Onko ketään, joka olisi jo päättänyt imettää pitkään, mutta joka olisi sitten kuitenkin lopettanut sen heti alkuunsa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jumalaton imetyskipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jumalaton imetyskipu

Vieras
sen järkyttävän kivun vuoksi? Mulle taitaa olla käymässä niin... :(( Pidin sitä niin itsestäänselvyytenä, mut toi kipu on jotain niin karmeaa, etten enää pysty, itkua vääntäen aina otan vauvan rinnalle, mieskin sanoi et onko tossa nyt enää mitään järkeä. Vauva on nyt 2 viikkoa.

:wave: Välillä tulee olo,että luovutin liian helposti ja kaduttaa. Toisaalta olisin varmaan henkisesti ihan loppu ja suhde vauvaankin olisi erilainen,jos olisin jatkanut imettämistä väkisin.

Niin tosiaan, mulla imetyksen sattuminen johtui juuri väärästä imuotteesta. Sairaalassa katsoivat joka imetyskerta,että olisi oikea ote, mutta silti nänni oli imetyksen jälkeen kuin uusi huulipuna eli sellainen hyppyri. Neuvolantätikin yritti auttaa,mutta imuotetta ei saatu oikeaksi. Tytöstä tuli paljon tyytyväisempi ja nukkui paremmin,kun sain pullosta tarvittavan määrän maitoa. Epäilen,että rinnasta sai vain muutamia tippoja irti. Pumppailin sitten pari kuukautta niitä muutamaa milliä jotka rinnoista irtosi ja annoin likalle. Suosittelen ap:llekin pumppaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja seitsikon äiti:
Onko sulle neuvottu oikea imemisote? Se tuli ensimmäisenä mieleen.

Se katsottiin jo sairaalassa ja todettiin juuri oikeaksi, sen jälkeen myös th on sen pariin otteeseen tarkistanut - vika ei siinä. Vauva on käsittämättömän ahnas; imeminen ei todellakaan ole mitään lipittelyä vaan nänni suorastaan ahmaistaan suuhun ja siitä se hel**tti sitten alkaa, tosin muutaman minuutin jälkeen kipuun on jo melkein turtunut, mutta inhottavaahan se on, kun aina imetyksen lopuutua rupean jo pala kurkussa pelkäämään seuraavaa nälkäinahdusta. :( Maidon vähyydestäkään ei johdu, koska multa tulee sitä ihan yli äyräidenkin, mutta pumppaamisestakaan ei juuri nyt ole apua, koska sekin sattuu niin jumalattomasti etten ole parin kivuliaan yrityksen jälkeen enää pumppuun koskenut.

Älä luovuta (myöhemmin harmittaa) Itse väänsin itkua esikoisen kohdalla. Nännit vuosi verta ja toinen nänninpää halkesi. Bepanthen ja Lasinthos voide ja rintakumit käyttöön. Vaadi saada neuvolasta imetysapua oikean imuotteen saamiseksi. Yritä imettää eri asennoissa esim. makuulla. Mulla meni toista kuukautta kunnes nännit tottuivat. Toisen lapsen kohdalla imetys myös sattui alkuunsa, mutta ei niin paljon kuin esikoisesta ja loppui neljässä viikossa.

Yritä, vaikka tiedän kuinka helve...tisti se sattuu. Empatiahali

mulla on molempien kanssa sattunut vielä tuossa vaiheessa, ootko koittanut lansinohia?? mulla vuoti ihan verta, sitkeesti vaan kyynelten kanssa ja rinnat kyllä tottuu siihen! älä luovuta. itsekin meinasin ekan kanssa luovuttaa kun en voinut uskoa että joku päivä vielä nautin imettämisestä.

Haluaisinkin tietää, onko sellaisia äitejä, joita imetys ei ole sattunut?

Itselle se helvetinmoinen tuska oli yllätys, koska jokapaikassa imetyksestä annetaan sellainen "ruusunen" kuva. Mulla imetyskivut meni yli synnytyskipujen, mutta jaksoin vain yrittää ja lopussa se olikin ihan helppoa ja toisen kohdalla jo ihan "nautittavaa"

Miulla kans sattui imeminen.. tyttö imi kans tosi kovasti.. käytin sit 2kk rintakumeja ja just tuota lansinohia niin ei sattunut enää :) ei kannata luovuttaa.. rintakumit vain käyttöön, niin helpottaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja outius:
Niin tosiaan, mulla imetyksen sattuminen johtui juuri väärästä imuotteesta. Sairaalassa katsoivat joka imetyskerta,että olisi oikea ote, mutta silti nänni oli imetyksen jälkeen kuin uusi huulipuna eli sellainen hyppyri..

