Onko kenellekään teistä aloitettu Thyroxin-korvaushoitoa, vaikka T4V ja S-TSH on normaalit?

• Viestiketjun aloittaja minni
  • Ensimmäinen viesti
jonne
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.

Heh :) No ei se ihan noin kyllä mene, mutta hyvä jos sinulla on mielestäsi tietoa. ja mihin tuo oli vastaus?
jestas mitä tärkeilyä. no kerroppa miten se sitten menee??

no minäpä autan:
jos on kilpirauhasen liikatoiminto vaihtoehdot ovat leikkaus tai elinikäiset lääkkeet. siis kun hoitoa tarvitaan niin näin se kyllä menee.

et voi ihan oikeasti sanoa ettei se mene noin ja olla sanomatta vaihtoehtoa. haloo??!!

Nuppu
Alkuperäinen kirjoittaja minni:
sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.
Tuota tuota,,,,,mitä tarkoitat ja miten vastauksesi liittyy kysymykseeni?
Ihan vain yleisesti....mutta riippuu tietenkin monesta asiasta...minulla jouduttiin vähentämään heti kun arvot menivät väärään suuntaan....Lääkettä en voi koskaan lopettaa koska kilpirauhaseni ei toimi kunnolla. Eli vaikka arvot ovat nyt hyvät niin lääkettä joudun syömään, että ne pysyvät siinä. Jos lopetan niin kilppari alkaa reistaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jonne:

Heh :) No ei se ihan noin kyllä mene, mutta hyvä jos sinulla on mielestäsi tietoa. ja mihin tuo oli vastaus?

no minäpä autan:
jos on kilpirauhasen liikatoiminto vaihtoehdot ovat leikkaus tai elinikäiset lääkkeet. siis kun hoitoa tarvitaan niin näin se kyllä menee.

et voi ihan oikeasti sanoa ettei se mene noin ja olla sanomatta vaihtoehtoa. haloo??!!

Lue ap:n teksti. Ei Thyroxinia syödä loppuelämää, jos ei ole tarvetta. Oli kyse lääkekokeilusta. Siksi minä "tärkeilin", kuten asian ilmaisit.

En vastannut ap:n kysymykseen, koska ajattelin jättää sen niille, joilla omakohtaista kokemusta.

Yleisesti vaaditaan muutoksia kilpirauhasarvoissa, jos Thyroxin-hoitoa ollaan aloittamassa (TSH nousee). Jos on epämääräisiä oireita ja kilpirauhaskokeet täysin normaalit, niin sitten pitää selvittää muut mahdolliset syyt eikä lähteä umpimähkään laittamaan lääkkeitä.

Itsellä ei tulisi mieleen aloittaa Thyroxinia potilaalleni, jolla normaalit kilpirauhaskokeet. Herkästi jatkotutkimukset erikoissairaanhoidossa, mikäli epäilyä jostain normaalista poikkeavasta herää.

minni
Alkuperäinen kirjoittaja jonne:

no minäpä autan:

Lue ap:n teksti. Ei Thyroxinia syödä loppuelämää, jos ei ole tarvetta. Oli kyse lääkekokeilusta. Siksi minä "tärkeilin", kuten asian ilmaisit.

En vastannut ap:n kysymykseen, koska ajattelin jättää sen niille, joilla omakohtaista kokemusta.

Yleisesti vaaditaan muutoksia kilpirauhasarvoissa, jos Thyroxin-hoitoa ollaan aloittamassa (TSH nousee). Jos on epämääräisiä oireita ja kilpirauhaskokeet täysin normaalit, niin sitten pitää selvittää muut mahdolliset syyt eikä lähteä umpimähkään laittamaan lääkkeitä.

Itsellä ei tulisi mieleen aloittaa Thyroxinia potilaalleni, jolla normaalit kilpirauhaskokeet. Herkästi jatkotutkimukset erikoissairaanhoidossa, mikäli epäilyä jostain normaalista poikkeavasta herää.
Nykyäänhän on paljon artikkeleita ko. aiheesta, eli siitä että oireiden perusteella kokeillaan korvaushoitoa.

