Onko ketään, jolla ei ole varaa ostaa yhtään joululahjaa? Millä muulla tavalla muistatte??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lumipallero"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lumipallero"

Vieras
Monessa keskustelussa rehvastellaan, että mäpäs ostinkin niin ja niin kalliin lahjan ja meidän lapsen lahjoihin meni yht niin ja niin paljon rahaa, jopa useampia tuhansia.

No nytten haluan kysyä nyt niin päin, että kuinka monella ei ole ollenkaan varaa ostaa joululahjoja tänä vuonna?

Oletteko ajatelleet antaa lahjan jossain muussa muodossa, esim neulomalla villasukat tai lupautumalla lapsenvahdiksi tai lupaamalla tulla siivousavuksi jollekin toiselle perheelle tai apua tarvitsevalle?

Mitkä ovat sellaisia lahjoja/asioita, mitkä voi antaa maksamatta niistä mitään??
Millä tavalla voi muistaa toisia ilmaiseksi??

Mulla on kyllä varaa, mutta olen silti sitä mieltä, että kaikkien lahjojen ei tarvitse maksaa mitään.

Villasukkia en tosin näe ns. ilmaisena lahjana, sillä kyllähän se lankakin maksaa. Mutta jos sitä jo valmiiksi löytyy tarpeettomana kaapista, niin silloinhan sille ei hintaa periaatteessa tule.

Mulla on kaapit täynnä kankaita (kutoa en osaa, eli lankaa ei juurikaan löydy) ja muutamalle sukulaiselle ompelin roskapussipussit. Siis sellaiset kankaiset "pötkylät", joiden sisään tungetaan roskapusseja, jotteivät rönsyile laatikosta ulos. Mulla oli kankaat, nauhat ja kumpparit kotona valmiina, joten eivät maksaneet mulle mitään.

Anopille suunnittelin yhdeksi lahjaksi "lahjakortteja" autokyyteihin...hän on kortiton (ja siis autoton) ja välillä vailla kyytiä...jotenkin vain tuntuu, että hän ei aina kehtaa pyytää, vaikka olen sanonut sata kertaa, että autan mielelläni. Jos teen hälle lahjakortteja kyyteihin, niin ehkäpä hän sitten kehtaisi pyytää useammin? Nämä on ilmaisia antaa, mutta toki niihin kyyteihin sitten kuluu bensaa...eli en tiedä miten hyvin tämäkään sopii sitten niille kaikkein pienituloisimmille?

Kummilapset voi viedä vaikka pulkkamäkeen, retkelle jäälle tai grillaamaan laavulle. Makkarat kyllä maksaa sen 3 euroa, mutta jos niihin vaikka olis sitten sillä pienituloisellakin rahaa? Tämänhän voi antaa lahjakorttina jouluna ja toteuttaa tammi-helmikuussa?

Viimeksi muokattu:
Meillä ei ole mitään erityistä rahapulaa, mutta silti ostamme lahjat vain omalle lapselle + parille läheisen lapselle + kahdelle perheelle yhteisenä jotain pientä. Me ei olla nähty lahjojen ostoa kovin tärkeänä juttuna aikuisten kesken (ja noita lapsia lähipiirissä on vähän), joten ei niitä ostella. Noita paria perhettä lukuunottamatta myös sukulaiset ja tuttavat ovat samaa mieltä. Näin ei mene hirveästi rahaa lahjoihin, meille joulumieli tulee muista asioista.

Miten voi olla niin huono tilanne ettei ole rahaa? Onko lapsia? Jos niin kyllä olisi kohtuullista saada järjestettyä edes perheen pienimmille lahjat. Sitä paitsi lapsilisät maksetaan jo 20.12 niin siitä saat kyllä lahjat hankittua ja vielä ruokaakin jos on pakko pihistellä.

Kotihoidon tuella ollessani on tarpeen säästää.. Liityin pariin eroon nettipaneli-foorumiin, joista minulle tulee sähköpostiin silloin tällöin linkkejä kyselyihin. Näihin vastaamalla saa kerättyä pisteitä ja näillä pisteillä voi lunastaa palkintoja. Nyt tilasin sieltä 2 kpl Finnkinon elokuvalippuja, jotka annan lahjaksi. =) Siis tavallaan ilmainen lahja!

Ei mullla ole varaa eikä halua ostella muille lahjoja kuin omalle perheelle. Vanhempia ja sisarusta muistan myös mutta en mä muille ole missään lahjomisvastuussa. Kaipa jokainen omille lapsilleen sentään saa ostettua ja jos ei saa niin sitten on kyllä pahasti pielessä!

mie oon tehnyt sytykeruusuja... oon saanut työkavereilta tyhjiä munakennoja sekä kynttilänpätkiä eli ilmaista väkertelyä :)
keräsin mustikanvarpuja metsästä ja maalaan ne valkoiseksi vanhalla talomaalilla niitä voi antaa sukulaisille, teen itse niitä myyjäisiin...

Toivottamalla hyvää joulua. Jos yhtäkään lahjaa ei tosiaan olisi varaa ostaa kummilapselle ehkä jotakin tekisin itse esim. neulomalla, todennäköisesti en kuitenkaan tekisi villasukkia tai ainakin niiden lisäksi jotakin muutakin.

Mulla oli yhtenä vuonna sellainen tilanne ettei ollut varaa ostaa yhtään lahjaa. Neuloin sitten pipoja ja kaulaliinoja Sain paljon kehuja niistä. :) Pikkusiskoni oli silloin vielä lapsi ja asui kotona. Äidille annoin 2 omatekemää lahjakorttia: toisessa lupasin siivosin heidän kodin ja toisessa vahtia siskoa yhtenä iltana. Lahjakortissa ei ollut mainintaa, mutta mies lupautui sitten myös mun vanhemmille kuskiksi sinä iltana. :)

Yhteistyössä