Onko kenellekään tullut jotain seurauksia hiusten värjäämisestä raskaana ollessa?

  • Viestiketjun aloittaja Faelivrin
  • Ensimmäinen viesti
Faelivrin
Tuossapa siis tuo kysymys.

Itse olen vasta ihan alkuviikoilla (4+6) ja lauantaina olisi kaverin häät ja tällä hetkellä on kamala juurikasvu!
Osa sanoo, että voi värjätä vaikka odottaa ja toiset ei taas suosittele.

Mutta siis.. onko joku, joka on raskaana värjännyt hiuksia huomannut jotain ongelmia?

Toivon pikaista vastausta, kiitos. :)
 
raskaana ollessa voi hormonit vaikuttaa sillai, että esim permistä ei kannata ottaa, koska ei välttämättä kiharru tai käyttäytyy muuten eri tavalla kuin normaalsiti. myös väri saattaa jäädä haaleammaksi tai jopa tummemmaksi kuin normaalisti, tai näyttää erilaiselta kuin normaalsiti vaikka oliskin samaa väriä käyttänyt aina.. Myöskin iho-oireita saattaa tulla herkemmin, mutta aika harvinaista on kuitenkaan että mitään tulis..
Ihan turvallisin mielin voit värjäillä, kunhan et kerran viikossa värjäile tai vaalentele ainakaan..
 
Moi.

Hiusten värjäämisessä ja muiden kemikaalien välttämisessä raskausaikana ei ole käsitykseni mukaan kysymys niinkään raskauden aikaisista haitoista. Ennemminkin kyse on siitä, millaiset jäljet se jättää kehittyvään sikiöön/vauvaan. Vaaroina ovat siis rinta-,eturauhas- ja kivessyövät.
Laitan tähän pari linkkiä jotka luettuani itse en ole hiuksiani raskausaikana värjännyt, enkä levitä "tavallisia" vartalorasvoja iholleni. Eli en ole ruvennut panikoimaan, mutta olen vaihtanut suurimman osan käyttämistäni kemikaalituotteita ekologisiin ja kemikaalittomiin.

Asiantuntija ehdottaa meikkikieltoa raskausajalle - Kotimaa - Turun Sanomat

Akuutti | yle.fi | Arkistoitu

Ja vielä yksi blogi, jos kemikaaliton maailma kiinnostaa Kemikaalicocktail

Tsemppiä odotukseen! :)
 
Faelivrin
Kiitos vastauksista.

Voipi olla, että jätän sitten värjäämättä, mutta jotain tälle päälle olis nyt tehtävä. :D
Joku suositteli sellaista värishampoota, sanoi että siinä ei olisi niin paljon "myrkkyjä". Voisin ehkä kokeilla sellaista. :)

Mutta mites MMurmeli kaikki meikit yms? Pitääkö mun nyt siitäkin huolestua, että voinko käyttää meikkivoidetta vai en..? :)
 
Kyllähän meikkejäkin löytyy ja ihovoiteita myrkyttöminä. Nykyäänhän moni etsii vaikka barabeenittomia tuotteita , vaikkeivat ole raskaana, koska barabeenien on todettu aiheuttavan syöpää.

kannattaa käyttää maalaisjärkeä, ja sanoa raskaudesta värjääjälle jos värjäät. Itse sain esikoista odottaessa allergisen reaktion, pelkistä raidoista, joita tehtiin niin, ettei väri koske ihoon. Eli nähtävästi sen värjäysaineen kova haju, ja siinä hajussa oleminen oli jo raskaushormooneille liikaa, eli kaula, ja kasvot meni punaille läikille, ja salamana menin tulikuumaksi iholta.
Sit taas hyvä ystäväni, joka on kampaaja,on blondannut kaksi raskauttaan - ilman mitään
oireita.

Mukavia juhlia ja onnea odotukseen!
 
Niin, kuten mame31 vastasikin, niin onhan noita kaikkia tuotteita saatavana ilman haitallisia kemikaaleja. Itse täytyy sitten miettiä, kuinka pitkälle asiassa haluaa mennä. :)
Olen pyrkinyt pitämään itse sellaista linjaa, että aineet joita levitän suurelle alueelle ja annan olla kauan, olen vaihtanut. Toisin sanottuna vartalovoiteet, kasvovoiteet, meikkivoiteen.. Käytän meikkejä aika vähän ja senkin takia ripsivärit sun muut ovat saaneet olla entisensä.
 
