Onko keneenkään vauva joutunut

• Viestiketjun aloittaja huolissaan..
  • Ensimmäinen viesti
En suosittelis. Prickeihin en ite luota pätkääkään, sillä kyllähän ne näyttää esikoiseni olevan tajuttoman allerginen useimmille ruoka-aineille kuten maito, vehnä, kananmuna jne., muttei niistä oireita tule ja ihan turhaan niitä tuollaisen perusteella välteltäis. Verikoe taas ei käsittääkseni ole kovin luotettava pienillä. Altistus kertoo jo enemmän ja totuudenmukaisempaa kuvaa.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Minun
Lapseltani otettiin ensimmäinen verikoe allergiatestejä varten silloin kun hän oli kahden kuukauden ikäinen.
Olimme osastolla sairaalassa ja laborantti ei saanut näytettä otettua käsivarresta (ei edes yrittänyt pistää kun ei nähnyt suonta).
Kutsui lääkärin paikalle,ja hän sitten otti näytteen pään verisuonesta.Kysyi haluanko itse pidellä lasta, en halunnut, hoitivat näytteenoton laborantin kanssa. Vakuutti kovin, ettei satu sen enempää kuin käsivarresta ottaminen.
Tämän jälkeen verikokeita otettu monesti,on ollut todella reipas pariin viime kertaan saakka.Liekkö sitten jollakin kerralla näytteenotto sattunut tavallista enemmän, kun on ruvennut nyt laittamaan hanttiin.
Puudutusta emlalla eivät ole edes ehdottaneet missää (tk/keskussairaala), eikä sitä olla itsekään kyselty, sillä sen pitäisi antaa vaikuttaa ensin pidemmän aikaa ennen näytteenottoa.

"..."
En suosittelis. Prickeihin en ite luota pätkääkään, sillä kyllähän ne näyttää esikoiseni olevan tajuttoman allerginen useimmille ruoka-aineille kuten maito, vehnä, kananmuna jne., muttei niistä oireita tule ja ihan turhaan niitä tuollaisen perusteella välteltäis. Verikoe taas ei käsittääkseni ole kovin luotettava pienillä. Altistus kertoo jo enemmän ja totuudenmukaisempaa kuvaa.
Olet oikeassa.
Meillä kävi niin, että ensimmäisen verikokeen (lehmänmaito, soija, kananmuna) perusteella ei olis pitänyt olla allerginen kuin lehmänmaidolle.
Kuitenkin sen jälkeen on tullut oireet noista kahdesta muustakin kun lapsella niitä sitten on kokeilta ja kun myöhemmin lapsen kasvettua on jouduttu tekemään uusia verikokeita, näkyy niissä positiiviset tulokset (soija 8,kananmuna yli 100...) molemmille.

huolissaan..
No mistä se sitten riippuu, että tehdäänkö prick-testi, altistus vai verikoe?

Lapseltani otettiin ensimmäinen verikoe allergiatestejä varten silloin kun hän oli kahden kuukauden ikäinen.
Olimme osastolla sairaalassa ja laborantti ei saanut näytettä otettua käsivarresta (ei edes yrittänyt pistää kun ei nähnyt suonta).
Kutsui lääkärin paikalle,ja hän sitten otti näytteen pään verisuonesta.Kysyi haluanko itse pidellä lasta, en halunnut, hoitivat näytteenoton laborantin kanssa. Vakuutti kovin, ettei satu sen enempää kuin käsivarresta ottaminen.
Tämän jälkeen verikokeita otettu monesti,on ollut todella reipas pariin viime kertaan saakka.Liekkö sitten jollakin kerralla näytteenotto sattunut tavallista enemmän, kun on ruvennut nyt laittamaan hanttiin.
Puudutusta emlalla eivät ole edes ehdottaneet missää (tk/keskussairaala), eikä sitä olla itsekään kyselty, sillä sen pitäisi antaa vaikuttaa ensin pidemmän aikaa ennen näytteenottoa.

"vieras"
Siitepölyallergikko; lääkärien mukaan testejä ei tarvita, koska oireiden ajankohta kertoo aiheuttajan. Nyt kyllä olen huomannut että on tullut varmaan ristiallergioita, ja testejä pitää ehkä alkaa harkita.

"vieras"
Meillä on otettu lapsista Prickit, Tosin lääkäri sanoikin, että kaikilla ei näytä allergiaa tai toisilla näyttää, eikä mitään olekaan. Itselläni ei näkynyt esim. paprika ja kala, vaikka niiden takia joudun kantamaan Epipeniä mukana, olen siis pahasti allerginen. Toisaalta taas sitten omena näkyi Prickissä, mutta sitä pystyn syömään.

Vanhemman kohdalla maito näkyi plussalla testissä, ruis ei. Maitoaltistus tehtiin myös sairaalassa, koska reagoi niin voimakkaasti maidolle. Jo iholle mennyt maito sai aikaan voimakkaan reaktion. Oksenteli myös ja oli jatkuvasti ripulilla+ iho oli ihan rikki kauttaaltaan. Pienemmän kohdalla tehdyssä testissä kananmuna näkyi plussalla, mutta ei muuta.

Itse halusin Prickin ottaa, että tietäisi edes suuntaa, miten ruokien kanssa edetään. Meillä vauva on jo 10 kk ja syö jo kaikennäköistä, niin on vaikeaa alkaa yhtä-äkkiä karsimaan ruoka-aineitakaan. Ihottuma on tullut niin vaivihkaa ja reagoi vatsallaan viiveellä, ettei ollut aavistustakaan, mistä johtuu.

Prickistä molemmat vähän itkivät, mutta koe on onneksi nopeasti ohi.
Meiltä ei olla otettu muita kokeita, altistukseen sairaalaan pääsee, jos on epäily voimakkaasta allergiasta tai moniallergiasta. Nykyohjeistus on kuulemma se, että mitään ei pidä kokonaan välttää, mikäli oireiden kanssa pystyy elämään. Meillä tilanne on kuitenkin se, että lapsi oksentelee ja raapii itseään vereslihalle, joten allergisoivan aineen välttäminen olisi nyt se hoito ja säännöllisin väliajoin sitten testataan sen sopivuutta. Lapsilla kun nuo allergiat onneksi usein paranee.

ikä ratkaisee mikä testi käyttöön,nykyään pienimmiltä otetaan verikoe. ja kahden mukulan kanssa labrassa ravanneena voin kertoa että se puuduterasva on sitten ihan viho viimeinen pienellä lapsella.. inhoavat sitä myös labrassa,se kun hävittää pienestä pulleasta kädestä sen viimeisenkin häivähdyksen suonesta... mun mielestä lapset ei oo huutanu sitä pistoa vaan sitä kiinni pitämistä.. toinen kun alkaa siinä kohtaa keräämään huutoa kun istutaan tuoliin,nuorempi huutaa siinä kohtaa kun otetaan kiinni hiukan tiukemmin. toki vaan mun mielipide...!

Yhteistyössä