Onko kenelläkään ollut SAPPIKIVItautia/sappikivet poistettu?? Millaiset oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sappikivipotilas?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sappikivipotilas?

Vieras
Turvotusta/ilmaa mahassa/päältä tunnustellen vatsa kova ja pinkeä ( ja turvonneen näköinen) . Kipua enimmäkseen ylävatsalla, mutta säteilee myös alavatsaan ja selkään. Yksi raju kipukohtaus ollut (silloin pyörrytti, silmissä sumeni, heikotti) , sen jälkeen kivut olleet siedettävämpiä. Kuumetta oli eilen, ei enää tänään. Syönnin jälkeen oireet pahemmat, levossa ajan kanssa helpottaa. Päivystyksessä kävin ja pissanäyte ja verikokeet ok ja lääkäri ei osannut sanoa mitä on, mutta ei kuulemma vakavaa. Mutta näkyykö sappikivet edes verikokeissa??

Mulla sappikivilöydös tuli puolivahingossa. Oireina oli silloin viiltävä, erittäin kova ylävatsan kipu joka säteili muualle vatsaan. Ei näy sappikivet verikokeissa, ultraäänellä selviteltävä.

Yleensä kipukohtaukset tulevat raskaan, rasvaisen ruoan jälkeen, esim. paistetun/muuten kärvennetyn. Lanttu, kaali, kurkku ja muut muutenkin närästystä aiheuttavat ruoat saattavat olla syitä kipukohtaukseen.

Mulla on sappikiviä. Niitä ei ole kyllä leikattu, koska ei oireile kovin usein...

Muutaman kerran elämän aikana ollut todella kovia kohtauksia. Ylävatsaa pistää ihan järjettömästi, sattuu alaselkään ja yläselkään myös. Oksettaa, huimaa, hikoiluttaa ym.

Verikokeista en tiedä koska itse soitin lääkärille ja vaadin päästä suoraan ultraan koska olin lähes varma että kiviä siellä on. Ja niin olikin...

Mulla oli sappikivitauti ja kohtauksia tuli ja kipu ylävatsalla,vatsa oli myös turvoksissa.Kuumetta en muista oliko.Mun mielestä sappikivet ei näy verikokeissa mutta ultralla näkyy.Verikokeista näkyy maksa arvot.

Sillä tavalla kyllä sappikivet näkyy verikokeissakin, että jos sappirakko on päässyt tulehtumaan, sappiarvot ja tulehdusarvot ovat koholla.

Mutta oireet juuri tuollaisia kuin edellinen kuvaili. Ja kipu voi tosiaan olla tosi rajua ja siihen voi liittyä oksentelua.

Alkuperäinen kirjoittaja onko:
Onko sappikivikohtaus rajun närästyksen tuntuista? Siis polttelee rintaa ja selkää? Itselläni oli tuollaista pari iltaa sitten eikä edes Gaviscon auttanut :/

Siitä en tiedä mutta kipu on kyllä niin kovaa että tuntuu että on pakko ambulanssi soittaa tai muuten kuolee...

Mulle sappikivet oirehtivat todella rajuina kipuina mahassa. Ei pystynyt edes hengittämään kunnolla. Kohtaukset alkoivat vähän lievempinä ja voimistuivat äkkiä. Kestivät tunteja ja kipu oli aaltoilevaa, mutta jatkuvaa. Ovat kuulemma samantapaisia kuin synnytyspoltot. Usein vain kipupiikki päivystyksessä auttoi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juuri samantyyppisiä oireita minullakin, kuten useimmat teistä kertoivat... eli olisiko siis kyse sappikivistä?? Mites tuo turvotus ja ilma mahassa, liittyykö siihen??

Mulla ylävatsa tuntui tosi pinkeeltä, just sellaselta turvonneelta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole:
Alkuperäinen kirjoittaja onko:
Onko sappikivikohtaus rajun närästyksen tuntuista? Siis polttelee rintaa ja selkää? Itselläni oli tuollaista pari iltaa sitten eikä edes Gaviscon auttanut :/

ei ole samanlaista

Olen samaa mieltä.Ettei sua vaan närästäis niin kunnolla ettei gaviscon auta?Tuo polttelu rintaan sopis siihen,mulla on ollu ja olen saanut siihen lääkäriltä lääkkeet

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juuri samantyyppisiä oireita minullakin, kuten useimmat teistä kertoivat... eli olisiko siis kyse sappikivistä?? Mites tuo turvotus ja ilma mahassa, liittyykö siihen??

