Onko kenenkään lapsella astmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Millasia oireita siin on? Nyt on paniikki iskenyt kun meiän tyttö yskii aika usein ja monesti ns. vilkkaamman leikkimisen jälkeen alkaa yskittään. Oon yksinhuoltaja ja tänään tytön isä kysyi että olenko huomannut että ... yskii aika paljon. On siis isällään joka toinen viikonloppu. Minä heti säikähdin ja netistä koitin ettiä astman oireita. Yks minkä kans panin merkille oli eläinpöly, kun oltiin kerran mun kaverin luona käymäs ja sil on kolme koiraa ja kissa ja siel kämpäs on pölyä paljon ja siel tyttö alko aivasteleen ja silmät punoitti. Mun siskolla on kyllä kans koira ja siel ei tuu mitään oireita mut ei siel oo sitä pölyäkään yhtä paljoa.. Hitto ja meil oli viime viikolla 3v neuvola enkä muistanu koko asiaa siellä ottaa puheeks! Mitä mieltä olette? Kiitos jo etukäteen!

meiän kohta 5v pojalla on ollut koko ikänsä, ja on joo myös pölyallergiaa.
tarkkaile väsähtääkö nopeesti juostessa, vinkuuko hengitys tai tuleeko vaikeaksi hengitys, meillä yleensä yö pahinta aikaa.
voit soittaa heti maanantaina neuvolaan ja kertoa epäilyistäsi ja pyytää tutkimusta, aika nopeesti meillä ainakin reagoitiin neuvolassa. ja limaoksennus on kans yks oire :hug:

tsemppiä

Jatka tarkkailua. Voi hyvinkin olla astmaattisia oireita.

Sit varmaan neuvolan/lääkärin kautta eteenpäin, jos tarve vaatii. Meillä tuli astmadiagnoosi reilun vuoden iässä viiden sairaalahoitoa vaatineen hengenahdistuksen vuoksi, joten en oikein tiedä miten "isommalla" lapsella tutkimus etenee ja kuinka aletaan lääkitä.

Meidän pojalla on astma ja oireet ovat: yskä rasituksessa, oksentaa limaa, yöyskä. Kissa, koira ja hevosallergia todettu, mutta koirat eivät aiheuta oireita ainoastaan kissat ja hevoset. Kissoista tulee silmäoireita, nuhaa ja alkaa kovasti yskimään.

Meillä vain rasituksen jälkeen yskii enemmän ja flunssat jäävät yskittämään pitemmäksi aikaa- viikoiksi sen jälkeen kun muut oireet on parantuneet, hengitys ei välttämättä astmassa vingu lainkaan. Siitepölyt pahentaa jne.
Käytiin yksityisellä tutkimuksissa ja tehtiin mm.rasituskoe, puhalluskokeet ja allergiatestit. (Lapsi 6v.)
Kannattaa tutkituttaa ja hoitaa. Meille lääkäri sanoi että olisi hyvä jos astmat huomattaisiin ajoissa, hoidon ja lapsen terveyden takia siis.

Yhteistyössä