Onko ketään OSITTAISESTA hoitovapaasta tietävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*

Vieras
Voiko osittaisen hoitovapaan aikana saada kotihoidontukea (jos ei nosta osittaista hoitorahaa, 70e/kk).
Lapsi siis olisi 100% kotihoidossa.

Voiko osittaistahoitovapaata saada esim. 2vko töitä, 2vko vapaata tyylillä?
Vai onko siinä jotain rajoituksia? Muuta, kuin viikottaisen työajan pitäisi jäädä alle 30 tuntiin? Onnistuukohan tuollainen 2vko synteemi?

Kelan sivut ei oikein nyt auennut mulle..

Öö, siis kotihoidon tukea saat ihan sillä perusteella että lapsesi ei ole päivähoidossa. Riippumatta työjärjestelyistäsi. Osittaisen hoitovapaan järjestely työajan suhteen sun pitää sopia työnantajasi kanssa, ei Kelan.

Kun lapsi on kotihoidossa, saatte ihan tavallista kotihoidontukea. osittainen koske niitä jotka ovat lyhennetyllä työviikolla lapsen takia ja lapsi kunnallisessa päivähoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tajusinkohan mä nyt?:
Öö, siis kotihoidon tukea saat ihan sillä perusteella että lapsesi ei ole päivähoidossa. Riippumatta työjärjestelyistäsi. Osittaisen hoitovapaan järjestely työajan suhteen sun pitää sopia työnantajasi kanssa, ei Kelan.

Jep, mutta olisiko tuollainen 2vko systeemi mahdollinen? Siis estääkö mikään laki tms sitä? Jos vaan saadaan sovittua?

Tai että saako kotihoidontuen tosiaan, jos kuitenkin on osittaisella vapaalla...kellalla kun on omat kiemuransa.
Sen tiedän, että kotihoidontuen saan vaikka olenkin töissä. Mutta jos olen hakenut osittaista hoitovapaata, niin edellytetäänkö minut hakemaan sitä rahaakin, jolloin menettäisin (???) kotihoidontuen...meneepä vaikeeksi=)

Mutta jos jollain olisi omaa kokemusta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Kun lapsi on kotihoidossa, saatte ihan tavallista kotihoidontukea. osittainen koske niitä jotka ovat lyhennetyllä työviikolla lapsen takia ja lapsi kunnallisessa päivähoidossa.

Niin, mutta minä siis tekisin lyhennettyä viikkoa (tai olisin 2vko kokonaan pois), mutta lapsi kokonaan kotihoidossa.
Eli...? Haen osittaistahoitovapaata, mutta saan kotihoidontukea?

Saatte kotihoidontukea ja sen kanssa ei samanaikaisesti makseta tuota osittaista hoitorahaa. Käsittääkseni tuo 2vko töissä 2 vapaalla on ihan ok kunhan sovit siitä työnantajan kanssa. Sulla on siis oikeus osittaisen hoitovapaaseen ja sä sovit työnantajan kanssa miten sen järjestät. kelaa ei kiinnosta mikään muu tuossa tilanteesssa, kuin se että lapsi ei ole hoidossa. Kun lapsi on yli 3v, niin kelaa alkaa kiinnostamaan nuo työmäärät tai sitten jos lapsi on hoidossa osan aikaa.

En tiedä varmaksi, mutta saisitko kotihoidontuen ja osittaishoitorahan (mikä nyt olikaan) erotuksen? Usein kelan tuet "kumoavat" toisensa, eli saa erotuksen niistä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Saatte kotihoidontukea ja sen kanssa ei samanaikaisesti makseta tuota osittaista hoitorahaa. Käsittääkseni tuo 2vko töissä 2 vapaalla on ihan ok kunhan sovit siitä työnantajan kanssa. Sulla on siis oikeus osittaisen hoitovapaaseen ja sä sovit työnantajan kanssa miten sen järjestät. kelaa ei kiinnosta mikään muu tuossa tilanteesssa, kuin se että lapsi ei ole hoidossa. Kun lapsi on yli 3v, niin kelaa alkaa kiinnostamaan nuo työmäärät tai sitten jos lapsi on hoidossa osan aikaa.

