Onko ketään joka ollu SAPPILEIKKAUKSESSA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sapettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sapettaa

Vieras
Sappikipuja ollut rajuina nyt kuukaudenpäivät, pari päivystyskeikkaa ja tänään sit pääsin ultraan. Sieltähän paljastu sappi täynnä kiviä!
Leikkaus siis edessä, mietin vaan kuinka kauan sitä yleensä joutuu jonottamaan?mun leikkaus tehdään OYSissa.

Kokemuksia muutenkin, miten olette pärjänneet lasten kanssa kotona kun toipuminen vielä kesken?

Mulla meni puolisen vuotta ekasta lääkärikäynnistä itse leikkaukseen (TAYS). Muutamana päivänä leikkauksen jälkeen oli kaveri auttelemassa lasten hoidossa (nuorin alle vuoden silloin), mutta alle viikossa hoidin jo yksin lapset. Pari viikkoa kaiken kaikkiaan meni toipumiseen.

:wave: Mut mie en kyllä yhtään muista kauan mulla meni että pääsin leikkaukseen :ashamed: Ei kuitenkaan puolta vuotta kauempaa, mahollisesti vaan muutama kuukaus.
Miul piti olla tähystysleikkaus, mutta kiinnikkeitä oli niin paljon että avoleikkaukseksi meni. Siitä muistona ihan s-muotonen arpi, mutta väliälös tuolla kun kivut läks. Viikon olin sairalassa.

Mulla meni noin 4kk ekasta lääkärireissusta leikkaukseen. Leikkaus tehtiin tähystyksellä ja seuraavana päivänä pääsi kotiin. Mies oli pari päivää kotona auttamassa mut sit jo selvisin lasten kanssa yksin ja nuorimmainen oli silloin noin puoli vuotias.

Mulla leikattiin sappikivet kevättalvella 2000. Pääsin akuuttiajalla leikkaukseen, kun iski niin mahdoton kohtaus, etten enää pärjännyt kotihoidossa. Pari kuukautta diagnoosista siis tämä; yhteensä mulla oli vaivoja vajaat puoli vuotta.

Leikkauksesta toipuminen riippuu paljon siitä, tehdäänkö avohaava vai meneekö tähystyksellä. Mulle itselleni tehtiin avoleikkaus, kun oli epäilynä, että kiviä olisi mennyt myös tiehyeisiin. Leikkauksessa poistettiin koko sappirakko.

Toipuminen oli suht. nopeaa. Kahden viikon kuluttua leikkauksesta elin jo normaalia elämää: kannoin kauppakasseja, siivoilin ym., tosin turhaa ponnistelua ja ylen painavia kantamuksia piti vältellä sen kuukauden verran. Lasten kanssa pärjäämisestä en osaa sanoa, kun itselläni ei tuolloin vielä jälkikasvua ollut.

Muistakaa leikkauksessa olleet tai sellaiseen menevät, että vaikka rakko poistettaisiin kokonaan, kiviä voi kasvaa vielä uudelleenkin - tiehyeisiin. Ja jos ne sieltä lähtevät liikkeelle elimistöön, on hengen lähtö lähelllä.

Mä en ole leikkauksessa ollut potilaana, mutta katsomassa kylläkin leikkausta. Tähystyksessä tehty leikkaus on nopea ja helppo. Siitä ei jää kun pienet reiät ja on varmastikin parissa päivässä jo ihan ok. Mutta jos leikkausta ei voida tehdä tähystyksessä (esim. runsaasti ylipainoa tai muu syy) niin sitten toipumiseenkin menee kauemmin. Kannattaa kuitenkin varata aikaa ja lastenhoito apua kauemmin.