Onko kenenkään lapsuuden kodissa ollut vain ulkovessa eikä juoksevaa vettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella vanhako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei omassa, mut iskän lapsuuden kodissa oli ulkovessa ja kantovesi vielä reilu 10 vuotta sitten. Oliskohan ollu jotain -95 kun rakensivat sit "ylellisyyssiiven" eli sisävessan ja -saunan. Tupaan ei vieläkään juoksevaa vettä tuu vaan sinne vesi kannetaan sit ämpärissä pesuhuoneesta :)

Meillä muuten kansakoulussakin oli sellainen ulkovessa!
Kotona muistan että vesi kyllä tuli mutta ulkohuusissa käytiin muutama eka elämäni vuosi, "raapaistiin" sanomalehtipaperia käsien välissä pehmeämmäksi pyllynpyyhkeeksi yms

Kun synnyin asuimme mummin ja ukin yläkerrassa. Silloin oli pulaa asunnoista ja meillä ei ollut, vaikka molemmat vanhempani olivat töissä. Äitini oli kuusi kuukautta äitiyslomalla (jos oli sitäkään) ja ukki rakensi samana vuonna taloon kylmän sisävessan jossa oli vanhanaikainen englantilainen vessanpönttö (vesi tuli ylhäältä). Mummolaan tuli myös isän ja äidin palkkapussista vesijohdot ja pyykinpesukone. Lasista olivat katsoneet kun pyykki pyörii ja kylän mummot sanoivat sen olevan syntiä. Mutta minun pissapyykki se siellä pyöri. Se pesukone kesti 20v. kun sitä pidettiin kuin esikoista. Mummo hoiti minua kun äiti oli töissä ja äidillä oli hirveitä rintatulehduksia. Minulla oli ihan hyvä mummon luona ja meidän suhde oli aina hyvä.

Ei ollut sisävessaa, Juokseva vesi tuli, mutta vain kylmää eli äiti joutui keittämään aina kuuman veden.Suihkua ei myöskään ollut, käytiin mummolassa saunassa ja suihkussa(mummo asui samalla pihalla)

näin..oli muuten vielä sittenkin kun muutettiin 3v:nä kaupunkiin.. mutta kun oltiin lapsellinen perhe (siis mie olin se lapsi) niin vuokraisäntä antoi käyttää omaa sisävessaansa..mutta vettä ei heidän hanasta saatu...piti hoitaa kaivolta.. :headwall: ..ylellisyyksiin päästiin kun täyti 7v.. saatiin oma vesihana ja sisäWC ja suihku!!!(ammetta unohtamatta!) :laugh: :D

meille ei tule tänäpäivänäkään juoksevaa vettä sisälle! :ashamed:
Meillä on 2 vaippaikäistä lasta. Tiski- ja pyykkikoneet ovat navetan karjakeittiössä, jossa on myös vesipumppu, josta siis tulee kylmää vettä.
Keittiössä on puhdasvesi sanko, sekä likavesi sanko, jolla likavedet kiikutetaan ulos.

Meiilä on ulkohuussi ja ulkosauna, jossa muuripadassa lämpiää vesi.

Sähköt sentään on, talo lämpiää leivinuunilla (talvisin lämmitetään jokatoinen päivä) makuuhuoneissa on pöttöuunit, joita lämmitetään kovimmilla pakkasilla, lisälämpönä on sähköpatterit. (noissa pönttöuuneissa kun on lähinnä on/off asento, eli joko on tukahduttavan kuuma tai kylmä...)

Odotin esikoistani, kun tähän muutettiin.

Pyllynputsaukseen käytetään paljon kosteuspyyhkeitä, iltaisin kylvetään tai vähintään peppu pestään. Toki pahimmat kurat on pakko pestä päivälläkin, mutta hankalaahan se on.

Kovasti ollaan suunniteltu remonttia, mutta rahastahan se on kiinni, sitä kun ei hurjasti ole...

Kuulostaa ihan kamalalta, mutta tähän tottui äkkiä, eikä elämä niin ylitsepääsemättömän vaikeaa ole, toki helpommalla pääsisi, jos olisi juokseva vesi.

Yhteistyössä