Onko kenelläkkään kokemuksia tukiviittomista?

Hei!

Meillä on 3v. poika jolla on syntymästä lähtien ollut hypotonia alhainen.
On menossa parhaillaan fysioterapia(joka loppuu pian),toimintaterapia
kuntoutusohjaus on tällä hetkellä menossa ja puheterapeutti alkaa myös jossain vaiheessa, kun
saadaan aika sinne.

Meillä on pojalla puheenkehitys viive, muuten poika kehittyy normaaliin
tahtiin. Puhetta ei siis vielä tule, on kyllä 10-20 sanaa puhunut.
Siksi meillä alkaa nuo kotiopetuksena tukiviittomat avuksi puheen
kehitykselle. On kaikki kokeet tehty ja mitään diagnoosia sille ei ole
löytynyt.Onneksi on kaikki vakavat sairaudet pois suljettu.

Poika on todella ihana omana persoona, vaikka puhe ei vielä
ole käynnistynyt. Kyllä se puhe sieltä vielä aikanaan tulee, jotta
saa sanoa, että oo nyt hetken hiljaa:). Poika ymmärtää kyllä
puheen tosi hyvin, ja käyttää näitä tukiviittomia itsekin jonkun verran,
ollaan saatu kuntoutusohjaalta.

Olisi tosi kiva tietää millaisia kokemuksia muilla on ollut, jos jollakin
on ollut puheenkehitys viivettä.

Isoo kiitos vastauksille, kun niitä tulee sitten minulle:).
 
Heippa!

Omakohtaisia kokemuksia ei sanottavasti ole mutta seurasin vierestä kuinka kummipoikani avautui opittuaan käyttämään tukiviittomia noin vuosi sitten :) Enää viittomia ei tarvita, kuntoutus ja puheterapia toki jatkuvat.

Aika samanlainen tapaus käsittääkseni kuin poikasi, mitään syytä puheen hitaalle kehitykselle ei löytynyt, aivan suloinen ja terävä pikku kaveri. Mutta nyt siis jo kummikin pystyy puhumaan pojan kanssa puhelimessa täydellisessä vuorovaikutuksessa. Mutta tukiviittomat kai antoi pojalle varmuutta ja tunteen, että häntä ymmärretään ja uskallusta puhua.

Olen pahoillani, etten tämän enempää osaa kertoa mutta jos tästä nyt edes jotain iloa olisi.
 
Me käytimme tukiviittomia tyttäreni puheen viivästymisessä, joihin saimme opastusta puheterapeutilta =)
Hänellä ei ollut, ole mitään "sairautta / vammaa", mutta vierailla oli vaikeuksia ymmärtää mitä hän puhui, perheenjäsenet kyllä ymmärsivät ja hän itse tuli ymmärretyksi.
Tukiviittomia käytimme kovin lyhyen hetken, en tiedä mitä tapahtui, mutta äkillisesti puhe vain selkiintyi =) enää puuttuu vain s / r-kirjaimet


Mukavia syyspäiviä
 
Hei!

Meillä tyttö nyt 5v ja suositeltiin tukiviittomien käyttöä. Vaikka tyttö kotona puhuu sujuvasti niin vieraille ei puhu ollenkaan. Kotona tukiviittomien lisäksi on käytössä PCS-kuvat.
 
Minulla. Sisareni kahdella nuorimmaisella, joista vanhempi kummityttöni, todettiin dysfasia. Googleta sillä ja saat varmasti tukea ja apua - lapset kehittyivät hyvin ja ovat tänä päivänä reippaita, taiteellisia ja erittäin taitavia kielenkäyttäjiä (myös englanti sujuu hyvin!!!). Tsemppiä ja voimia, kaikki menee varmasti hyvin! :flower:
 

Yhteistyössä