Ei ole totta! :laugh:

Mulla IHAN sama ongelma!
(anteeksi, että nauran. en siis pilkallani, on vaan niin käsittämätöntä, että jollain muulla voi olla ihan sama juttu! Silloin kun aikanaan tuon ongelman kanssa taistelin, tuntui, että kukaan ei koskaan ollut kuullutkaan moisesta! )

Minulla meni juuri näin. Maitoa kyllä tuli, mutta sitä olisi tullut PALJON enemmän, jos lapsi olisi imenyt koko nänniä, ei vain juuri tuolleen "toista päätä".

Minun imetykseni loppuikin sitten tappelun jälkeen 3,5 kuukauteen. Sen ajan jaksoin taistella, joka päivä. IMETYS EI TODELLAKAAN AINA OLE VAIVATONTA JA HELPPOA!!

Silloin myös meinasi taju lähteä kun sairastin monta kertaa imetysaikana rintatulehduksen ja silti piti imettää vaikka tissi oli niin pakkaustunut ja kipeä, että vesi tirisi itseltä silmistä kun niin paljon sattui :(:(:(.

Minä itkin ja imetin 5 viikkoa, se tuska ja kipu paheni koko ajan joten luovutin. Harmittaa tosi paljon, mutta en vain kestänyt enää! Teet niin kun itsestäsi parhaimmalta tuntuu. Tsemppiä!

minulla oli juuri sama tilanne. sitten todettiin rintatulehdus. hevoskuurillinen antibioottia korjasi tilanteen. rinnat oli tulehtuneena niin herkät,et imettäminen sattui. nyt aasia ok, imettelen ja yhdellä sormella kirjoittelen.

:hug: Ensin imetys sattuu ja nännit voivat mennä verille niinkuin itsellä tapahtui molempien lasten kohdalla ja ainut mikä auttoi oli se nänni voide (en kuollaksenikaan muista nyt minkä, olikohan lansinoh...) Kipu menee kyllä ohi, kun rintasi tottuvat.. muista rasvata tiheään, joka imetyksen jälkeen..

:hug: Niin tuttua juttua. Meillä 6 lasta ja kaikkien kohdalla on sattunut enemmän tai vähemmän. Kuopuksen, nyt 5kk, kohdalla tuo kipeää ottaminen vei sen 2-3 viikkoa. Käytä esim. bepanthenia rinnanpäihin. Voi olla siinä, vaikka vauva imeekin.
Sitten pyydä varmuuden vuoksi terkkaria kattomaan, ettei vauvalla suussa sammasta :attn: Jos on, voi tartuttaa sulle rintoihin hiivatulehduksen ja rinnanpäät ei parane. Mulla kolmannen lapsen kohdalla noin ja kyllä muuten tippa silmissä imetettiin, sattui aivan selkäytimiä myöden. Loppui, kun sai kuurin ja samaa litkua laitettiin myös nänneihin.

esikoista imetin 1kk, kakkosta 3,5kk ja kolmosta noin 2kk. kipua oli jokaisen kanssa koko ajan ja lansinohia meni tuubi tolkulla. ihoni on luonnostaan todella kuiva ja nännit meni rikki aina oitis. ei siis kestänyt imettämistä. lisäksi noi sällit oli kaikki niin kovia syömään että lisä maitoo on kaikki saaneet tyksistä asti.

ootko kokeillut rintakumeja? ja tosiaan tarkistanut ettei ole mitään tulehdusta? mulla ainakin rintakumit auttoi kipuun, imetys tosin loppui kuukauden jälkeen ihan muista syistä..

Laita lansinohia se helpottaa, alkuun teki mullakin tosi kipeää, mut laitoin tota rasvaa reippaasti ennen (en ihan just ennen) ja jälkeen imetyksen. Lansinoh auttaa, bepanthenista ei ollu mulla avuksi.. Imetin sit yli vuoden. Kyllä se mulla helpotti ajan kanssa. Ristiäisissä ei ollut enää mitään ongelmia. Mulla kipeytyy edelleen pumpusta, joten pumppaan käsin.

Mulla oli ihan sama juttu. Kipua kesti paljon kauemmin kuin se joku pari viikkoa, mikä synnärillä sanottiin. Imuotteen tarkistutin ja sen sanottiin olevan ok, mutta siitä huolimatta nänneistä vuosi verta ja niistä ikään kuin puuttui paloja. Välillä pumppasin ja annoin maitoa pullosta, kun ei pumppamalla sattunut ihan niin paljon. Olen onnellinen, että jaksoin tsempata itseni jatkamaan, vaikka joka päivä mietin, että huomenna lopetan.

Nyt vauva 7 kk ja on itse vieroittamassa itseään rinnasta ja vähän haikea fiilis...

Tsemppiä, toivottavasti lohduttaa, että kipu menee kyllä ajan kanssa ohi, mutta teet päätöksen jatkamisesta omien tuntemusten mukaan!

Yhteistyössä