Onko kenelläkään ollut tällaista (koskee lapsen syömistä) ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karkkinaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pidä vähä aikaa nälissään, kyllä tuon ikänen osaa jo sanoa kun nälkä on. ja en minä anna lapselle 3,5v välipalojakaan jos ei syö oikeeta ruokaa,sit olkoot nälissään.

Vielä tuli sellainen mieleen jota meille ehdotettiin viisaammalta taholta.
Eli annoskoko.
Jos huonosyömäisen lapsen lautaselle laitetaan paljon ruokaa, voi sekin jo ahdistaa ja siksikään ei syö.
Lautaselle siis vain nokare ruokaa ja lisää tietenkin saa pyytää. =)

Meillä tuo hieman auttaa kun lautasella on vain se viitisen lusikkaa ruokaa.

Meillä on syömishäiriöinen lapsi. Mahanapin kautta on syötetty ruokia koko ikä. Nyt ollaan aloittelemassa suunkautta syömisiä. Ja tällä hetkellä lapsi osaa syödä mutta ei vaan halua ja ymmärrä vielä minkä takia pitää syödä. Lapsi on 5 vuotias. Ravitsemusterapeutin ohje; pidä nälässä, kyllä se ruoka alkaa jossakin vaiheessa menemään. Illalla ja yöllä sit letkutamme napin kautta ne ruoat mitä jää päivällä väliin.
Tietysti on eri asia kun teillä mut ongelma on sama. Antaisinkin neuvon et älä anna niitä välipaloja. Kyllä lapsella tulee jossain vaiheessa nälkä ja hän syö mitä eteen laitat. Ja anna sitä kunnon lämmintä ruokaa siinä vaiheessa. Sitkeitähän ne lapset ovat tuon asian kanssa, mut luulisin et se tilanne on murrettavissa. Ja vanhempien on oltava kovana!!!
Jos lapsella alkaa paino tippumaan tuon syömättömyyden takia, silloin pitäisi olla lääkäriin yhteydessä. Meillä on se ongelma et lisäksi että lapsi on erittäin pienikokoinen ikäisekseen ja senkin takia hänelle on yöllä sitten annettava sitä vahvaa kaloripitoista letkuravinnetta.

TSEMPPIÄ!

Nämä syömis asiat eivät ole kaikille niin yksinkertaisia kun yleensä luullaan.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Meillä on sellainen meininki, että jollei ruoka uppoa, ei sitten ole välipalanälkäkään. Eli ei herkkuja, ellei ruokaa mene. Piste.

sama täällä.
aluks olin ihan huolesta mutkalla kun pojalla oli kausi ettei syöny,mutta se nyt on ihan fakta että ei ne nälkään kuole,yllättävän sitkeitä pirulaisia :D
oikeesti,selkeet ruoka-ajat jolloin tarjoat ensin kunnon ruokaa ja sit vaik jotai leipää tms,mut välipalahetket pois? :)

Parempi että syömisestä ei tehdä suurta numeroa, sehän on ihan ihmisen tavallinen perustarve. Lämmintä ruokaa pitää maistaa ainakin pikuisen, sitten lisäksi kasviksia ja leipää että vatsa täyttyy. Itse olin huippunirso lapsena monien lämpimien ruokien suhteen. Ruuan tuputus ja pakkosyöminen vain pahensivat nirsoilua. Kasvaessani nirsoilu väheni, ja nyt olen lähes kaikkiruokainen perusterve ihiminen :)

niin ja piti vielä lisätä et meil pojalla on edelleen se,et se on hullun ennakkoluulonen,se eka lusikallinen/haarukallinen on työn takana ja sit alkaa maistuun. helpoimmalla pääsee kun laittaa sille ruuan nenän eteen ja alkaa ite esim.tiskaan et ei kiinnitä huomioo poikaan eikä vahtaa sitä,niin se alkaa itelleen syömään :)

Ai niin vielä, kaverin tyttö oli myös huono syömään, ja vanhemmat tietenkin hermostuneina pelkäsivät jo joka ruokailua... lapsesta ei kuitenkaan löytynyt mitään "vikaa" (siis ei mitään ruoka-aineallergoita), joten lääkäri (vai terkkari?) suositteli, että lakkaisivat stressaamasta ja tuputtamasta ruokaa, niin että ruokailusta tulisi taas luonnollinen tapahtuma eikä stressin aihe. Eli vanhemman tehtävänä on tarjota ruokaa, mutta lapsen tehtävänä on syödä se. Käsittääkseni tilanne helpottui pikkuhiljaa. Eihän teillä siihen ruokailuun liity mitään tällaista?