Heippa! Olen parturi-kampaaja itse (rv8+6) ja nyt on ihan pakko oikaista näitä väitteitä, mitä media on esittänyt. Mitään tutkimusta aiheesta ei ole tehty - siis siitä, miten värikemikaalit vaikuttavat sikiöön. Se tiedetään, että niitä kemikaaleja verenkiertoon imeytyy, mutta vaikutuksista ei siis ole tietoa. Noin järjellä ajateltuna me kampaajatkin teemme ihan normaalisti töitä eikä lapsemme ole epämuodostuneita tai sen sairaampia kuin muiden alojen ammattilaisilla. (olen siis myös kampaajan tytär itse)

Kohtuus kaikessa on hyvä olla - hiukset voi värjätä ihan hyvin raskauden aikana 3-4 kertaa. Huomioikaa, että ammattilainen tietää, kuinka toimitaan, kun kerrotte mahdollisista peloista värjäämisestä raskauden aikana - mm. tehdään raitoja koko pään värin sijasta...

Ja mitä noihin meikkeihin ja muihin tulee, EU:n kauneudenhoitoa säätelevät lait kieltävät minkäänlaisia solumuutoksia aiheuttavat meikit/rasvat. Siis suomen kielellä, meikit ovat TÄYSIN turvallisia käyttää. Kaikki muu hömpötys on aikuisten oikeasti täyttä skeidaa. Vaikka rasvat/meikit sisältäisivät mitä myrkkyjä tahansa, on niiden oltava sellaisia, että ne EIVÄT SAA IMEYTYÄ ihon läpi verenkiertoon. Lääkevoiteet ovat sitten asia erikseen, mutta kosmetiikan osalta säädökset ovat nämä. Tämän lausunnon olen itse lukenut kauneudenhoitoalan puolueettomilta kemian asiantuntijoilta. :)

Voitte siis olla ihan täysin huoletta hiusten värjäämisten ja muiden osalta - jos joskus jokin tutkimus hiustenvärjäyksen raskauden aikana kieltää niin ensimmäisenä vapautetaan kaikki raskaanaolevat kampaajat pakkolomalle ja he ovat sentään koko ajan tekemisissä niiden myrkkyjen kanssa. Tavallinen tallaaja ei ole. :)
Itse olisin ennemmin huolestunut ilmansaasteista ja stressistä kuin satunnaisesta värjäämisestä ja kemikaaleista. :) Toki kemikaaleja on hyvä vähentää minimiin, mutta mitään pakkoa sille ei ole - raskaus on muutenkin kovin rankkaa aikaa ja tällaisilla asioilla retostelu ja pelottelu on mielestäni aika turhaa.

Usein ne reaktiot johtuvat herkistymisestä muutenkin - jos vaalennusaine aiheuttaa allergisen reaktion, kannattaa sitä välttää muulloinkin kuin raskaana. Jos saa reaktion väriaineesta, vältä sitäkin AINA. Nykyään on olemassa myös väriallergikoille sopiva väri, Goldwellin Elumen, jota siis voi käyttää huoletta myös raskaana - ei ole hapettuva väri vaan erittäin kestävä, hoitava suoraväri.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen ihan samaa mieltä edeltäjän kanssa, olen naimisissa parturi-kampaajan kanssa ja itse myös kauneudenhoito alalla. Jos ihon kautta pystyisi imeyttämään niin hyvin aineita, niin että niistä saatais jotain vahinkoa sikiölle, pystyttäisiin voiteilla tekemään ihmeitä. Itse olen raskausaikana ihan normaalisti värjännyt hiuksia eikä mitään ongelmia ole ollut/tullut. Tosiaan tosi monet ottaa raitoja koko värjäyksen sijaan ym. mutta ihan huoletta värjäisin ja käyttäisin ihan normi meikki/ihonhoitotuotteita!
 
Faelivrin
Suuri kiitos sulle MrsR!
Vaikka arvostan toki aiempiakin vastauksia ja mielipiteitä, niin silti ensimmäistä kertaa joku kirjoitti jotain oikeasti mieltä huojentavaa. :) Kiitos!
Haluaisin sulta vielä kysyä, että onko sun mielestä kotivärin laittaminen yhtä turvallista kuin kampaajalla laitettu väri? Oon nimittäin todella tottunut itse värjäämään omat hiukseni :)
 
Faelivrin kotivärin käyttöä en suosittele oikeastaan koskaan, koska kyseessä on todella, todella voimakkaat kemikaalit, jonka vuoksi tähän kampaajan ammattiin vaaditaan aika paljon kemian osaamista. Jos kuitenkin olet tottunut kotivärien käyttäjä eikä siitä ole tullut mitään oireita niin en näe mitään syytä sille, ettetkö voisi raskaudenkin aikana väriä itse laittaa. :) Hieno juttu, jos tekstistäni oli apua ja ennen kaikkea huojentavaa vaikutusta. :) En näet voi sietää turhan hysterian lietsontaa mutu-pohjalta - itse ainakin vaadin tarkat tieteelliset tutkimukset ennen kuin teen muutoksia omaan käyttäytymiseeni ammattilaisena. :)
 
Faelivrin
Niinhän sen pitäisi ollakin, itse vaan oon sellanen, että mua on aika helppo pelotella asioilla, vaikkei mitään tarkkoja faktoja oliskaan.