Mun mielestä liittyy.Muistan et mulla ainakin maha turposi aina kohtauksen tultua.viime kohtauksesta on 3-4v. aikaa joten ei ihan tuorees muistis ole

Jos tulee kohtaus, niin ei kannata käydä makuulle, vaan etukumaraan pyödän päälle (silleen suorakulmaan eteenpäin). Näin neuvoivat ensiavussa kun kohtausta podin.

Alkuperäinen kirjoittaja kp:
onko kipu tasaisesti ylävatsalla vai onko enemmän oikealla puolella? Mietin voisko mulla olla sappikiviä,kun jomottaa välillä mahaa ja selkää.

Mulle lääkäri sanoi että oikealla puolella tuntuu. Ite en kyllä pysty sanomaan että tuntuuko siellä enemmän kun se leviää koko ylämahaan ja selkään...

Mun kohtauksiin ei auttanut muut kuin vahvat lääkkeet sairaalassa... Ja ambulanssissa tietysti ensin.. Mut en mä lähtis tota sappikivitaudiksi kutsumaan.. Vittumainen vaiva johon auttaa leikkaus.

Mulla oireet tuli 30 min sisällä syömisestä. Todella kova kipu ylävatsalla,heti rintojen alla. Voisin joka sanoa,että kivut olivat kovemmat kuin synnytyksessä. Jouduin muistaakseni soittamaan 7 kertaa ambulanssin,että sain päivystyksessä kivunlievitystä ennen kuin pääsin leikkaukseen. Kun kohtaus tuli yritin keskittyä hengittämiseen ja menin mahdollisimman pieneen kasaan ja heijasin itsenä edes takas. Verikokeissa sappikivet voi näkyä maksa-arvojen kohoamisella. Näin ainakin mulla. Diagnoosia saadaan ultralla.

voi aiheuttaa myös joku ihan muu ruoka-aine kuin yllä luetellut... Mulla pahimman kivun aiheutti maitorahka mansikoilla... Kahvin kanssa nautitut paprika-ruisleivät eivät tuntuneet missään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi aiheuttaa myös joku ihan muu ruoka-aine kuin yllä luetellut... Mulla pahimman kivun aiheutti maitorahka mansikoilla... Kahvin kanssa nautitut paprika-ruisleivät eivät tuntuneet missään.

Toi on kyllä totta ja ne kielletyt ruoka-aineet ei välttämättä aiheuta kohtauksia lainkaan.
Nyt on pakko kysyä teiltä joilla on kohtauksia tai tullu,onko joku joka on saanu kohtauksen siideristä? Mä sain kahdesti ja sen jälkeen en ole siideriä juonu koska en uskalla :( Kivet on poistettu mutta silti en uskalla

Alkuperäinen kirjoittaja tarjah:
Siiderissä yleensä on Omenaa ja omena on varmaan yks pahimmista joista kohtauksen saa... Siksi mä en vieläkään juurikaan siidereitä juo vaikka mun leikkauksesta on jo 4 vuotta..

Kun mulle ei tule omenasta kohtausta,olen voinu syödä ennen leikkausta omenaa ja sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja sappikivipotilas?:
Turvotusta/ilmaa mahassa/päältä tunnustellen vatsa kova ja pinkeä ( ja turvonneen näköinen) . Kipua enimmäkseen ylävatsalla, mutta säteilee myös alavatsaan ja selkään. Yksi raju kipukohtaus ollut (silloin pyörrytti, silmissä sumeni, heikotti) , sen jälkeen kivut olleet siedettävämpiä. Kuumetta oli eilen, ei enää tänään. Syönnin jälkeen oireet pahemmat, levossa ajan kanssa helpottaa. Päivystyksessä kävin ja pissanäyte ja verikokeet ok ja lääkäri ei osannut sanoa mitä on, mutta ei kuulemma vakavaa. Mutta näkyykö sappikivet edes verikokeissa??

Hei!

Minulla on poistettu sappirakko tähystyksellä. Oireet ovat hyvin vaihtelevia
välillä maha kovana ja toisena päivänä taas aivan kuralla. Vatsa alkoi iltaan kohden aina turvota, joten kai meni useita kuukausia, ennenkun minulla alkoi tulla todella pahoja sappikohtauksia, tuskanhiki,pyörrytti ja ylävatsaa
vihlosi sanoinkuuvaamattomasti. Ambulansilla sairaalaan, jossa kerkesin
käydä kymminiä kertoja ennenkun laittoivat ultraan. Ja hups sappirakko oli räjähtämäisillään ja todella pahasti tulehtunut. Ensin lääkekuuri ja sit vasta
leikkaukseen. Olen silti saannut sappikohtauksia vaikka sappirakko on poistettu, siihen saan Litalgia sillä sappitiehyet ovat tallella. Kannattaa mennä yksityiselle ja vaatia ultraa ynnä muita kokeita

Yhteistyössä