Kiitos!!!=)
Tää tuli aika tyhjentävästi.

siis kotihoidinuen saat aina, kun lapsi ei olu kunnallisessa hoidossa. Siis vaikka kumpikin vanhempi töissäja vuorot niin, ettei lasta tartte viedä hoitoon, Kotihoidontuki ei ole kiinni siitä ootko töissä vai et.

Työnantajan ei tarvitse suostua noin isoon työajan vähennykseen. Käsittääkseni lakisääteinen oikeus on lyhentää työaikaa 20 prosenttia.

Kotihoidontukea saat riippumatta paljonko käyt töissä, jos lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa. Samaan aikaan et voi saada osittaista hoitotukea.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
siis kotihoidinuen saat aina, kun lapsi ei olu kunnallisessa hoidossa. Siis vaikka kumpikin vanhempi töissäja vuorot niin, ettei lasta tartte viedä hoitoon, Kotihoidontuki ei ole kiinni siitä ootko töissä vai et.

Tämän tiedän.
Mietin vain miten tuo osittainen vapaa vaikuttaa..

Muiden tukien vaikutus
Osittaista hoitorahaa voi saada samanaikaisesti lasten yksityisen hoidon tuen kanssa. Osittaista hoitorahaa ei voi saada, jos vanhempi hoitaa lasta itse ja saa kotihoidon tukea. Osittaisen hoitorahan voi saada, vaikka lapsi on kunnan järjestämässä päivähoidossa. Vanhempainpäiväraha taas estää osittaisen hoitorahan saamisen. Osittaista hoitorahaa ei myöskään makseta yli kuukautta kestävän sairausloman jälkeen.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/260608145854HL?OpenDocument

Alkuperäinen kirjoittaja työssä käyvä:
Työnantajan ei tarvitse suostua noin isoon työajan vähennykseen. Käsittääkseni lakisääteinen oikeus on lyhentää työaikaa 20 prosenttia.

Jep, tuo on aika paljon, mutta ajattelin ehdottaa.
Työni on kuitenkin sellaista, että missään nimessä kyseeseen ei tule esim 2h lyhennys/päivä ja esim 1-2 päivää viikossa menee myös aika hankalaksi työvuorojen kanssa...
Mutta täytyy miettiä

Olin osittaisella hoitovapaalla. mun normityöaika on 114h45min/kolme viikkoa. Tein lyhennetyllä työajalla 90h/kolme viikkoa. Palkkaa sain noin 78% normaalista palkasta ja koska minulla on vuorotyö, vuorot sijoittuivat työnantajan tarpeen mukaan.
Luulisin mainitsemasi kaksi viikkoa työtä/vapaata onnistuvan, jos se vain työnantajalle sopii.
Työnantajan ei ole pakko myöntää tätä osittaista hoitovapaata alle 3-vuotiaan lapsen vanhemmalle.

Hoitovapaan saaminen edellyttää, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen vuoden aikana. Sovit hoitovapaan toteutuksesta työnantajan kanssa.

Yllä kopioitua kelan sivuilta.
Kaipa minut lasketaan palveluksessa olleeksi, vaikka olen ollut vuoden hoitovapaalla ennen osittaisen aloitusta?

Jos haluat saada kelan rahaa osittaiselta hoitovapaalta tulee sinun vaihtaa kokoaikainen työpaikkasi osa-aikaiseen lapsen hoidon vuoksi, jolloin voit saada sen 70e kuussa. Jos ette ollenkaan vie hoitoon niin sinun ei tarvi miettiä osittaisia hoitovapaita ollenkaan. Ja työnantajalla täytyy olla todella pätevä syy että kieltäytyy osittaisesta työajasta.

Yhteistyössä