minni
Muistatko arvoja, joilla kokeiltiin korvaushoitoa? Onko auttanut oireisiin? Millaisella annostuksella teillä alkoi ja nostettiinko sitä myöhemmin?
Tuota tuota,,,,,mitä tarkoitat ja miten vastauksesi liittyy kysymykseeni?Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.
jestas mitä tärkeilyä. no kerroppa miten se sitten menee??Alkuperäinen kirjoittaja pennola:Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.
Heh No ei se ihan noin kyllä mene, mutta hyvä jos sinulla on mielestäsi tietoa. ja mihin tuo oli vastaus?
Ihan vain yleisesti....mutta riippuu tietenkin monesta asiasta...minulla jouduttiin vähentämään heti kun arvot menivät väärään suuntaan....Lääkettä en voi koskaan lopettaa koska kilpirauhaseni ei toimi kunnolla. Eli vaikka arvot ovat nyt hyvät niin lääkettä joudun syömään, että ne pysyvät siinä. Jos lopetan niin kilppari alkaa reistaamaan.Alkuperäinen kirjoittaja minni:Tuota tuota,,,,,mitä tarkoitat ja miten vastauksesi liittyy kysymykseeni?Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.
Alkuperäinen kirjoittaja jonne:jestas mitä tärkeilyä. no kerroppa miten se sitten menee??Alkuperäinen kirjoittaja pennola:Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.
Heh No ei se ihan noin kyllä mene, mutta hyvä jos sinulla on mielestäsi tietoa. ja mihin tuo oli vastaus?
no minäpä autan:
jos on kilpirauhasen liikatoiminto vaihtoehdot ovat leikkaus tai elinikäiset lääkkeet. siis kun hoitoa tarvitaan niin näin se kyllä menee.
et voi ihan oikeasti sanoa ettei se mene noin ja olla sanomatta vaihtoehtoa. haloo??!!
Nykyäänhän on paljon artikkeleita ko. aiheesta, eli siitä että oireiden perusteella kokeillaan korvaushoitoa.Alkuperäinen kirjoittaja pennola:Alkuperäinen kirjoittaja jonne:jestas mitä tärkeilyä. no kerroppa miten se sitten menee??Alkuperäinen kirjoittaja pennola:Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.
no minäpä autan:
jos on kilpirauhasen liikatoiminto vaihtoehdot ovat leikkaus tai elinikäiset lääkkeet. siis kun hoitoa tarvitaan niin näin se kyllä menee.
et voi ihan oikeasti sanoa ettei se mene noin ja olla sanomatta vaihtoehtoa. haloo??!!
Lue ap:n teksti. Ei Thyroxinia syödä loppuelämää, jos ei ole tarvetta. Oli kyse lääkekokeilusta. Siksi minä "tärkeilin", kuten asian ilmaisit.
En vastannut ap:n kysymykseen, koska ajattelin jättää sen niille, joilla omakohtaista kokemusta.
Yleisesti vaaditaan muutoksia kilpirauhasarvoissa, jos Thyroxin-hoitoa ollaan aloittamassa (TSH nousee). Jos on epämääräisiä oireita ja kilpirauhaskokeet täysin normaalit, niin sitten pitää selvittää muut mahdolliset syyt eikä lähteä umpimähkään laittamaan lääkkeitä.
Itsellä ei tulisi mieleen aloittaa Thyroxinia potilaalleni, jolla normaalit kilpirauhaskokeet. Herkästi jatkotutkimukset erikoissairaanhoidossa, mikäli epäilyä jostain normaalista poikkeavasta herää.
Mulla muutes on käynyt samoin. TSH oli 0.003 ja T4-V 12.10. Sitä ennen TSH 12.10 ja T4-V 14.50.Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:Pennola, tunnut asiantuntijalta, joten kysäisenpä sinulta tämmöistä. Ei niin, että osaisit välttämättä vastata, eipä nuo Meikun Endokrinologian polin lääkäritkään ole tätä osanneet selvittää.. :xmas:
Mistä voi johtua, että vaikka S-TSH olisi luokkaa 0,05, on T4V samaan aikaan pudonnut 13:een?
Tarkistin vielä arvot, eli ne ovat 1,1 ja 12,2.Alkuperäinen kirjoittaja hei pennola:Nyt kun vaikuttaa olevan asiantuntemusta paikalla, niin kysyn minäkin.
Eli tilanne on se, että mulla on arvot ok. Se pienempi on suorastaan hyvä, mutta isompi on ihan alarajalla. (En muista kumpi mittaa mitäkin)
Suurin ongelma on se, että kilpirauhasen on todella iso, siis toinen puoli. Siitä otettu koepala ja ok. Ultralääkäri kuvaili sanalla "valtava", mutta se ei paina eli ei leikata. Terkkarin omalääkäri sanoo ettei syytä lääkitykseen, koska arvot ovat viitearvojen sisällä.
Pitäiskö mun kuitenkin vaatia lääkitystä, ja voisiko se pysäyttää kilpparin kasvun?
Kiitos vastauksesta pennola!Alkuperäinen kirjoittaja pennola:Toivottavasti sait nyt suurin piirtein vastauksen kysymyksiisi. Minä itse lähettäisin siinä vaiheessa, jos TSH (ja myös T4V) olisi täysin normaali ja silti useita selkeitä oireita, jotka voisivat äkkiseltään viitata kilpirauhashäiriöön tai etenkin jos epäily aivoperäisestä tai muusta syystä. Muutenhan voisi harkita tuota hoitokokeiluakin.
Tätä olen myös miettinyt. Eli mistä johtuu, että S-TSH on laskussa samaan aikaan kuin T4V, vaikka asiahan pitäisi olla päinvastainen.Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:Mistä voi johtua, että vaikka S-TSH olisi luokkaa 0,05, on T4V samaan aikaan pudonnut 13:een?
Mitkä oli ne sinun arvot, joiden perusteella korvaushoitoa mietittiin?Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:minulla oli lievästi koholla ja lääkitystä ietittiin, mutta oireet olivat niin vahvat, että lopulta oireiden perusteella aloiteltiin ja olo helpottui heti.Lääkityksen kanssa on arvot pysyneet loistavina koko ajan ja oireet aika hyvin kurissa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Onko muuten normaalia että kilpirauhasen vajaatoiminnassa esiintyy toistuvasti kurkkuoireita vaikka lääkitys on saatu kohdilleen? Siis turvotusta ja nielemisvaikeuksia.