Onko Koskenlaskija tehty pastöroidusta maidosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahdollisesti tiineenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hmm. oon arka tollasista suoraan kysymään. Kai sitä vois...
Kun yleensä niissä lukee kyllä, jos on pastöroidusta tehty ja tuolla sivuillakin lukee vain maito. Homogenoimaton se ainakin on.

Eikun löytyhän se sieltä, kohdasta Usein kysyttyä ja alaluokasta listeria ;) Siellä ainakin väittävät, että kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Kiva, voin siis vetästä tota vaikka leivällekin jos mieli tekee :)

Kuinka monta listeria tapausta on ollut eim. 30 vuoden aikana? Taitaa olla hysteria oikealta nimeltään tuo kauhea vouhkaaminen mitä saa ja ei saa tehä raskausaikana!

Valion sivuilla lukee, että kaikki Valion tuotteet on pastöroituja.

Itse oon miettiny tuota sulatejuustojuttua muutenkin. Sulatejuustohan ei ole tuorejuusto, vaan kovasta juustosta sulattamalla (=kuumentamalla) tehty pehmeä juusto. Eli siis vaikka ei olisikaan pastöroitu, kyllähän se tuon sulattamisen aikana jo kuumenee...

Tähän nyt on ihan turha tulla vouhkaamaan miten pieni se riski on. Sellainen kuitenkin on. Ihan vasta kesällä luin lehdestä, kuinka graavikalaa vedettin pois myynnistä listerian takia. Että 30 vuotta menee metsään ja rajusti. Listeria on aika yleinen itse asiassa. Terveille aikuisille ei välttis vaan tule mitään oireita.

Ja juu, Aurajuustoa ihan neuvolan tätikin vakuutti turvalliseksi. Minusta se kielto vaan koskee kaikkia pehmytjuustoja, ja viimesimmän saamani ohjeen mukaan kaikkia pastoroimattomasta maidosta tehtyjä.

Yhteistyössä