Onko kotiäitiys sinun mielestä työtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiyslomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllähän tää kolmen kanssa työstä menee...sitäpaitsi työssä pääsee helpommalla..kukaan ei kiukuttele.ja saa vielä enemmän palkkaakin..eli huonopalkkainen työ tää kotiäitiys.

Alkuperäinen kirjoittaja äitiyslomalainen:
Ärsyttää kaverini, joka aina hokee, että harmi kun kotihoidontuki ei ole työttömyyspäivärahankaan suuruinen.

Minäkään en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että miksi kotihoidontuki pitää olla alempi kuin työttömyyspäiväraha. Mistä ihmeen syystä??? Ei hjymmarra! Helpompaa se elämä työttömällä on, kun ei ole lasta/lapsia jaloissa pyörimässä.

Ap, sinulla on sattunut hyvä tuuri, kun olet saanut helpon vauvan! Onnittelut! Minä olisin ainakin neljä ensimmäistä kuukautta ollut mieluummin töissä kuin kuoleman väsyneenä kotona. PALJON helpommalla olisin päässyt. Ja siitä olisi paremmin maksettukin. ;)

Ei se ole työtä, vaikka touhua ja tekemistä kotona riittääkin. Aamulla ei tarvitse lähteä mihinkään, päivät ovat paljon leppoisampia ja voi vähän tehdä mitä lystää tai olla tekemättä. Päivän aikana ehtii tehdä kaikki kotityöt ihan komeasti (+ esim surffailla netissä päikkärien ajan), voi nähdä mammalomakavereitaan pisin viikkoa päivisin, juoruta puhelimessa jne ja illat ovat täysin vapaita vain perheen kesken olemiseen tai muuhun. Kun on töissä, ne kotityöt on tehtävä siinä illalla.

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
No ei mun mielestä kotiäitiys ole mitään työtä.
Kotona ei ole pakko tehdä asioita jos ei halua,voi rauhassa viettää lusmupäiviä välillä.
Ei tarvitse käyttää herätyskelloa vaan herätään sitten kun ei jakseta enää nukkua.
Ja työstä maksetaan palkkaa,kotiäiti saa tukea.

Herätään sitten kun ei jakseta nukkua?! :whistle: Ei se ny ihan nii mene... Meillä herätään 5-6 aikaan aamulla kun tyttö herää silloin..vaikka vielä itteä väsyttäs.

Meillä se menee noin :D Mä herään yleensä 8 aikaan ja poika heräilee 9aikaan.Mä oon sinänsä helpolla aina päässy et poika nukkuu hyvin ja pitkään.

Ja kyl meillä lusmupäiviä välil vietetään,varsinkin jos on hyvät ilmat,ni pakataan poitsun kans aamulla eväät mukaan ja painutaan retkelle.ASilloin lusmuillaan ja unohdetaan pyykinpesu ja siivous.

Ja ruoanlaittoa ja leipomista olen ikäni harrastanut,joten se ei ole minulle työlästä.

Ymmärrän toki,että ihmisillä on erilaiset tilanteen elämässään.Onhan se erilaista useamman lapsen,miehen ja oman pihan ym. kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Alkuperäinen kirjoittaja äitiyslomalainen:
Ärsyttää kaverini, joka aina hokee, että harmi kun kotihoidontuki ei ole työttömyyspäivärahankaan suuruinen.

Minäkään en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että miksi kotihoidontuki pitää olla alempi kuin työttömyyspäiväraha. Mistä ihmeen syystä??? Ei hjymmarra! Helpompaa se elämä työttömällä on, kun ei ole lasta/lapsia jaloissa pyörimässä.
Ap, sinulla on sattunut hyvä tuuri, kun olet saanut helpon vauvan! Onnittelut! Minä olisin ainakin neljä ensimmäistä kuukautta ollut mieluummin töissä kuin kuoleman väsyneenä kotona. PALJON helpommalla olisin päässyt. Ja siitä olisi paremmin maksettukin. ;)

Miksei työttömällä vois muksuja olla???Itekin oon työtön tällähetkellä kun kotihoidontuki loppui ja töitä en ole vielä löytänyt.
Ja ei se kauheasti ainakaan mulla "tulot"noussu ku työttömäks jäin,18e saan enemmän ku kh-tukea.

Kyllä tämä kolmen kanssa jo aika työltä tuntuu. Varsinkin talvisin kun on kerhot sun muut, joihin täytyy herätä aikaisin ja päivät on melko pitkälle aikataulutettuja. Ja yritän kuitenkin hoitaa kotihommat, kaupassakäynnit ym. itse.

Onhan siinä tietysti se näkökulma että kodin ulkopuolella työssäkäyvä joutuu hoitamaan kotihommat illalla työpäivän päälle, mutta toisaalta tiskaamista, ruoanlaittoa ja siivoamista on paljon vähemmän kun päivisin koti on tyhjä. Ja jos työpäivä sisältää kunnon ruokatauot, niitä kadehdin vihreänä... Kotiäiti ei saa koskaan syödä rauhassa, vessassakäyntikin on välillä aika haasteellista, etenkin jos kotona on vain yksi vessa ja kaikille muille tulee kamala hätä juuri kun olet istahtanu pöntölle.

Ei ole tosiaankaan työtä, nukkuakkin saan 9-10 asti ja muutenkin kiva olla lasten kanssa kotona, voi tehdä päivisinkin erillaisia asioita, mitä työssä käyvä ei voi tehdä.

