Onko kohdunpoiston jälkeen kovinkin kipeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei itsellä kokemuksia, mutta kuultu ystäviltä että toipuminen riippuu juuri siitä mieten kyseinen leikkaus on tehty ja onko tullut komplikaatioita. Ja ainahan leikkauksista hiukan kipeä on, koska kohdunpoistoleikkaushan ei ihan pikkujuttu olekkaan.

olen kuullut että monesti pääsee samana päivänä kotiinkin. Luulisin kyllä että jonkun aikaa on kipeä.. Vaikka eihän se kohtu kovin suuri elin ole, n 10ml tilavuus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen kuullut että monesti pääsee samana päivänä kotiinkin. Luulisin kyllä että jonkun aikaa on kipeä.. Vaikka eihän se kohtu kovin suuri elin ole, n 10ml tilavuus.

anteeksi, siis 100gr on kohdun paino..

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Hei,mä haluun lisää pikku Lunaticeja :(

Kuka tätä palstaa muuten pitää pystyssä kun me vanhetaan :attn:

ootko olevinas jotenkin hauska?
kohtua ei poisteta ihan huvikseen, joten eiköhän ap:lla ole "tosi kyseessä" jos tommonen mielessä, ei siis mikään leikin asia.

ja harmaantunut täällä hei :-)
Multa on kohtu poistettu vuosi sitten ja munasarjat on jäljellä ja samoin normaali hormoonitoiminta.Joten en ole siitä mihinkään rupsahtanut.Päin vastoin , runsaakin runsaammat ja kivuliaat ja pitkät menkat on loppu ja kolmiolääkkeitten syönti samalla.
Mutta asiaan,mulla leikkaus tehtiin emättimen kautta ja se on yleensä helppo ja nopea.Toiset pääsee samana päivänä pois ja toiset seuraavana päivänä.Riippuu kuinka hyvin kohtu irtoaa,verenhukasta ja yleisvoinnista.Normaali sairasloma on 2-3vkoa.Kipuja on jonkin verran ekoina päivinä ja buranalla selvis.

Alkuperäinen kirjoittaja noita kans:
Mulle yks sanoi että ku kohtu poistetaan vanhentuminen etenee nopeesti ja hiukset harmantuu. On siis parasta päivää jälkeistä kamaa. :)

Mulla alkoi harmaantuminen 27-vuotiaana rankan stressin seurauksena, ihan kohdun kanssakin :saint:

Se on vaan väriä, sen saa piiloon laittamalla purkista toista väriä päälle.

Kohtupoistettiin laparoskooppisesti. Sairaalassa toipuminen lähti hyvin käyntiin. Hoitojakso pe-ma. Olisin jo sunnuntainakin voinut kotiutua vaan halusin, että kaikki toiminnot varmasti toimii. Ti-pe toipuminen lähti käyntiin apteekista saatavan särkylääkkeen voimin. Eikä siinävaiheessa ollut mitään sellaisia kipuja kuin avoleikkauksesa on. Kun la nousi lämpö, niin alkoivat "supistukset". Ne olivat kylkikaarista alavatsaan asti. NE on ainoat jotka tässä on tehneet kipeetä. Ma sain lääkkeet ja tänään to eka kuumeeton ja krampiton päivä. EIKÄ pissit oo valunut housuun, kun on yskinyt tai aivastellut.

Alkuperäinen kirjoittaja noita kans:
Mulle yks sanoi että ku kohtu poistetaan vanhentuminen etenee nopeesti ja hiukset harmantuu. On siis parasta päivää jälkeistä kamaa. :)

Mihinkähän tämä "tieto" perustuu? Kohtu on lihas eli samaten varmaan sitten esim. hauislihaksen poisto harmaannuttaa?