Haluaisitko kertoa tarkemmin, millaisiin kokeisiin potilaasi määräisit tai mitä epäilisit samanlaisilla oireidenkuvalla varustettuna, kuin mitä kuuluu kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Mikä on mielestäsi jo nousujohteisia TSH-arvoja?

Eli siis kuten sanoin, niin edellytyksenä hoidolle on pääsääntöisesti TSH-arvon kohoaminen.

"Matala tai viitealueella oleva TSH hypotyreoosin yhteydessä merkitsee aivolisäkkeen sairautta ja vaatii erikoislääkärin tutkimuksia (muissakin hormonipitoisuuksissa on todennäköisesti vajausta). " (suora lainaus Lääkärin käsikirjan tekstistä, jota minun ei syytä muuttaa)

Hoito aloitetaan kuitenkin aina, kun TSH on normaalia suurempi ja potilaalla on selvästi oireita.

"Oireettomalla potilaalla korvaushoito on aiheellinen, jos TSH on yli 10." (suora lainaus)

"Yleinen ongelma on hypotyreoosioireinen potilas, jolla S-TSH on lievästi suurentunut (5-10 mU/l) ja jolla usein vielä S-T4V on viitealueen alarajalla (subkliininen hypotyreoosi). Tila on yleinen (prevalenssi yli 60-vuotiailla naisilla jopa 20 %). Viitealueen alarajalla määritysmenetelmät liioittelevat tuloksen suuremmaksi. Tyroksiinihoitoa voi kokeilla normaalia pienemmällä annoksella.
Näille potilaille voidaan haitatta tehdä hoitokokeilu 50-100 µg:lla tyroksiinia vuorokaudessa. Vasta-ainepositiivisuus puoltaa hoitokokeilua, samoin kohonnut kolesterolipitoisuus ja kilpirauhasen suureneminen. Ellei tämä auta, hoito lopetetaan. Lopetusvaiheessa noin kuukauden ajan voi esiintyä hypotyreoosioireita ennen oman kilpirauhasen toipumista."

Tuo ylläoleva ns. hoitokokeilukin siis perustuu vähän muuttuneisiin (eli lievä suureneminen TSH-arvoilla 5-10)arvoihin. Se on kiistelty aihe eli siitä on toki olemassa artikkeleita, mutta valitettavasti usein kokeilu tuottaa pettymyksen potilaalle, kun ei toimikaan.

Toivottavasti sait nyt suurin piirtein vastauksen kysymyksiisi. Minä itse lähettäisin siinä vaiheessa, jos TSH (ja myös T4V) olisi täysin normaali ja silti useita selkeitä oireita, jotka voisivat äkkiseltään viitata kilpirauhashäiriöön tai etenkin jos epäily aivoperäisestä tai muusta syystä. Muutenhan voisi harkita tuota hoitokokeiluakin.

minulla oli lievästi koholla ja lääkitystä ietittiin, mutta oireet olivat niin vahvat, että lopulta oireiden perusteella aloiteltiin ja olo helpottui heti.Lääkityksen kanssa on arvot pysyneet loistavina koko ajan ja oireet aika hyvin kurissa

Pennola, tunnut asiantuntijalta, joten kysäisenpä sinulta tämmöistä. Ei niin, että osaisit välttämättä vastata, eipä nuo Meikun Endokrinologian polin lääkäritkään ole tätä osanneet selvittää.. :xmas:

Mistä voi johtua, että vaikka S-TSH olisi luokkaa 0,05, on T4V samaan aikaan pudonnut 13:een?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Pennola, tunnut asiantuntijalta, joten kysäisenpä sinulta tämmöistä. Ei niin, että osaisit välttämättä vastata, eipä nuo Meikun Endokrinologian polin lääkäritkään ole tätä osanneet selvittää.. :xmas:

Mistä voi johtua, että vaikka S-TSH olisi luokkaa 0,05, on T4V samaan aikaan pudonnut 13:een?
Mulla muutes on käynyt samoin. TSH oli 0.003 ja T4-V 12.10. Sitä ennen TSH 12.10 ja T4-V 14.50.

hei pennola
Nyt kun vaikuttaa olevan asiantuntemusta paikalla, niin kysyn minäkin.