Ei ole työtä mutta ei lomaakaan.
Töihin kun lähden hoitovapaan jälkeen niin tulee olemaan paljon "helpompaa" . Ei tarvitse tehdä kuin se oma työ.
Kotona on lasten hoito , siivous,ruokahuolto, kaupassakäynti , pyykkäys, ja kaikki muut omakotitalon hommat jotka on mun kontolla kun kerran kotona olen. Töihin lähdön jälkeen menee kotihommat sentään puoliksi miehen kanssa.

Miksei työttömällä vois muksuja olla???Itekin oon työtön tällähetkellä kun kotihoidontuki loppui ja töitä en ole vielä löytänyt.
Ja ei se kauheasti ainakaan mulla "tulot"noussu ku työttömäks jäin,18e saan enemmän ku kh-tukea.

Voi tietysti olla muksuja työttömälläkin, mutta tarkoitinkin lähinnä niitä työttömiä, joilla niitä EI ole. Miten ihmeessä sellaiset henkilöt voivat saada kotona lorvimisesta enemmän rahaa kuin me, jotka kasvatamme (toivon mukaan) sentään tulevia veronmaksajia...?

Minä en noista työttömyyspäivärahojen euromääristä tiedä, koska olen ollut työttömänä vain kuukauden ajan ja sekin oli vuonna 1991... :whistle: Mutta suurempi se kuitenkin on kuin kh-tuki. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:

Voi tietysti olla muksuja työttömälläkin, mutta tarkoitinkin lähinnä niitä työttömiä, joilla niitä EI ole. Miten ihmeessä sellaiset henkilöt voivat saada kotona lorvimisesta enemmän rahaa kuin me, jotka kasvatamme (toivon mukaan) sentään tulevia veronmaksajia...?

Minä en noista työttömyyspäivärahojen euromääristä tiedä, koska olen ollut työttömänä vain kuukauden ajan ja sekin oli vuonna 1991... :whistle: Mutta suurempi se kuitenkin on kuin kh-tuki. :)

Tossa oon kyl samaa mieltä et ne työttömät,jotka ei ees yritä ettiä töitä vaan lorvivat kotona,saisivat olla vähemmillä rahoilla.
Itteenikin ottaa jo pannuun kun töitä ei oo löytyny ja työttömänä joutunu oleen jo tammikuusta asti(eka kerta elämässäni)ja opiskelut jatkuu vasta syyskuussa. :|

Kotiäitiys ei ole työtä vaan raatamista. Odotan että pääsen töihin ottamaan "rennosti". Minulla on 1v 8kk uhmaikäinen poika ja toinen lapsi on tulossa ensi kuussa. Eipä puolivuotiaan kanssa paljoa raataa tarvitsekaan. Taitaa nukkua 2-3 päikkäritkin. Töissä on kahvi- ja ruokatauot ja pääsee vessaankin rauhassa.

No ei palkkatyötä toisen palveluksessa mutta työtä kummiskin. Viiden lapsen äitinä. Tai ainakin minä teen kotiTÖITÄ pitkin päivää. Ihanaa työtä, minun mielestäni! Aika monelle se on valinta mennä töihinkin vaikka lapset alle kolmevuotiaita. Vähemmälläkin pärjäisi mutta koetaan helpommaksi mennä töihin ja rahanahneus pakottaa.

Taitaa asia olla niin, että riippuu paljon lapsestakin. Kyllä mä oman kotiäitiyteni työhön rinnastan, ei tää mitään sohvalla löhöämistä ole. Poika on aika vilkas ja yöt on paljolti levottomia milloin mistäkin syystä, joten lepo jää vähiin. Päivisin sais olla silmät selässäkin, joten melkoista venkslaamista on, jos meinaa saada kotihommia tehtyä. Illalla on uupunut olo, ihan kuin olisi ollut päivän töissä. Kyllä tää työstä käy. Mä en myöskään saa nukkua aamulla pitkään... Paitsi nyt on jostain syystä vähän aikaa aamut venyneet jonnekin ysin tienoille, mut vastaavasti illatkin on pitempiä. Aikasemmin noustiin siinä 5-7 välillä, joskus sai torkkua puol kasiin asti.

Välillä oon miettinyt millasta sitten on, kun on kaksi lasta tai enemmän ja varsinkin töihin palaamisen jälkeen. Miten työpäivän jälkeen jaksaa? Kyllähän sitä kummasti sopeutuu, mutta ei tää hoitovapaalla olo lomaa ole... Mietipäs nyt. Tää on vapaata töistä tai opinnoista, mut ei lomaa... Lomalla voi ottaa rennosti ja levätä. Nyt täytyy hoitaa toi lapsi, kattoa ettei tee pahojaan tai satuta itteään ja hoitaakotityöt. Toki tää on oma valinta, mut niin on töissä käyntikin... Enkä voi sanoa ettenkö nauttis saadessani olla lapsen kanssa kotona, mut en missään nimessä allekirjoita sitä, että tää olis vapaata / lomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhden lapsen kanssa on suht helppoa, töissä rankempaa, mut jos lapsia on enemmän kuin yks ja ovat mahdottomia riiviöitä, sit on töissä helpompaa.

mä voisin tätä peesailla...
ja vaikkei lapset riiviöitä oliskaan nii usemmassa lapsessa on jo niin paljon hommaa et on aika "työtä" kun päällä vielä kotihommat...