Onko kenelläkään tietoa kotipalvelusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MayMay"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MayMay"

Vieras
Olisiko kenelläkään tietoa neuvolan kautta myönnetystä kotipalvelusta?

Millä perustein sitä saa ja mitä se käytännössä on?

Olen "totaali yksinhuoltaja", ollut jo 4 vuotta.

Olen pärjännyt lapseni kanssa hyvin vaikka taloudellisesti (ja välillä henkisestikin) on rankkaa. Käyn töissä arkipäivisin 8-16, mutta usein päivät venyvät 16.30. Pidän työstäni ja työkavereistani.

Vaikka elämämme mini-perheessä on ihanaa, on mulla jo jonkin aikaan ollut semmoinen tunne että palan loppuun :/ Päivät ovat aina samanlaisia; aamulla kiukutellaan päiväkotiin lähdöstä, kiireellä päiväkotiin ja sieltä juosten töihin. Töistä juoksen hakemaan lapsen hoidosta, ettei hän ole viimeinen pihalla kököttämässä. Kotona teen ruoan, siivoan, pesen pyykit ja mietin seuraavan päivän vaatteet molemmille. Kaksi kertaa viikossa vien lapsen hänen harrastukseen, jossa kuluu koko ilta, pitkien bussimatkojen takia. Tuntuu että arkisin ei jää aikaa mihinkään muuhun kuin pakollisten asioiden hoitoon. Olisi ihana viettää enemmän aikaa lapseni kanssa, ilman että se kostautuu seuraavana päivänä vielä suuremalla pyykki-ja tiski vuorena :( Olen usein iltaisin niin väsynyt että iltasadun luettuani nukahdan itsekin.

Mietin tässä siis (kun olen vielä tähän aikaa HEREILLÄ :D ) että voisiko neuvolasta pyytää apua, lähinnä kodinhoitotehtäviin?

Kaikenlaiset ehdotukset ja vinkit ovat erittäin tervettulleita :)

Voi, pelkään pahoin, ettei normaali työssäkäyvä tuollaista apua saa.
Ota lapsi mukaan kodinhoitohommiin niin vietätte aikaa yhdessä. ja lopeta lapselta noin paljon perhettänne kuormittava harrastus.

Niin ajattelinkin, että emme varmaan saisi koska käyn töissä. Toisaalta mielestäni on kummallista, että sosiaalituilla kotona oleskeleva ihminen saisi siivousapua, sillä hänellähän nimenomaan on aikaa siivota! :D

Lapseni harrastusta en lopeta (ellei hän itse halua) sillä vaikka se aikaa ja rahaa viekin, saa lapseni siitä niin paljon iloa, taitoa, ystäviä ja kaikkea mahdollista positiivista, että olisi suorastaan itsekästä riistää se häneltä.

Mistähän sä niitä kotitöitä taiot? Miten kahden hengen taloudessa voi olla pyykki- ja tiskivuoria?
Mä olen neljän lapsen yh, enkä pese pyykkiä tai tiskejä arkena todellakaan joka päivä. Ei niitä ehdi kertymään. Ja vaikka pesisinkin, konehan ne työt hoitaa.
Kotiapua tuskin saat mistään kunnalliselta taholta. Ei meillä päin ainakaan kotipalvelu ole edes tarkoitettu lapsiperheille. Perhetyöntekijät jossain päin tekee jotain kotitöitä tai leikkii lapsen kanssa, mutta meillä niiltä ei saa muuta kuin keskusteluapua. Joka on ihan naurettavaa.
Miten olis MLL:n hoitaja vaikka kerran viikossa?
Ja kyllä neuvolasta kannattaa kysyä niistä perhetyöntekijöistä. Mistä sitä tietää miten hyvä palvelu teillä päin on, jos ei edes kysy. :)

Olen ollut lapsiperheiden kotipalvelussa töissä, mutta uskoisin että eri kunnissa se on vähän erilaista. Kodinhoidolliset tehtävät eivät kuulu kotipalveluun enää nykyään, ainoastaan lasten hoito. Joissain tapauksissa joskus voi kuulua ruuan laitto, ja joissain tapauksissa myös sellainen pienehkö siivous kuten keittiön siivous ja pahimpien roskien imurointi. Riippuu asiakkaan tarpeista myös, mutta idea on se, että lasta pystyy hoitamaan ja ne kotihoidolliset asiat menee siinä sivussa.