Eli tilanne on se, että mulla on arvot ok. Se pienempi on suorastaan hyvä, mutta isompi on ihan alarajalla. (En muista kumpi mittaa mitäkin)

Suurin ongelma on se, että kilpirauhasen on todella iso, siis toinen puoli. Siitä otettu koepala ja ok. Ultralääkäri kuvaili sanalla "valtava", mutta se ei paina eli ei leikata. Terkkarin omalääkäri sanoo ettei syytä lääkitykseen, koska arvot ovat viitearvojen sisällä.

Pitäiskö mun kuitenkin vaatia lääkitystä, ja voisiko se pysäyttää kilpparin kasvun?

hei pennola
Alkuperäinen kirjoittaja hei pennola:
Nyt kun vaikuttaa olevan asiantuntemusta paikalla, niin kysyn minäkin.

Eli tilanne on se, että mulla on arvot ok. Se pienempi on suorastaan hyvä, mutta isompi on ihan alarajalla. (En muista kumpi mittaa mitäkin)

Suurin ongelma on se, että kilpirauhasen on todella iso, siis toinen puoli. Siitä otettu koepala ja ok. Ultralääkäri kuvaili sanalla "valtava", mutta se ei paina eli ei leikata. Terkkarin omalääkäri sanoo ettei syytä lääkitykseen, koska arvot ovat viitearvojen sisällä.

Pitäiskö mun kuitenkin vaatia lääkitystä, ja voisiko se pysäyttää kilpparin kasvun?
Tarkistin vielä arvot, eli ne ovat 1,1 ja 12,2.

minni
Toivottavasti sait nyt suurin piirtein vastauksen kysymyksiisi. Minä itse lähettäisin siinä vaiheessa, jos TSH (ja myös T4V) olisi täysin normaali ja silti useita selkeitä oireita, jotka voisivat äkkiseltään viitata kilpirauhashäiriöön tai etenkin jos epäily aivoperäisestä tai muusta syystä. Muutenhan voisi harkita tuota hoitokokeiluakin.
Kiitos vastauksesta pennola!

Tarkentaisin vielä, että mihin lähettäisit? Mitkä olisi ne kokeet, joihin lähettäisit?

minni
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Tätä olen myös miettinyt. Eli mistä johtuu, että S-TSH on laskussa samaan aikaan kuin T4V, vaikka asiahan pitäisi olla päinvastainen.

minni
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
minulla oli lievästi koholla ja lääkitystä ietittiin, mutta oireet olivat niin vahvat, että lopulta oireiden perusteella aloiteltiin ja olo helpottui heti.Lääkityksen kanssa on arvot pysyneet loistavina koko ajan ja oireet aika hyvin kurissa
Mitkä oli ne sinun arvot, joiden perusteella korvaushoitoa mietittiin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko muuten normaalia että kilpirauhasen vajaatoiminnassa esiintyy toistuvasti kurkkuoireita vaikka lääkitys on saatu kohdilleen? Siis turvotusta ja nielemisvaikeuksia.

Ei ainakaan tavallista. Jos haittaava ja jatkuva oire, niin varaa aika lääkärille. Tarvittaessa esim. ultraäänen voisi tehdä. Oliko sinulla miten suuri kilpirauhanen alkutilanteessa eli oliko oireet siitä jo alunperinkin? Silloinhan oireita voi jääd pidemmäksi aikaa.

Ja sitten täältä henk. koht. kommentti että vajaatoiminnassa ainakin voi käydä myös niin ettei loppuikäänsä tarvi lääkkeitä... Eli itse söin 7v. lääkkeitä vajaatoimintaan joka oli alussa rajusti vajaatoimintainen ja lääkitystä ei meinattu saada kohdilleen. Nyt 2v. ollut ilman lääkkeitä ja kontrolloitu jatkuvasti ja pysynyt normaalina. Eli ei se aina ja kaikilla nähtävästi ole loppuelämän lääkitys.

Yhteistyössä