Onko ketään alipainosta huolimatta raskautuneita?

Parin nettitutun kanssa on ollut keskustelua tällaisesta kokemuksesta: pitkään yritetty vauvaa alulle ja lääkärit laittaneet lihotuskuurille ja käskeneet karsia kaiken liikunnan ihan minimiin. Itseä epäilyttää, että voiko lievä alipaino oikeasti olla ESTE raskaaksi tulolle, jos kuitenkin menkat ja ovulaatio säännöllisesti ja kaikin puolin tosi terve. Ei siis mitään anoreksiaa tai kovaa laihdutusta tai hurjaa alipainoa taustalla, ihan vaan luonnostaan hoikka.

Eli tosi kiitollinen olisin kokemuksista, jos täällä on odottavia äitejä, joilla lähtöpaino ollut alle suositusten. Tärppäsikö helposti tai oliko jotain kikkoja käytössä ensin?

Itsellä ollut BMI 18-19 väliin ennen odotusta eli olen ollut hoikka. Raskaaksi tulin toisesta yrityskierrosta. Meillä ei ole ollut hormonaalista ehkäisyä käytössä, kumiteltu koko ajan. En jotenkin jaksa uskoa tuohon painojuttuun, jos kierto on säännöllinen jne. Mun äitikin on ollut hoikka ja saanut kaksi lasta aika helposti, samoin suuri osa lapsellisista ystävistäni. Onnea matkaan!! Misupai ja Helmis 36+1

pinja79
itsella bmi ollu n.19 kummankin raskauden alussa ja ekasta kierrosta on tärpännyt... ennen ensimmäistä oli hormoonikierukka ja sit täs välissä kumiteltiin :)

pinja ja pikku kakkonen 37+5

Esikoinen tärppäsi helposti, vaikka huitelin alipainon rajoilla, rasvaprosentti oli 16. Toinen lapsi antoi sitten odottaa itseään n. 7kk, mutta tärppäsi heti, kun onnistuin lihottamaan itseäni muutaman kilon. Luulen kuitenkin, että enemmän vaikuttaa terveelliset elämäntavat (ruoka, lepo, liikunta ja pahimpana stressittömyys!) ja tolla painolla on merkitystä lähinnä, jos on reilusti ali- tai ylipainoa.

mulla on kanssa bmi n. 19 vakkaristi, normaalisti hoikka myös. ja liikuin paljonkin yrityksen aikoihin. melkosen helpolla tärppäs heti sen jälkeen, kun tajusimme, että jaa, tässä hommassa pitää ajoituskin olla kohdallaan ;)
mulla oli varhainen keskenmeno viime vuonna, mutta tulin uudelleen raskaaksi tosi nopeasti. mistä se km johtuu, niin sitähän ei kukaan tässä maailmassa pysty osoittamaan, että onko bmi vaiko eikö.
onnea yritykseen! peukut on pystyssä!

irtis ja esikoinen 12+4

kaikille, jotka vastasitte. Ei siis ole mikään mahdoton tilanne täälläkään, eikä kai tarvitse niin kovasti syytellä itseään siitä, että lihominen ei onnistu. Meillä on lähtenyt kutsu haikaralle jo niin kauan sitten, että varmasti on jotain muuta häikkää kyseessä. :'(

Mutta ihanaa odotusaikaa teille plussanneille! Ja lisää kokemuksia saa listata, jos on vielä muita...

Moikka!
En muista mun painoindeksiä, mutta ennen raskautta ja aina ja ikuisesti olen ollut hoikka. Paino ennen raskautta 47 kg ja pituutta mulla on karvan alle 170. No meilläkään ei kyllä helposti tärpännyt. Kaksi vuotta ja pari kuukautta pillerien lopettamisesta plussasin. Olimme jo miehen kanssa siinä vaiheessa, että oltiin päätetty mennä lapsettomuusklinikalle häiden jälkeen. No häissä olin sitten o 18 viikolla raskaana. Mahdollista on, että hoikkuuteni oli osasyynä, ettei aikaisemmin tärpännyt. Olen myös hoikkuudeltani sellainen, ettei minusta löydy rasvaa sitten oikein mistään, eli rasvaprosentti on myös ollut tosi alhainen. Pienellä painoindeksillähän voi ihminen silti omata kohtalaisen hyvän rasvaprosentin. Niin enkä minäkään ole sairas ja kuukautiset ovat olleet aina tosi säännölliset.

Toivotan siis mielenrauhaa ja uskoa omaan itseensä! Meilläkin kun lopetetiin se kova yrittäminen niin sitten alkoi tapahtumaan!
Toivottavasti vielä teilläkin käy niin!! =)

Terveisin Titta 20+4

Meillä lapsi antoi odottaa tuloaan, mutta lopulta odotus palkittiin.