Mut hei.. mites tuo raitojen laittaminen? Onko siitä muka apua jos juurikasvun takia on hiuksia värjäämässä?
 
Kyllähän raidoilla saa tyvikasvua häivytettyä jonkin verran, mutta ei se sitä kokonaan peitä. Tietysti antaa sit pehmeen laskun, jos esimerkiks on kasvattamassa omaa väriä takaisin. Itellä ollut nyt jo pari vuotta sen verran lähellä omaa hiustenväriä keinovärikin, että ei tarvitse kovinkaan usein tyven vuoksi värjätä. Raitoja toki kannattaa laittaa, jos ei uskalla sitä väriä päänahkaan asti laittaa - siis jos se aiheuttaa ylitsepääsemätöntä stressiä. :)
Mä taas aina kyseenalaistan kaiken, kun minusta asioilla on aina kaksi puolta - joskus useampikin. Ja mutu ei ole faktan veroista ikinä. :D
 
Faelivrin
Okei, kiitos sulle vastauksistas. :)

Täytyykin miettiä noita raitoja tai ainakin siis kampaajalla värjäämistä. En vaan ole vieläkään onnistunut Jyväskylästä löytämään niin hyvää kampaajaa, jolle haluais mennä uudestaan. Toivottavasti vielä onnistuis :)
 
Heh. Ei tosiaan ollut tarkotus "retostella ja pelotella tällaisilla asioilla". :D Mielestäni kirjoitin melko puolueettomasti miten itse olen tehnyt ja mihin tämän ajatuksen perustan. Helpostihan sitä uskoo asiaa tutkinutta professoria helpommin, kuin parturi-kampaajaa..
Eikä kysymys ollut pienten lasten sairauksista, vaan niistä syöpätyypeistä jotka ovat yleistyneet aikuisilla. Aikuiset kun alkavat olla pikkuhiljaa sitä ikäpolvea, joiden äidit ovat kemikaaleja käyttäneet ja näin ollen on mahdollista, että kemikaalit vaikuttavat syöpien kehittymiseen.
On kuitenkin juurikin niin, että jokainen miettii omalla kohdallaan millaisia ratkaisuja tekee. Enkä ainakaan itse halua pelotella tai painostaa ketään mihinkään. Itse en ole kokenut raskausaikaa niin rankaksi (nyt rv38), että tuotteiden vaihtaminen toisiin olisi sitä ennestään kuormittanut. Tietenkin jos asia tuntuu varsinkin raskausaikana hirmu raskaalta, niin kannattaa miettiä hyötyjä ja haittoja. Jokainen tekee tietysti päätöksensä omien voimavarojensa puitteissa.

Mutta tämäkin on varmaan loputon ikuisuuskysymys ja mielipiteitä löytyy aina suuntaan ja toiseen. Varmaa on se, ettei hyvä äitiys ole tällaisista asioista kiinni ja siksi taitaa olla parempi vaieta koko hommasta. :) Hyvää ja stressitöntä odotusta vielä. Tehdään kaikki hyviä, omia valintoja, jotka saa hyvän mielen meille ja vauvoille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: intoilija
Mmurmeli no itsehän uskon niitä, jotka työskentelevät hius- ja kauneudenhoitoalan kemian parissa. :) En väitä, etteikö asioissa ole perää, mutta mitään tutkimusta aiheesta ei ole tehty. Siis tämä professori puhuu vain mutu-pohjalta. Valitettavasti. :) Vaikka olenkin vain parturi-kampaaja, voin vannoa, että tiedän alan kemiasta enemmän kuin moni muu ja tiedän lainsäädännön, johon kaikki pohjautuu paremmin kuin moni muu. Jo pelkästään sitä lainsäädäntöä katsomalla voi tehdä päätelmän, ettei mikään meikkivoide voi aiheuttaa mitään, koska ei saa imeytyä ihon läpi verenkiertoon. Se vain on faktaa. :) Kemikaalit varmasti vaikuttavat syöpien kehitykseen jollain tavalla - aiheuttaahan sipsitkin syöpää, tosin niitä pitäisi syödä 300kg päivässä. :D Nykyään ei liene mitään, mitä ei yhdistettäisi jotenkin syöpään ja siksi on minusta aika turhaa eritellä hiusvärien tai meikkien kemikaalit jotenkin hyppäämään kaiken muun ylitse. Edelleenkin ilmansaasteet ovat paljon pahempi asia kuin iholle levitettävä meikkivoide - ilmansaasteet kulkeutuvat hengitysteiden kautta soluihin, iholle levitettävä meikkivoide ei ihon läpi verenkiertoon pääse.
Tätä tarkoitin tällä "retostelulla ja peloittelulla". Jos puhutaan alle prosentin todennäköisyyksistä, ne ovat aika pieniä lukuja ja tarvitsevat jonkin muun katalysaattorin laukaistaakseen minkäänlaisia sairauksia kenellekään.

