Onko kenelläkään kokemusta oikeus taistelusta(lapsista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mm

Vieras
Eli onko kenelläkään kokemusta oikeustaistelusta lapsen asumisen muuttamisesta äidiltä isän luo, lapsi 8v haluaisi muuttaa isän luo, mutta äiti ei anna.
Onko mahdollista voittaa juttua?

aika hyvät perusteet muutolle täytyy olla,se kun ei ole syy että äiti komentaa roskapussin viemään jotta saa viikkorahaa ;)
Eli lähinnä pitää olla jotain alko ym vakavempaa ongelmaa,
tässä jutussa ei siis äiti nähtävästi suostuvainen lapsen muuttoon isälle?
Muistaakseni meni ennen niin että 12v kuunneltiin ja sen ikäinen sai myös päättää kuinka usein tapaa etä vanhempaansa ilman että siitä sanktiota koituu tälle kenen luona vakituiseen asuu.

Monasti noi hyvin pienten mielipiteet kyllä kuunnellaan mutta ei niillä juuri mitään ole tekemistä sos.päätöksen kanssa.Onkohan nyt tässä mikä syynä että lapsia haluaa muuttaa isälleen?
Onko äidillä alkanut alamäki?

Vuoden jo halunnut muuttaa ja äiti asuu kaukana isästä eikä siellä ole ketään lapsen sukulaisiakaan lähellä kaikki kummit, sedät, tädit, mummut ja papat asuvat isän lähellä...
Olisiko osittainen syy siinä miksi lapsi haluaa muuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vuoden jo halunnut muuttaa ja äiti asuu kaukana isästä eikä siellä ole ketään lapsen sukulaisiakaan lähellä kaikki kummit, sedät, tädit, mummut ja papat asuvat isän lähellä...
Olisiko osittainen syy siinä miksi lapsi haluaa muuttaa...

Kannattaa aloittaa sillä, että aloitatte neuvottelut lastenvalvojan kanssa asiasta.
Onko lapsi puhunut mitään kotona äidilleen, että haluaa muuttaa?

Lasta kyllä kuullaan jo aikaisinkin, mutta vasta 12 vuotiaan omalla tahdolla on merkitystä. Elikkä lakiteksti sanoo, ettei oikeus voi täytäntöönpanna tuomiota, joka on vastoin 12 vuotiaan tahtoa, eli suomeksi: kun 12 v täyttänyt sanoo, että haluan asua isin luona ja muuttaa sinne, on ihan sama millainen oikeus asiasta käydään, kukaan ei voi väkisin hakea lasta sieltä pois.
8 vuotias voidaan hakea.

Mutta ongelma on siinä, että lapsi haluaa muuttaa äidin luolta isän luo. Isä ei koskaan ole viranomaisten silmissä tasa-arvoinen vahempi tai yhtään mitään, äitiys on niin pyhää, äiti menee aina ohi.

Lastenvalvojat, sovittelijat, kotikartoituksia tekevät sosiaalityöntekijä sekä myös oikeuden tuomarit ovat automaattisesti äidin puolella, ja näin myös silloin, kun olot äidit luona eivät ihan kovin hyvitäkään olisi. Näin ainakin VAntaalla, elikkä saattaa olla kaupunkikohtaista.

Kannattaa yrittää tottakai neuvottelua. Yhteys äitiin. ja Lastenvalvojaan, jos sopua tai keskusteluyhteyttä ei synny.
Perusteen, syyn, isälle muutolle ei tarvitse olla mikään semmonen, että isillä olisi kivempaa tai äidillä huonompaa tai että äiti komentaa mutta viikonloppuisi ei.
Peruste voi olla ihan vaan se, että se isä ON lapsen isä !! Peruste, miksi lapsen pitäisi asua isänsä luona on yksinkertaisesti ISYYS.
Sillä peruste sille, miksi lapsia haluaa asua tai asuu äidin luona on aina yleensä ÄITIYS. ISYYS on ihan yhtä painava asia, siis silloin kun molemmat ovat tasa-arvoisesti täysijärkisiä ja kykeneviä huolehtimaan.

Voittehan kokeilla myös sellaista, että lapsi muuttaisi teille syskyllä, ja olisi joululomaan asti, tai olisi koko 3. luokan (menee ensi vuonna kolmannelle?) ja jos tulee ikävä äitiä, jos homma ei toimi, lapsi voisi ilman riitoja ja ilman syyllityyttä palata takaisin äidin luo asumaan.

Yleensä nimittäin se elämä isin ja äitipuolen luona ei olekaan niin kivaa sitten kun arki on, vaikka viikonloppuisin sujuukin hyvin. Ja yleensä se äitipuolen osa, "toisen tekemän" lapsen hoitaminen ja vastuun ottaminen ei sujukaan ongelmitta, vaikka itsellä hyvää tahtoa olisikin ja viikonloput ja kesät ja pidemmät tapaamiset sujuisivat hyvin.

Suosittelen siis neuvottelua ja keskustelua äidin, ja / tai lastenvalvojan kanssa.

Jos tämä ei tuota tulosta, jos äiti ei suostu mihinkään, sitten ei auta muu kuin odottaa, että lapsi täyttää 12 vuotta.

