän sitä pärjää toki, jos on pakko, mut on tuo mukavempi mitä olin edes ajatellut. Mut miten teille mahtuu teilineitä parikin, mut ei kuivausrumpua?
No tuota telinettä on ainakin helpompi siirrellä vaikka se jonkin oven tms. edessä oliskin välillä :)
 
"vieras"
Voi kyllä olisi... Asutaan vanhassa talossa jossa ilmankosteus vaihtelee sitä mukaa kun ulkonakin. Tänä kesänä oli ulkona usein niin kosteaa että tuntui kuin suihkukoppiin olisi mennyt kun ulko-ovesta astui, ja sisälläkin ilma niin kosteaa että pyykit alkoi joskus haiskahtaa ennen kuin kuivuivat. Kertyi kivat kasat likaista pyykkiä kun nelihenkisen perheen normaalit vaatteet + pyyhkeet, lakanat ja lisäksi navetta- ja tallivaatteita, pyyhkeitä jne. odotti kuivempia ilmoja että saan ne pestyä ja levitettyä kuivumaan. Talvella taas ilma on yleensä niin kuivaa että ihan tarkoituksella on hyvä laittaa pyykkiteline makkariin jne. ja pyykki kuivuu ennätysvaihtia, mutta kosteina kesinä ja syksyisin se kuivausrumpu olisi ihan mieletön helpostus! Jaksaisi ehkä kestovaippaillakin, kun ei tarvitsisi levitellä niitä vaippoja imuineen ovenkahvoihin jne. kuivumaan :D
 
joooh
Meillä ainakin ihan ehdoton. Ostettiin kun kolmas lapsi oli vauva, nyt kohta neljä lasta ja kun asuntokin on pieni niin ihan ehdoton. Ei vie telineet tilaa missään ja kun tota pyykkiäkin tulee valtavasti meillä niin sama se mitä sähkönkulutus on, kuivausrumpu on niin ehdoton meillä.
 
Jos ihan tarkoiksi ruvetaan, niin ei se pyykki niillä telineilläkään asunnon sisällä ihan ilmaiseksi kuiva (paitsi lämmityskauden ulkopuolella). Niistä vapautuva kosteus kun viilentää ilmaa ympärillään, joten hiukan enemmän joutuu lämmittämään kämppää. On itse asiassa niin, että lämpöpumpulla varustetun kuivausrummun käyttö tulee halvemmaksi kuin telineillä kuivaaminen. (Jos nimittäin uhohdetaan sellainen sivuseikka, kuin koneen hankintahinta... :))
 
"Xxxxx"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27465730:
Jos ihan tarkoiksi ruvetaan, niin ei se pyykki niillä telineilläkään asunnon sisällä ihan ilmaiseksi kuiva (paitsi lämmityskauden ulkopuolella). Niistä vapautuva kosteus kun viilentää ilmaa ympärillään, joten hiukan enemmän joutuu lämmittämään kämppää. On itse asiassa niin, että lämpöpumpulla varustetun kuivausrummun käyttö tulee halvemmaksi kuin telineillä kuivaaminen. (Jos nimittäin uhohdetaan sellainen sivuseikka, kuin koneen hankintahinta... :))
Ja riippuu talonrakenteista kuinka rankkaa on kosteusrasitus rakenteille. Esim. Rintamamiestalot.

Meillä vastustin pitkään mutta tajuttuani tämän päädyin sitten tilaamaan tornin. Tällä viikolla pitäis tulla.....
 
Shebhard
Meillä oli aiemmin ja silloin sen tuntui ehdottomalta vaikka musta tuntu että vaatteet kului nopeammin (en tiedä onko näin oikeasti). Tähän asuntoon ei mahdu rumpua ja ihan hyvin tulee toimeen ilmankin. Jos taikoisin rummulle paikan niin ehdottomasti sellaisen hankkisin pikimmiten. Mä pesen lakanat pitkälti pyykkituvassa, koska en pidä siitä ovien päällä kuivattelusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuivausrumpu myös meillä;27465440:
musta ihmiset pelkää sitä että kuivurista tulee pölyä. Vaikka kaikki pöly jää sihteihin jotka puhdistetaan kuivauksen jälkeen. Telinekuivatuksessa tulee mielestäni lattioille älyttömät määrät pölyä vaatteista.
Joo nukkasihtiä tyhjentäessä käy kyllä usein mielessä, että jos ei kuivuria olis, niin se kaikki ryönä leijuis huoneilmassa..

