Onko kenelläkään ollut gangliota? miten sitä on hoidettu/poistettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla oli ja tosi iso olikin.lääkäri kirjotti lähetteen käsikirurgille jonne jonotin melkein 2 vuotta.sitten kun aika sinne tuli niin ganglio oli jo tyhjennetty tk:ssa ja eipä siitä ennää oo takas tullu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli etusormen rystysen kohdalla kämmenpuolella, eli siis etusormen tuossa alimmassa nivelessä kämmenpuolella. Se leikattiin pois.

Puudutettiinko vai nukutettiinko? oliko leikkauksen jälkeen kipeä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulla oli etusormen rystysen kohdalla kämmenpuolella, eli siis etusormen tuossa alimmassa nivelessä kämmenpuolella. Se leikattiin pois.

No nukutettiin :D Siis mulla oli toinenkin leikkaus, multa leikattiin sappirakko ja samalla sit poistettiin se pattikin. Ei ollut kipeä leikkauksen jälkeen, palkeenkielen olivat nahkaan tehneet ja kahdella ompeleella kiinni. Hyvin parantui eikä ole VIELÄ tullut takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

No nukutettiin :D Siis mulla oli toinenkin leikkaus, multa leikattiin sappirakko ja samalla sit poistettiin se pattikin. Ei ollut kipeä leikkauksen jälkeen, palkeenkielen olivat nahkaan tehneet ja kahdella ompeleella kiinni. Hyvin parantui eikä ole VIELÄ tullut takaisin.

:D

Jep, paksulla neulalla lekuri tyhjensi ganglion ja samasta reiästä laittoi vielä kortisonia haurastuttamaan ne ganglion seinät. Hävisi eikä oo takaisin tullut. Toimenpide ei tee kovin kipeää, hengissä selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja edith75:
Jep, paksulla neulalla lekuri tyhjensi ganglion ja samasta reiästä laittoi vielä kortisonia haurastuttamaan ne ganglion seinät. Hävisi eikä oo takaisin tullut. Toimenpide ei tee kovin kipeää, hengissä selviää.

Mulla myös kaksi kertaa tehty näin ja iso ganglio hävisi ja pysynyt nyt melkein 10v poissa.

tyhjentäminen kuulostaa kivuliaalta toimenpiteeltä. :(

Se missään tunnu!
Enemminkin tuntuu sen kortisonin laitto ja siitä pari päivää vasta kipeää onkin... Mutta sitten helpottaa :)

Tässä vähän asioo =)

Syyt ja oireet

Yleensä ranteen selkä- tai kämmenpuolelle sijoittuvalla gangliolla tarkoitetaan jännetupen pullistumaa, joka sisältää kirkasta, hyytelömäistä eritettä. Ganglion syntyyn ei ole erityistä syytä, ja se on vaaraton muodostuma.

Harvinaisia käden patin syitä ovat muunlaiset luun, jänteen tai pehmytkudoksen kasvaimet tai rakkulat.
Milloin hoitoon

Ranteeseen tullutta pattia on syytä käydä näyttämässä lääkärille. Epäiltäessä gangliota, kyhmy voidaan tyhjentää neulalla. Jos sisältö on kirkasta hyytelöä, kyseessä on ganglio ja tyhjennys voi toimia samalla hoitona. Ganglio voi uusia mutta paranee yleensä ajan mittaan itsekseen ilman leikkaustoimenpiteitä.

Tyhjennyksistä huolimatta uusiutuva ganglio voidaan kuitenkin poistaa leikkaamalla, jos se aiheuttaa kipua tai haittaa toimintaa. Leikattukin ganglio voi uusia.
Ehkäisy

Ganglion ehkäisemiseksi ei tunneta keinoja.

ja ajattelin nostaa... itselläni on ilmaantunut ranteen alapuolelle patti, joka on alkanut kipeytyä ja ranne särkee. Kuulisin mielelläni lisää muiden kokemuksia gangliosta.

Yhteistyössä