Onko kohtuukäyttöä juoda lasi viiniä joka ilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täsäs ketjussa huomaa miten vanhempien alkoholismi paitsi traumatisoi lapsia vaikuttaa myös näiden ajattelun kehittymiseen.

Kohtuukäyttöä lapsuudessaan nähneet ajattelevat että on olemassa ongelmakäyttäjiä kohtuukäyttäjiä ja on olemassa ongelmakäyttäjiä. Kummankaan olemassaoloa ei ole tarvetta kieltää.

Alkoholismia lapsuudessaan kohdanneet näkevät ongelmakäytöstä kaikessa alkoholinkäytössä - myös ongelmattomassa kohtuukäytössä.

Ymmärrettävää.
Ja surullista.
:(

Annos viiniä iltaisin kun lapset nukkuu, itsekin tykkään rentoutua noin päivän päätteeksi.
Tosin mulla voi olla useita viikkoja välissä, etten juo lainkaan. Viikonloppuna en juo enempää kuin arkenakaan, humalassa olen ollut pari kertaa muutaman vuoden sisään..

Ei mun mielestäni mikään ongelma, jos osaisi yhtä hyvin olla ilmankin.
Ja mun suku on täynnä alkoholisteja. On niitä jotka on hukanneet koko elämänsä pulloon ja sitten niitä pikkurilli pystyssä juovia, joilla menee useampi viini ja konjakki illassa, jotka ei suostu.näkemään siinä mitään väärää.

[QUOTE="a.p";26232218]Olen itsekin miettinyt, että pitäisikö tätä viininjuontia pitää ongelmana vai ei. Kyse ei ole siitä, ettenkö pystyisi olla ilman ja usein olenkin. On vain äärettömän nautinnollista asettua illalla, kun lapset on saatu nukkumaan, sohvalle katsomaan televisiota viinilasin kanssa.

Käyn ulkona harvoin, mutta silloin kun käyn, saatan ottaa useampia annoksia.

Viikonloppuisin kuluu pe ja la pari kolme annosta.[/QUOTE]

Minulle on tullut IHAN samanlainen tapa. Kun koko päivän touhuaa ja juoksee kolmen alle 4-vuotiaan perässä joista nuorinkin on juuri oppinut kävelemään (9,5kk iässä jee :D), niin illalla on IHANA istahtaa sohvalle/nojatuoliin, nostaa jalat ylös, avata tv:stä joku "hömppäsarja" (klo 21-22 tulevia sarjoja) ja ottaa 1 lasi viiniä.

Se on se minun ainoa oma hetki päivässä. Sen jälkeen lähden nukkumaan. Mutta jotenkin se lasi viiniä korostaa sitä autuutta, kun lapset on kaikki nukkumassa ja talossa on hiljaista. Ja vahingossakaan en tee silloin enää mitään kotitöitä vaan todellakin vaan istun ja nautin siitä rauhasta.

Ihan joka ilta sitä viiniä ei tule otettua, mutta aika usein kuitenkin. Ja useinmiten se yksi pullo punaviiniä kestää koko viikon (ellei sitten mieskin ota siitä lasillista silloin tällöin).

En todellakaan koe, että tämä lasi viiniä olisi mikään ongelma. Humalassa olen ollut viimeksi joskus ennen esikoisen raskautta...

mitenköhän asiasta nyt ajatellaan?

mäkin juon joka ilta lasillisen viiniä. olen juonut jo monta vuotta, eikä tulisi mieleenkään juoda yhtään enempää. humalajuomista en harrasta koskaan.

Mielestäni on "ihan sama" onko kyse kohtuu- vai ongelmakäytöstä.
Jos lasin tai pullon juonti aiheuttaa vakavasti otettavia ongelmia, niin sitten voi miettiä, tekisikö asialle jotain. Jos ei aiheuta, niin hyvä niin.

Terveydellisiä haittoja en näe lasillisessa, pullo voi olla eri asia, mutta sekin riippuu ihmisestä, terveydentilasta ja siitä, kuinka pitkään käyttöä on jatkunut/jatkuu.

Yleisesti, en jaksaisi hysterisoida kenenkään iltalasillisista.

Viiniä juodaan koska se nousee päähän. Joka muuta väittää, joisi alkoholitonta tai vaikka mehua. Alkoholi on päihde, johon kasvaa toleranssi. Joka päiväinen 2 lasillista ei siis tunnu enää jossain vaiheessa miltään, jolloin henkilö joko A. nostaa määrää tai B. alkaa juoda siinä vaiheessa sitä mehua tai alkoholitonta viiniä. Miksi näin, no juuri siksi että alkoholiton viini ajaisi saman asian, kun ei se 2 lasillista muutenkaan "rentouta", eli nouse päähän. Ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä valitsee kuitenkin vaihtoehdon A ja nostaa annosta.

Alkoholi on myös huono päihde päivittäin käytettynä siksi, että toleranssien ja määrien kasvaessa se alkaa toimia toisinpäin. Jos joka aamu herää, jos ei nyt krapulassa, mutta epämiellyttävään olotilaan, niin kuinka rentouttavana sitä voi oikeastaan pitää? Viinitissuttelun huono puoli on juuri se aamuinen hieman paha olotila. Sitä ei todellakaan ole fressi ja renoutunut sitten töihin lähtiessään. Nimim. Kokemusta on.

Viiniä juodaan koska se nousee päähän. Joka muuta väittää, joisi alkoholitonta tai vaikka mehua. Alkoholi on päihde, johon kasvaa toleranssi. Joka päiväinen 2 lasillista ei siis tunnu enää jossain vaiheessa miltään, jolloin henkilö joko A. nostaa määrää tai B. alkaa juoda siinä vaiheessa sitä mehua tai alkoholitonta viiniä. Miksi näin, no juuri siksi että alkoholiton viini ajaisi saman asian, kun ei se 2 lasillista muutenkaan "rentouta", eli nouse päähän. Ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä valitsee kuitenkin vaihtoehdon A ja nostaa annosta.

Minä juon viiniä, koska se on hyvänmakuista. Varsinkin punaviini. En siis ymmärrä, että miksi minun 12cl jokailtainen viiniannokseni on yhtään sen pahempi kuin jonkin toisen henkilön joka iltainen suklaan syönti tmv. Olen ollut humalassa viimeksi 25 vuotiaana, nyt olen 30. Juoksen viikottain n40-50km. Jos tuo päivittäinen 12cl koituu kuolemakseni niin antaa sit mennä vaan.
Ja voin ihan kokemuksella sanoa, että varsinkin alkoholiton punaviini on karsean makuista.

Yhteistyössä