Jokainen tehköön itselleen parhaat päätökset, mutta mielestäni päätösten tekoa varten tarvitaan luotettava lausunto (aka tutkimuspohjaa) eikä pienten todennäköisyyksien pyörittelyä mutu-pohjalta - oli kyseessä sitten vain parturi-kampaaja tai professori. :)
Eikä tämä ole mielipidekysymys, kuten lempiväri, vaan faktatiedon puutteesta johtuva sekaannus. Puutteella tarkoitan sitä, ettei mitään tutkimuksia ole tehty. Tällä hetkellä lainsäädäntöön on tehty muutos sen verran (johon on siis tutkimus ja muutos on tehty sen pohjalta), ettei marraskuun alusta alkaen alle 16v hiuksia saa värjätä hapeteväreillä, koska lapsen/nuoren iho on ohuempaa kuin aikuisella ja hapetevärin sisältämät kemikaalit siis imeytyvät helpommin verenkiertoon.
Odotan, että jokin tutkimus jossain vaiheessa laitetaan vireille myös tästä raskauden aikaisesta kemikaalien käytöstä ja sen tutkimuksen tuloksia hiusalakin odottelee innolla - mikäli siitä jotain haittoja löytyy niin naisvaltainen ala on melkoisessa murroksessa, kun jokainen odottava kampaaja joutuu pakkolomalle... :)
 
Viimeksi muokattu:
Mmurmeli Olen samalla kannalla kanssasi. En myöskään koe että kemikaalien vaihtaminen luomumpiin rasittaisi mitenkään, kun vaihtoehdot on samalla tavalla saatavilla kun toisetkin.

Mä en väitä että omat mielipiteeni siitä että "tavalliset" kosmetiikkatuotteet ovat myrkyllisempiä, on faktaa. En myöskään arvosta sitä että joku muu tulee sanomaan että "se että meikkejä ei ole turvallista käyttää on skeidaa". Oletko asiasta 100% VARMA? Itse en usko että EU:n hyväksyntä takaa mitään 100%. Kaikkia asioita ei ole tutkittu niin perusteellisesti ja tarpeeksi monelta kannalta että niin voisi sanoa. Ja esim. se ettei meikit imeytyisi ihon läpi, ei tarkoita ettei niitä voisi mennä elimistöön. Puuteria voi mennä henkeen, ripsaria silmään.. huulipunaa suuhun? Eikä se ettei joillekkin ole tullut ulospäin näkyviä epämuodostumia, ole mielestäni mikään todiste myrkyttömyydestä. Terveydelliset haitat saattavat ilmetä jotenkin muutenkin. Tunnen monia ihmisiä keiden äidit ovat tupakoineet, eikä näillä ihmisillä ole mitään epämuodostumia. Voidaanko tästä olettaa ettei tupakointi raskaana ole vaarallista? Tuskin.

Tunnen maskeeraaja/kosmetologin joka pärähti allergiseksi monelle aineelle mitä kosmetiikassa käytetään, ja hän sanoi ettei ihmiset tajuakaan kuinka montaa eri myrkkyä kauneudenhoidossa käytetään.

Edelleen korostan että jokainen tekee itse omat päätelmänsä ja valintansa, mutta mielestäni ei kannata julistaa totuutena tärkeää asiaa josta ei voi tietää varmasti onko se totta. Enkä todellakaan tuomitse ketään joka tekee toisin kuin minä. Raskauteen liittyy muutenkin liikaa syyllistämistä/syyllistymistä ettei tosikaan, enkä halua pelotella ketään! Nautitaan jokainen omasta raskaudestamme, tehdään se omalla tavallamme ja tutkitaan uusia asioita ja vaihtoehtoja ilolla ja mielenkiinnolla!

Ihania odotusaikoja :heart:
 

Yhteistyössä