Mä myös rummutan KAIKEN pyykin, eikä vielä ole mikään mennyt pilalle tai huonon näköiseksi, vaikka onkin joissain rumpukuivauskielto ollut pesulapussa.. Varsinkin lasten vaatteissa, jos ei kestä vähintään 40asteen pesua ja rumpukuivausta ni saakin mennä pilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin lasten vaatteissa, jos ei kestä vähintään 40asteen pesua ja rumpukuivausta ni saakin mennä pilalle.
Sama pätee alusvaatteisiin, joissa on se neljänkympin lappu. Minä paiskaan kaikki alusvaatteet (joitain vaimon rintsikoita lukuunottamatta) pesulappuja katselematta kuuteenkymppiin ja jos eivät kestä (tähän saakka ovat kestäneet), niin joutavatkin roskiin. Se ihmisestä niihin alusvaatteisiin jäävä rasva yms. kun ei kertakaikkiaan lähde neljässäkympissä (lähde: TM testi), vaikka pesuaineiden valmistajat mitä sirkuttavat.
 
"vieras"
Joillain on, joillain ei.

Meillä on pian 6 hengen talous ja pyykkiä tulee uskomattomat määrät. Huomattavasti nopeammin sujuu kun on se rumpu millä kuivata. Useamman vuoden on ollu käytössä enkä pois antasi. Talvella on tosi tarpeellinen kun muuten pyykinkuivaus tilaa on rajallisesti. Kesällä kuivaan ulkona ja rumpu saa levätä.
 
Tässä taisteltiin täiden kanssa kuukausi ja pyykättiin kaikki kolmeen kertaan. En tiedä mitä olisin tehnyt ilman kuivausrumpua, ei täällä ole tilaa kuivailla lakanoita, peittoja, tyynyjä ym.

Rummussa kuivaaminen ei tule niin kalliiksi kuin kuvitellaan eikä se kuluta pyykkiä niin paljon kuin väitetään. Se pöly & nukka on huoneilmassa ja kohta lattioilla kun narulla kuivaa, rummussa se jää nukkasihtiin.
 
"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27465730:
Jos ihan tarkoiksi ruvetaan, niin ei se pyykki niillä telineilläkään asunnon sisällä ihan ilmaiseksi kuiva (paitsi lämmityskauden ulkopuolella). Niistä vapautuva kosteus kun viilentää ilmaa ympärillään, joten hiukan enemmän joutuu lämmittämään kämppää. On itse asiassa niin, että lämpöpumpulla varustetun kuivausrummun käyttö tulee halvemmaksi kuin telineillä kuivaaminen. (Jos nimittäin uhohdetaan sellainen sivuseikka, kuin koneen hankintahinta... :))
Nimenomaan. Tätä piti itsenikin kirjoittaa.

Meillä ei ole kuivausrummusta suoraa yhteyttä viemäriin, joten näen ihan konkreettisesti, millaisen määrän vettä laite kondensoi jokaisesta pyykkikoneellisesta.

Hirvittää ajatus, että joskus se vesimäärä haihtui kaikki vanhan puutalon ilmaan.
 
"öttiäinen"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27465890]Nimenomaan. Tätä piti itsenikin kirjoittaa.

Meillä ei ole kuivausrummusta suoraa yhteyttä viemäriin, joten näen ihan konkreettisesti, millaisen määrän vettä laite kondensoi jokaisesta pyykkikoneellisesta.

Hirvittää ajatus, että joskus se vesimäärä haihtui kaikki vanhan puutalon ilmaan.[/QUOTE]

Enpäs ole tälläiseen törmännyt. meillä huoneen ilma on kuivaa välillä ja jotta parketti tykkäisi eikä ala rakoilla sen pitäisi olla kohtuu kosteaa (ei lehmän hönkäys) . Meilä on ilmastointi joka oistaa liian kosteuden. Mutta jos ostan rummun niin ilmasta jää kosteus pois ja säästän sitten lämmitys kustannuksissa?
Onko tästä ihan tarkkaa tietoa mitä pyykin kuivaus sisälläa / ulkona maksaa? Itse kuivaan terassilla (hyvä katto, pitkä lippa) ja se ei taida maksaa mitään?
 
Meillä on rumpu ja en luovu siitä enää ikinä.. :) en tiedä onko tarpeellinen, mutta en vaan jaksanut kuivattaa vaatteita pitkin kämppää joka päivä.. ihan hirveetä ja kun sitä tilaa ei ole niin paljoa ettei se haittaisi joka päiväistä elämää.. joten mukavuus syistä meillä ainakin se on :)
Ja meillä ei ole vaikuttanut suuresti sähkölaskuun.. oikeastaan en huomaan mitään eroa, rumpu on päällä 2-4 krt viikossa.. joten ei paljoa sähköä syö kuten chef tuolla sanoikin, meillä on lg:n kuivari varmaan sillä B-luokituksella...
 

Yhteistyössä