Onko kenellekään tehty sydämen tähystysleikkausta? Tai tietääkö joku siitä esim työn puolesta?

• Viestiketjun aloittaja kokemuksia kyselen
  • Ensimmäinen viesti
kokemuksia kyselen
Kerro vähän millaista oli? Mulla on se pian ja vähän hirvittää.

Yks asia mitä en oo muistanut kysyä on että kun se tehdään paikallispuudutuksessa nivusten kautta, eihän siinä laiteta mitään katetria?
Mulla on siitä niin kauhea kuva että enemmän melkein pelkään sitä.

huolettaa
Mun pojalla sydämessä reikä, kammioiden välissä. Ensi talvena kontrolli kun 15.
Selviää onko umpeutunut itse sydämen kasvaessa vai täytyykö tehdä mitään.
Mahtaiskohan moinen olla avo- vai tähystysleikkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja huolettaa:
Mun pojalla sydämessä reikä, kammioiden välissä. Ensi talvena kontrolli kun 15.
Selviää onko umpeutunut itse sydämen kasvaessa vai täytyykö tehdä mitään.
Mahtaiskohan moinen olla avo- vai tähystysleikkaus.
Se riippuu täysin reiän koosta ja paikasta - ei sitä voi kukaan etukäteen sanoa.

Toivotaan parasta! Mun vanhimmalta pojalta umpeutui eteisväliseinämän aukko ihan itekseen, vaikka olikin suhteellisen kookas :) Tosin se tapahtui kiivaimman kasvun aikaan, teidän lapsi on jo isompi.

ap
Niin siis mä tarkoitin virtakatetria! :D
Oon ihan sekaisin näistä itse. :)
Mulle tehdään siis ablaatio, nivusista mennään sydämeen tähystyksenä.

Mietin vaan että jos mut nivusten kohta puudutetaan tms niin miten käy virtsanpidätyskyvyn jne?

Eihän se ole kaikista olellisein asia tuossa liekkauksessa eikä pelottavin, mutta olisi kiva valmistautua siihen tietoon etukäteen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mietin vaan että jos mut nivusten kohta puudutetaan tms niin miten käy virtsanpidätyskyvyn jne?

Eihän se ole kaikista olellisein asia tuossa liekkauksessa eikä pelottavin, mutta olisi kiva valmistautua siihen tietoon etukäteen.
Ei se sun virtsanpidätyskykyyn vaikuta mitenkään. Katetrin laittavat, mutta pian leikkauksen jälkeen, siis kun pääset jaloillesi, ottavat sen pois, ja business as usual.

Ahahahahaha :D :D Mä ihmettelinkin, että miten sinä aattelit niiden sinne sit menevän, ellei katetrin kanssa... Saksilla :D

Tosta virtsakatetrista en kyllä tiedä, mutta jos ne sen laittaa, niin ehkä sen vois pistää sitten kun puudute on jo laitettu, niin ei tunnu niin v-mäiseltä.

Nimim. pelkäsin sektioon mennessäni eniten virtsan katetrointia ja selkäydinpuudutusta... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei se sun virtsanpidätyskykyyn vaikuta mitenkään. Katetrin laittavat, mutta pian leikkauksen jälkeen, siis kun pääset jaloillesi, ottavat sen pois, ja business as usual.
Ap varmaan tarkoittikin juuri sitä, että laitetaanko sitä lainkaan... Kato kun me jotkut kammotaan niitä virtsan katetroimisia ihan hulluna. Minä ainakin.

huolettaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulle tehty pallolaajennus. Katetrihan otettiin pois toimenpiteen jälkeen, paino oli pari tuntia jos oikein muistan. Sen jälkeen sai nousta ylös mutta varoen olla .

ap
Joo just sitä tarkoitin. En millään haluaisi että ne alkaa tukkia sinne yhtään mitään katetria. :/
Jos mä sanon niille ettei kannata, en oo juonut mitään viikkon. :D
Tosin en saa edes juoda enkä syödä mitään edellisen puolen yön jälkeen.

olis kai pitänyt laittaa toi leikkaus "leikkaus" ilmaisulla, niin ei olisi tullut väärinkäsitystä :) Muutaman kerran olen ollut angiota katsomassa, joten itse siitä jotakin tiedän. Pieniä girurgisia toimenpiteitä voidaan siinä tehdä, jos tarvetta sellaiseen ilmenee. Muista toimenpiteistä ei oo niin paljon tältäistumalta tietoa, taikka omaa kokemusta.

Yhteistyössä