Onko kuinka yleistä, että hääkutsu esitetään vain ja ainoastaan yhdelle ihmiselle perheessä?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
jossu
Ei ole koskaan tullut hääkutsua vain joko mieheni tai minun nimellä. Mutta monia sellaisia kutsuja on tullut, joihin ei lapsia ole ole kutsuttu. Ihan mukavaa tietysti päästä välillä miehenkin kanssa välillä juhlimaan ja nämä häät ovat sitten kestäneetkin niin pitkään, että lasten kanssa olisi joutunut jättämään juhlat kesken. Viime kesänä oli tällaiset ei lapsia-häät ja hoitajakasi lupautunut isoäiti sairastui edellisenä iltana. Emme saaneet ketään tilalle, kun kaikilla jo sovittua menoa kesäviikonloppuna, joten silloin harmitti ihan hirveästi, että lapsia ei oltu häihin kutsuttu.

Mutta siis ap:n kysymykseen, niin olen kyllä kuullut, että avioparista vain toinen kutsutaan. Esim. työkaverini sai viime vuonna sellaisen kutsun johon miestä (eikä lapsia) oltu kutsuttu. Ja oli tosiaan hiukan pienemmä häät, joihin ei oltu kutsuttu sellaisia puolisoita joita eivät niin hyvin tunteneet. Mutta omituiselta minustakin silloin kuulosti ja sitä silloin ihmettelimme.
 
vieras
Ja jos asutaan yhdessä ja on lapsia niin kutsuun ei kuulu kirjoittaa "avec". Se laitetaan vain siinä tapauksessa, jos sitä aveccia ei tunneta, ei olla kihloissa tai asuta yhdessä.
 
ulkopuolinen
Ei kaikilla ole mahdollista järjestää suuria häitä siksi karsivat tuntemattomia henkilöitä pois. Kyse siis on tod.näköisesti vain siitä. Mieheni sai työkaveriltaan kutsun häihin, siis hän vain. Tuntuihan se vähän ikävältä, mutta tajuan asian siksi, että tilat ovat pienet missä häät järjestetään. Mies ei sitten kuitenkaan halunnut mennä ilman minua. Hankala tilanne häiden järjestäjille, sillä halutaan kuitenkin kutsua läheisiä, mutta ei ole tilaa kaikille mukana tuleville.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja onni-ilona:
Minusta taikasanat ovatkin juuri siinä että "...eivät he miestäni tunne kovin hyvin..."
Häät ovat iso kustannus. Joillakin vierasmäärä voi olla hyvinkin tiukka jo kustannussyistä. Kaverisi ei voi ehkä kutsua "ketä vain", mutta haluaa silti sinut juhlimaan tärkeää päiväänsä. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä ettei kutsuta lähes vierasta ihmistä häihin. Ja jos yhden kutsut, on kaikkien muidenkin kavereiden puolisot kutsuttava "kun kerta sekin kutsuttiin". Vierasmäärä kasvaa samalla iloisesti...
Aivan näin. Jos kaikki kaverit kutsutaan kumppaneineen, sehän tuplaa vierasmäärän. Ja jos budjetti on rajallinen, kuten yleensä on, se tarkoittaa sitä, että puolet ihmisistä, jotka itse oikeasti tahtoisi kutsua, jää kokonaan kutsumatta.

Miettikää tältä kannalta. Enemmän mä loukkaantuisin siitä, jos en saisi läheisen ihmisen häihin kutsua ollenkaan, kuin siitä että vain mut olisi kutsuttu ilman puolisoa (siis tapauksessa, jossa kyseessä ei ole ihan tuttavapariskunta vaan enemmän mun kaverit).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eihän tämä sinänsä haittaa, kun eivät he miestäni tunne kovin hyvin ja eipä tuota olisi varmasti kauheasti edes kiinnostanut lähteä. mutta hieman kyllä ihmettelin, kun kuitenkin tietävät että olemme pariskunta.
Miksi he kutsuisivat häihinsä ihmisen, jota eivät kunnolla edes tunne, ja jota ei kiinnosta itseään sinne tulla?
Miksi he kutsuvat häihinsä ihmisen, jonka puolisoon he eivät halua tutustua?
Jos puoliso ei ennen häitä ole osoittanut halua tutustua, niin onkohan paras tilaisuus siihen tutustumiseen juuri häät, joissa hääpari ehtii jokaisen vieraan kanssa vaihtaa ehkä muutaman sanan?
 
minä vaan
meillä oli pienet häät ja esim. opiskelutoverini kutsuin ilman aveccia. En ollut edes kaikkien puoliskoja tavannut ja tosiasia oli että jostain oli karsittava jo tilan takia. Jos mieheni saisi hääkutsun esim. työkaverinsa häihin en pahastuisi ollenkaan.
 
jimm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi he kutsuvat häihinsä ihmisen, jonka puolisoon he eivät halua tutustua?
Koska ihminen on heidän/hänen kaverinsa, ihmisen puoliso ei.
Itsekin sain kutsun serkun häihin, siskoni ei ja juuri siksi, että jo pelkästään paikka missä tilaisuus oli, oli rajallinen kooltaan. Ei kaikkien ole mahdollista kutusa kaverinsa lisäksi tämän 5 henkisen perheen mukaan, koska jo kolme samanlaista kaveria kasvattaisi osallistuja määrää valtavasti ja pöytiä tarvittaisiin monta lisää.
 
vieras
itse jätin menemättä yhden kaverin häihin kun olis yksin pitänyt mennä. Häät oli pitkän matkan päässä ja en tunne näitä parin ystäviä tai edes perheitä, tyhmälle olis tullut mennä sinne palloilemaan kun ei tunne muita kuin parin, jolla luultavasti muutakin tekemistä kuin pitää minulle seuraa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse jätin menemättä yhden kaverin häihin kun olis yksin pitänyt mennä. Häät oli pitkän matkan päässä ja en tunne näitä parin ystäviä tai edes perheitä, tyhmälle olis tullut mennä sinne palloilemaan kun ei tunne muita kuin parin, jolla luultavasti muutakin tekemistä kuin pitää minulle seuraa.

minulla vähän sama juttu. Morsiammen sisarukset kyllä tunnen, mutta muuten on kyllä ihan outoja kaikki.
 
m
Mun anoppi alko just ehdottelemaan, että mun ja mun miehen häihin voi osan ihmisistä kutsua vain itsekseen ja osan ilman lapsia. Mun mielestä taas samat säännöt kaikille. Jos joku saa tuoda lapset, niin sitten kaikki saa. Jos joku saa tuoda avecin, niin kaikki saa. Onneks ite loppukädessä päätetään ketä kutsutaa ja ketä ei.
 
meille tuli viime kesänä kutsu jossa oli me kutsuttu ja lapsia ei miehen serkun häihin. ja koska suku on pieni siellä puolella ihmeteltiin kun emme olleet tulossa häihin, niin sitte muuttivat kertomusta että lapset saavat myös tottakai tulla että meille kuulemma on tullut väärä kutsu. käytiin sitte koko perheen kanssa häissä.
 
Peuhu
Mä en menisi häihin johon mun miestä ei olisi kutsuttu. Lasten pois jätön ymmärrän kun kaikkien häät ei ole sellaisia että lapsia kannataa tuoda, itse en ole lapsia yleensäkään ottanut häisin koska meidän tuttavapiirissä niissä käytetään alkoholia ja sellaiset juhlat ei mun mielestä ole lasten juhlat.
 

Yhteistyössä