Joku kirjotti et lapsi ei syö välipaloja (mainitsi siinä et ei syö MAKEITA välipaloja) mut eikös sekin jo lasketa ns välipalaksi jos lämpimien ruokien välissä syö pari leipää? Mei on ollu sillai et lämpimän ruoan kanssa ei anneta leipää kun vasta sit kun ruoka on syöty (jos jaksaa sit enää leipää ) ettei käy niin et leipä syödään mut ei ruokaa (niinkun kaverini lapsi teki kun olivat meillä kylässä, lapsi pyys vaan koko ajan lisää leipää ja äiti toitotti et ruokaakin pitää sit syödä... leivät meni, sapuskat ei).
Ja sit päiväunien jälkeen otetaan välipalaksi esim kurkkua, porkkanaa ja /tai leipää. Meillä siis ruoka maistuu mut ehkä osaltaan auttanu se et ensin maha täytetään ruoalla ja jos ei ruoka maistu niin turha pyytää leipääkään kun eihän sekään sinne masuun voi sit mahtua jos ei ruokakaan mahdu. =)

No mihin toi mun vastaus hävis :headwall: Niinku moni on jo todennu niin ei oo yksselitteistä vastausta joka sopisi kaikille.. mut kokeillaan nyt tota että tarjotaan pelkät lämpimät ruoat eikä muita. Ja ollaan yleensä tehty sillain ruoan yhteydessä että leipää ei saa ennekö on ruokaa syöty. Ja laitettu mahdollisimman pieni annos ettei näyttäis isolta.. Ja että pari lusikallista on syötävä. Mut kiitos kaikille neuvoista, täytyy nyt yrittää olla stressaamasta asiasta kauheesti, poika kumminki kasvaa eikä mikään alipainoinen ole. Mä kyl olin ite samanlainen nirsoilija pienenä, muistan ku istuin ruokalautasen ääressä puoli tuntia..Että ehkä se on sukuvika.. :D

meillä poika muuten samanlainen muttei syö vaikkei saa mitään välipalojakaan!!
meillä siis syö aamulla pienimmillään se lion king rahkan (olisko se edes 50g??) ja isoimmillaan karjalanpiirakan. lounaalla syö jos syö ja seuraava roka on joskus 4 aikaan ja syö jos syö...jos käydään mummuilla tms niin keksin saattaa ottaa ja illalla syö jugurtin tai joskus jopa on syöny 2 karjalanpiirakkaa tai joskus jopa muusia ja nakkeja kun ei päivällä oo maistunu..
en ees tarjoo välipalaa sille kun se ei sitä syö!!
tänään söi taas koko viikon edestä kun söi kokonaisen kanankoiven ja kaks kauhallista riisiä ja porkkanaa!! katotaan syökö iltasella mitään...

mutta jos ei syö niin ei syö...niin kauan kuin poika ei väsähdä ja oo sellanen lötkö vaan mennä jaksaa aamusta ehtooseen ton määrän voimalla mitä syö niin ihan sama!!
kasvaa tuo kuitenkin käyrillä ihan nätisti!

no mun kokemuksen mukaan nämä mukamas nirsojen lasten vanhemmat antavat sitten senkin edestä välipaloja.
eräs 4v poika vinkui kerran ettei tahdo syödä perunoita (syö kyllä päiväkodissa) ja lähti ruokapöydästä.
tunnin päästä poika mussutti tyytyväisenä lihapiirakkaa.
ja pojan äiti väittää että poika ei syö. no ei tietenkään kelpaa kunnon ruoka, jos tietää saavansa jotain parempaa kuitenkin kohta!!

tämä sama poika myöskin söi 3 vuotiaaksi niitä 1v purkkisoseita, ja hänen äitinsä mm. ottaa leivästä kurkkuviipaleet pois, koska poika ei tykkää kurkusta. :headwall:

että kannattaa vähän mennä itseensä, ja miettiä mitä se lapsi syö oikeasti.

meillä 3v5kk ja ollu aina nirson puoleinen syömään
lämpimät ei menny eikä myöskään välipalat aamulla saatto leipää pikkusen nakertaa.
jossain vaiheessa meni pelkkä peruna mutta lisukkeet,kastike ei kelvannu.ja tietty juomapuolta. välillä kun viikon syöby huonosti ni meni taas puol lautasellista ruokaa ja sit taas tosi huonosti--
mutta syksyllä aloitti päiväkodissa pari viikkoo oli sielläkin ongelma ja tätit motkottaa mulle mutta sitten se lähti nykyäkseen syö siellä ihan ok hyvin (vieläkin siis jotku ruoka jutut takkuaa) mutta maistelee mm salaatti ym mutta ennen kaikkea on alkanut syömään myös kotona.