Perheenlisäystä yritettiin enemmän ja vähemmän tosissaan viisi vuotta. Kun mitään ei alannut kuulumaan, niin aloitimme lapsettomuuden selvittelyn. Tutkimuksissa ei tullut mitään erityistä vastaan, joten lääkäri päätyi siihen, että syynä lienee minun alhainen painoni (BMI 18).

Sain kuulla toimistomme sihteeriltä poppakonstista, joka oli tiettävästi tepsinyt. Nimittäin ternimaitokapselit! No kun usko alkaa olla jo koetuksella, niin jokaiseen orrenkorteen on tartuttava. Meni muutama kuukausi kapseleiden popsimista ja olin ihan luomusti raskaana. Nyt perheessämme on 1,5-vuotias pojanvesseli. Sisaruksia emme ole vielä harkinneet emmekä siten yrittäneet.

Kaikki toiveilijat kipin kopin luontaistuotekauppaan!

Miulla oli pituutta 168 ja painoa 40kiloa ennen raskauksia, neljän kuukauden sisällä kolme kertaa raskaana, eli ei luulis vaikuttavan vakavankaan alipainon hedelmällisyyteen. :whistle:

Pääasia, että lähtökohdat on kunnossa, eli nainen on terve, kuukautiset normaalit ja muutenkin olo ok. Pelkkä paino ei vaikuta mihinkään millään tavalla. :headwall: Näin niinkus lääkäreiden kanssa asiasta puhuneena, kätilöt ja raskauksiin, ja synnytyksiin erikoistuneet muut tohtorit ovat kanssani samaa mieltä, tk-lääkärit yms mokomat jaksavat paapattaa että painoa pityää olla, jotta tulee raskaaksi...Mistä lie johtuu, että "hyvällä naisella pitää olla synnyttäjän lantio ja perät, mist ottaa kiinni" :LOL:

Bmi ennen raskautta 18 ja tärppäsi 7 kk odottelun jälkeen. Alipaino mahdollisesti syynä epäsäännölliseen kk-kiertoon, eli vaikutti kyllä. Mutta kun ajoitus oli kohdallaan niin tärppäsipä täälläkin! :heart: Syö terveellisesti, liiku normaalisti, älä stressaa, koittakaa ajoittaa "vauvanteko" ovisaikaan. Siinä mun vinkit ;) Onnea matkaan ap:lle!!! :heart:

Snuupi ja tyttö 6 vk

Heippa!

Mulla painoindeksi 16-17 ollut aina. Lapsilla ilman ehkäisyä ikäeroa 2v 2 viikkoa ja nyt tulee olemaan noin 2v 10kk. Ensimmäistä aloin odottamaan noin 3kk siitä kun "alettiin yrittämään". En tiedä johtuuko tuo alipainosta vai sukuvika, mun kotona lyhin väli 1v 4kk ja pisin reilu 4v. Menkat mulla on ollut välillä vähän mitä sattuu, kierrossa ei pitkiä eroja mutta pari kertaa yhet on jäänyt välistä pois tai on ollut ihme vuotoa.

Tämä kolmas menossa oleva raskaus tuntuu ihmeeltä koska mun oli tarkoitus jo mennä tarkempiin tutkimuksiin kun epäiltiin että saattais olla jotain häikkää, myoomia, endimetrioosia tai muuta sellaista. No, en ehtinyt soittaa aikaa kun sain tietää odottavani. Ehkä siellä voi olla jotain vaikeuttamassa raskaaksi tuloa?!

Toivotaan että teilläkin pian tärppää!! Joskus se vaan ottaa aikaa vaikka pitkältä ja tuskaiselta se odottaminen tuntuu!!

BMI mulla ennen raskautta 19 ja pillereiden läpi pärähti pullat uuniin, että sinänsä pikku "vahinko" vaikka vaavia oltiinkin jo melko lähitulevaisuuteen suunniteltu. Mä oon pienikokoinen ja siro, ja painoindeksi vaihdellu 16 ja 19 välillä aina, kuukautiset ei oo koskaan olleet epäsäännölliset kylläkään.

Enpä oo kyllä koskaan kuullut että "luonnollinen" alipaino vaikuttaisi raskautumiseen, mutta niin sitä vaan oppii uutta...

t. mama-L ja masuvauva 36+6

Mä en usko,e ttä luonnollinen, tarkoitukseton alipiano vaikuttaa, jos on peruterve ja ne menkat tulee säännällisesti. Ja kun menkat tulee säännöllisesti, on se yksi iso merkki siitä, että keho on valmis raskauteen ja sen mukanaan tuomiin rasituksiin. :p

Yhteistyössä