Minulta poistettiin kohtu kaksi viikkoa sitten avoleikkauksella.Koska en ole synnyttänyt ja myoomien takia kohtu oli niin suuri (n.10cm).Olin kolme päivää sairaalassa ja pääsin kotiin.Viikon päästä olo on jo huomattavasti parempi,buranan voimalla.Nyt kaksi viikkoa on mennyt ja käyn noin 6km kävelylenkillä päivittäin.Kaikki siis ainakin vielä hyvin.Ainoa ongelma on ajottain hidas suoli ja turpoava vatsa (ummetus).Joka oli alussakin kovempi kivun syy,kun haava.Voimia kaikille! :-)

Alateitse poistettiin, pahan laskeuman takia. Ja OLI kipeä, on vieläkin aika ajoin. Nyt on 10 päivää. Mutta helpottaa päivä päivältä. Tosin nyt on ollut ankaria yöhikoiluja, vaikka munasarjat on paikallaan ! Kipupumppu oli hyvä apu aluksi, ja riippuu tosiaan miten laaja leikkaus on. Minulla täytyi tehdä laskeuman aiheuttamien vikojen korjauksia, joten sairasloma 5 vk ja sairaalastakin kotiuduin 6:na päivänä. Mutta positiivisella mielellä ..:) Peräpukamat tulivat myös todella kipeiksi, ja onkin nyt ollut se suurempi "vaiva".

Minulta poistettiin kohtu tiistaina ja torstai aamuna lähdin jo kotiin. Leikkaus tehtiin tähystämällä 4 reikää vatsassa ja poisto alakautta...itse leikkaus meni hyvin, mutta herättyäni aloin oksentaa ja sitä jatkui tasan 24h, koko ajan (oksentelen myös migreenin aikana vuorokauden) eli se oli se kamalin kokemus tässä sopassa. Kävelemään lähdin heti kun oksentelu loppui ja pissaaminen sujui heti hyvin.
Kipuja minulle aiheutti virtsarakkoon vatsaonteloon työnnetty tyhjennysputki, se kun otettiin pois niin kaikki oli hyvin.
Pientä kuumetta oli parina päivänä, mutta ei mitään kamalaa...
Nyt olen ollut kotona 4 päivää ja ongelmana on suolen toiminta (sitä ollut aina)eli vatsa kipeänä ja ei tahdo toimia ja se aiheuttaa kipua. Buranaa olen syönyt tarvittaessa...
Eli kyllä menisin uudestaankin tähän leikkaukseen ,jos ei tarvitsisi oksentaa.
Keskiviikkona tikkien poisto...
Ainut ongelma on saada mies ymmärtämään, kuinka iso leikkaus tämä oli ja se että en saa nostella mitään painavaa pariin viikkoon...
Ihanaa odotella uutta elämää ilman rättipäiviä ja kipuja... ;D

Kohdunpoisto tähystämällä 30.11. Ja alakautta sit poistettiin tuo "kapistus".
Leikkaus meni hyvin, ja Tyks saa kyllä pisteet kotiin. Hyvä hlökunta ja mitä empaattisin lääkäri.
Vuodot oli sitä luokkaa että Hb oli 75....Leikkauksessa kohdusta löytyi myooma, pingispallon kokoinen. Ja toipuminen hyvällä mallilla. Kaikki tikit sulavia. Vielä viikko saikkua ja toivotaan ettei tule takapakkia.

Hei mymmeli ja muut, oliko teilllä kuinka kauan maha turvoksissa (kuin kuudennella raskaana) tähystysleikkauksen jälkeen? Minulla leikkaus tähystämällä (4 reikää mahalla) ja poisto alakautta; nyt kahdeksas päivä. Nyt pystyn jo makoilemaan kyljilläkin, mutta vielä ajoittain pistosta oikealla ylhäällä , kun käyn pitkälleni. Olettaisin, että tähystyksessä käytettävät kaasut ovat jo haihtuneet. Tänään jo pari kilometria kävelyä hissukseen, joten eiköhän se toipuminen siitä lähde liikkeelle. Mahan pulleus ehkä eniten huolettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Vai eikö. Millanen on toipuminen siis?

4 päivää kohdunpoistosta, avoleikkaus. Toipuminen nopeaa toisesta päivästä lähtien, tulehduskipulääkkeet käytössä. Saksanpaimenkoiran kanssa ensimmäinen 7 min lenkki onnistuin kuonopannan avulla tänään kun ei päässyt kiskomaan. Ei enää vuotoa, ruokahalu palaa hiljalleen. Pitää vain malttaa lepäillä eikä esittää liian reipasta. Tsemppiä t. Marde