Apua kyllä voit saada, vaikka töissä oletkin, mutta kotipalvelun työntekijöiden työaika on arkisin n. 8-16... eli sinällään tuntuu että sinulle ei siitä apua ehkä ole?

Kotipalvelusta kannattaa kysyä neuvolasta tai suoraan itse kaupungilta, sinne löytyy kyllä palvelun esimiehen numero kunnan sivuilta.

Meillä oli asiakkaana silloin paljon perheitä joissa oli masennusta tai väsymystä. Lasten kanssa ollaan pari tuntia ulkona, jotta vanhempi saa levätä, tehdä kotitöitä tai käydä asioilla.

Kotihoito / kotipalvelu tekee kyllä myös perhetyötä, mutta meilläkin perheiden tilanne on aivan eri tyyppinen, jolloin sitä on myönnetty. Mutta kriteereissä saattaa olla paikkakunnittain eroja, joten kannattaa kysyä ihan sieltä neuvolasta, mistä asiaa on ehdotettu tai soitaa suoraan kotihoidosta vastaavalle ihmiselle, että miten teidän kunnassa / kaupungissa ko. palveluita myönnetään.

Miten voit saada koneellisen pyykkiä aikaiseksi joka päivä? Varsinkaan aikuisen vaatteet eivät sillä tavalla likaannu, että pitäisi joka käyttökerran jälkeen pestä.

Kiitos vastauksista.

Tosiaan pyykkiä en tietenkään joka päivä pese, mutta kyllä sitä kohtalaisen paljon syntyy sillä pesen vaatteet joka käyttökerran jälkeen. Itse olen siihen tottunut, enkä osaisi "käytettyjä" vaatteita takaisin kaappiin laittaa :) Tiskiäkin kertyy, riippuen siitä mitä ruoaksi teen, eli montako kattilaa pannua ym. käytän.

Lähinnä siivousapua tarvitsisin suurempiin hommiin, perusteellisempaan siivoukseen pari kertaa kuussa. Minulla ei ole mitään tietoa kotipalvelusta, sen takia siitä kyselen :)

Ajattelin sitä kotipalvelua myös siltä kannalta, että saisi jonkin kanssa juteltua, ja ehkä oppisin asian jos toisenkin. Elämä kahdestaan lapsen kanssa ilman tukiverkkoa ja ilman minkäänlaista "omaa aikaa" on välillä puuduttavaa.

No enemmän kyllä kuulostaa, että oot tosiaan vailla ilmaista siivoojaa, kuin mitään väsyneille tarjottavaa tukea. Siivouspalveluita voi kyllä ihan ostaakin. Kun kuitenkin oot ihan työssä käyvä ihminen.

Niin, kuten tuossa otsikossakin luki, toivoin tietoa, en niinkään mielipiteitä, ja kaikista vähiten arvostelua.

Kysehän oli kotipalvelusta, johon sisältyy muutakin kuin siivousta (ja ilmeisesti ei enää sitäkään). Ilmaista siivoojaa en kaipaa, mutta iloisena ottaisin vastaan vaikka perhetyöntekijän joka voisi välillä arjessa auttaa :)

muksu kaverin luo yökylään ja sama toisinpäin, ja kehittäkää sosiaalista elämää. jos ei osaa pitää kahta päivää samaa vaatetta, niin ei sitten ole liikaa kotitöitä vielä. on vain väärää asennetta.

vaihtelua elämään, onnistuu paljon helpommin jos höllää hiukan puhtaustasosta.

Me oltais saatu apua vaikka ollaan ihan normaaleja ihmisiä. Ei siis lastensuojelun asiakkuutta eikä mt-ongelmia. Perusteeksi olisi riittänyt väsyminen. Sain siis numeron jo odotusaikana mihin soittaa, mutta ei ole ollut tarvetta. Olisivat kuulemma voineet hoitaa vauvaa tai sitten tehdä päivittäissiivousta kotona. En sitten tiedä sen enempää kuinka usein tota olis saanut enkä mitään muutakaan.