Näin meillä kävi. Lapsi odotti noin 7-8 vuotiaasta asti, että täyttää , 12 v ja voi lain mukaisesti muuttaa isille.
Oikeuskäsittelyn viimeiset koukerot on edelleen kesken.

Minun, äitipuolen ja lapsen, välit menivät todella huonoiksi, koska lapselle minua ei ollut olemassa paitsi silloin, kun avasin rahapussin. Lapsi kun ei muuttanut MEILLE, vaan isänsä luo koska halusi asua isän kanssa. Minä ja meidän yhteiset, mutta minä nimenomaan, olin sitten tavallaan turha ihminen, hänen ja isin välissä. Vaikka mitä tein, yritin kaikkeni, sen mitä yksi ihminen voi tehdä, lapsen suhtautuminen ei muuttunut ja tilanne on klikkiytynyt.

Äiti, joka asian vei oikeuteen ja "taisteli" , ei nyt suostu tapaamaan lastaan. Lapsi ei ole tavannut äitiään vuoteen.

Yritin jopa jo sopia että muuttaisi minun luo koulun kesäloman ajaksi, mutta ei käy äitille eikä äitin lastenvalvojalle, perusteena oli lastenvalvojalla että lasta ei ruveta heitteleen paikasta toiseen. vaikka sovittaisiin äitin kanssa että lapsi asuisi kesän isän luona niin lapsenvalvoja ei suostu vahvistamaan asiaa...
Onko lastenvalvoja puolueeton, ja mihin ilmoittaa tollaisesta lastenvalvojan käytöksestä kun aina on äitin puolella kaikissa asioissa...

se on totta että ihan hepposin perustein ei lasta aleta heittelemän,eikä sekään nyt kovin syy ole että muu lapsen suku asuu isän ´luona eikä äidin.
Miksi lapsi koskaan on jäänyt sitten äidilleen?Taistelitko silloin jo lapsesta vai nyt vasta kun lapsikin haluaa,onko varma että lapsi haluaa ettei tämä ole sinun ja muiden sukulaisten tahto?
Entäs jo solmitut kaverisuhteet uudessa paikassa,ja nyt jos muuttaa isälleen on taas uusien suhteiden luominen.Kuinka meinaat hoitaa jatkon,eli työsi kuka hoitaa lasta kun koulusta pääsee (siis jos tarvetta)
Miten sinun elämäsi,jos sinulla ei nyt elämänkumppania ja joskus semmoisen saat lapsesi kapinoi häntä vastaan laitatko lapsen takasin äitilleen ym.. listaa voisin jatkaa eli lähinnä sitä ajan takaa mitä lastenvalvojakin oli jo laittanut ettei lasta aleta heittelemään paikasta toiseen kunon jo kerran erossa päätetty kummalle jää.Se tosin jää edelleen epäselväksi kirjoituksestasi miksi meni aikoinaan äitille,miksi muutti niin kauas,yhteishuollossa kun etävanhemmalta pitää pyytää suostumus lapsen toiselle paikkakunnalle muutosta vai oliko etä jo teidän eron aikana ottanut asunnon tuolta kaukaanta ja miksi et silloin saanut suutasi auki?Ei lapsi pääse muuttamaan satojen kilsojen päähän jos etävanhempi sen todellakin kieltää,mutta jos silloin et ole asiaan puuttunut niin hankala on nyt myöhemminkään itkeä perään.

Eron jälkeen asui tässä lähellä ja sit tapasi miehen joka asuu kaukana ja kun olin kerran antanut lapsen äidin luo asumaan niin ei maistraatti kysy enään isältä lupaa vaikka lapsi muuttaisi toiselle puolelle suomea... Ja minulla on uusioperhe nyt ja yksi lapsi uuden naiseni kanssa.
Taistelin jonkun verran, Mutta silloin kersin masennuksesta enkä olisi jaksanut oikeuden kautta tapella

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eron jälkeen asui tässä lähellä ja sit tapasi miehen joka asuu kaukana ja kun olin kerran antanut lapsen äidin luo asumaan niin ei maistraatti kysy enään isältä lupaa vaikka lapsi muuttaisi toiselle puolelle suomea... Ja minulla on uusioperhe nyt ja yksi lapsi uuden naiseni kanssa.
Taistelin jonkun verran, Mutta silloin kersin masennuksesta enkä olisi jaksanut oikeuden kautta tapella

Ei maistraatin tarvitse mitään kyselläkkään,kuten ei lastenvalvojankaan vaan siinävaiheessa kun kuulit ex:äsi muuttavan muualle niin sinun olisi silloin pitänyt taistella:(Ikävä sanoa mutta kun et silloin jaksanut taistella niin miten jaksat nyt tai tosiaan jos masennut uudestaan oikeustaistelun kautta..ei millään pahalla mutta ei oikein hyvää kuvaa anna:(

Jospa nyt ensin hakisit muutosta noihin tapaamisiin,eli mustaa valkoiselle että lapsi on vaikka näin ensi alkuun teillä kesälomat ym pidemmät lomat:)

Uusimmat

Yhteistyössä