Kysyisin huono syömäisten lasten äideiltä sellaista että miten pituus ja paino teillä etenee? Onko kuitenkin koko ajan nousussa, vai onko ollut laihtumisia välillä?

Meillä puolessa vuodessa tippunut pojalla paino reilu puoli kiloa, pituutta kuitenkin kasvaa.
Ilmeisesti energia riittää vain pituuskasvuun ja painoon ei.

Neuvolasta väitti että ei huolta, vaan onhan se huoli kun pojasta valo paistaa läpi ja kylkiluut inhan näköisesti törröttää.

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
niin ja piti vielä lisätä et meil pojalla on edelleen se,et se on hullun ennakkoluulonen,se eka lusikallinen/haarukallinen on työn takana ja sit alkaa maistuun. helpoimmalla pääsee kun laittaa sille ruuan nenän eteen ja alkaa ite esim.tiskaan et ei kiinnitä huomioo poikaan eikä vahtaa sitä,niin se alkaa itelleen syömään :)

sama täällä. esikoululaisen kaa ei onnistu vielä se että ruokapöydässä yhdessä syödään ja jutellaa. Tai mä ja mies voidaan jutella, mut jos pojalta kysyy jotain sillon unohtuu syöminen. Paras tulos on kun ei kiinnitä asiaan mitään huomiota:)

Alkuperäinen kirjoittaja kukkakaali:
Tuosta leivän antamisesta, jos ei syö ruokaa. Me saatiin neuvolasta ohje, että jos ei ruoka maistu, niin ei saa leipääkään. Eli ei korvata ruokaa leivällä.

meillä saa yhden leivän ruuan kanssa kaikki, niin isot kunpienetki. mutta jos syö ruuan leipää sa ottaa lisää, ei muuten

Mulla on aika pikkuinen tyttö, jolla kasvu aina välillä pysähtyy, ja sitten taas jatkaa eteenpäin "omalla käyrällään". Käytiin aiemmin neuvolassa kasvuseurannassa. Meille sanottiin, että tuo pituuskasvu on tärkeämpää kuin painonkasvu - pituuskasvun pysähtyminen voi olla seurausta jostain hormonivajeesta (kilpirauhashormoni?). Eli ehkä juuri niin, että energia menee siihen pituuskasvuun teillä! Tuttujen lapsella ei kasvu edistynyt oikein millään saralla, eli oli alimittainen ja alipainoinen, ja häneltä löydettiin sitten keliakia. Mutta siis selviä muutoksia oli tällä lapsella kasvussa.

Jos lapsi saa tarvitsemansa energian välipaloista niin ei ruoka maistu. Lapset yleensä säätelevät itse kulutuksensa siten, etteivät syö liikaa. Jollei ruoka maistu, jätä välipaloja vähemmälle tai voithan ajatella sen niin, että tarjoat välipalalla sitä ruokaa. Nopeamman kasvun kausina lapset tuntuvat usein syövän lähes mitä vaan ja kuinka paljon vaan, jolloin hitaamman kasvun aikana tuntuu, kuin ei söisi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Kysyisin huono syömäisten lasten äideiltä sellaista että miten pituus ja paino teillä etenee? Onko kuitenkin koko ajan nousussa, vai onko ollut laihtumisia välillä?

Meillä puolessa vuodessa tippunut pojalla paino reilu puoli kiloa, pituutta kuitenkin kasvaa.
Ilmeisesti energia riittää vain pituuskasvuun ja painoon ei.

Neuvolasta väitti että ei huolta, vaan onhan se huoli kun pojasta valo paistaa läpi ja kylkiluut inhan näköisesti törröttää.

meillä pojalla pituus kasvaa ihan hyvin mutta nyt 3v neuvolan 2 käynnillä =)
niin paino oli laskenut muutamassa kuukaudessa hieman mutta ei paljon.
pituus menee käyröissä kunnon harppauksia ylöspäin ja paino menee tasasesti alas päin mutta ei nuo mitään ole vielä sanoneet.

olen itse ollut todella huono syömään pienenä, ja ennenkaikkea hidas. Äiti kertoo että saatoin tunnin istua lautasen ääressä kylmennyttä ruokaa pistelemässä. Maistoin rohkeasti uutta, mutta en halunnut syödä kovin paljoa. Olin laiha lapsi, laiha aina 20 -vuotiaaseen saakka. Nyt olen hoikka, mutta sen verran saanut lihaa että olen mukavan näköinen.
Edelleen olen hidas syömään, mutta yritän syödä enemmän kuitenkin.