Onko kellään suojelukoulutettua koiraa?

  • Viestiketjun aloittaja sakemanni
  • Ensimmäinen viesti
sakemanni
:wave: Kyselen vaan huviksein että onko kellään muulla suojelukoulutettua koiraa kotona? Ja jos on, niin minkärotuinen? Meillä on saksanpaimenkoira, tosin koulutus vielä kesken, koska koira on vielä niin nuori. Ja mieheni siis kouluttaa tän koiran, en minä. Ja sit vielä että onko perheessä lapsia? Meillä on yksi ja toinen tulossa =) Ja sit on vielä yksi ihan "tavallisesti koulutettu" saksanpaimenkoira.
 
Meiltä löytyy kaksi aikuista (riiseni ja sakemanni) ja pentu kasvamassa.
Lapsiakin löytyy, reilu 1v ja vajaa 3v. Vanhempi matkii isää ja juoksee piiloon ja huutelee koirille, pikku maalimies :) Joskus yrittää väkisin antaa koirille hihaa, mutta koirat kattelee vaan ihmeissään, kun tietävät, ettei lapsilta oteta mitään. Hyvin ovat siis kaikki mahtuneet samaan talouteen.
 
Kaabe
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 18:58 Minä kirjoitti:
Ihan muuten vaan kyselen, miksi suojelukoulutatte koiria? Tuleeko niistä työkoiria vai onko se vaan sitä että koiran agressionnostatuksesta saa jonkun sortin kicksit?
Mä mietin samaa..Työkoirat erikseen, mutta onhan niitä muitakin harrastuksia, mitä koiran kanssa voi tehdä. Eihän niillä koulutusopeilla kotikoiran kanssa mitään tee, vai tekeekö? Ihan mielenkiinnosta entisenä sakemannin omistajana kyselen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 18:58 Minä kirjoitti:
Ihan muuten vaan kyselen, miksi suojelukoulutatte koiria? Tuleeko niistä työkoiria vai onko se vaan sitä että koiran agressionnostatuksesta saa jonkun sortin kicksit?
Sehän on harrastus siinä missä joku näyttelytoiminta, TOKOt ja Agilitytkin.
Ja jos asia kiinnostaa kannattaa mennä jonnekin tutustumaan hyvin koulutettuun tervepäiseen suojelukoiraan.....ei ne ole mitään agressiivisia häiriintyneitä yksilöitä.....päinvastoin, monesti paljon lupsakampia otuksia kun monet muut..... noin niin kun "vaapa ajallaan", eli esim. kotona. Voishan sitä yhtä hyvin kysellä että miksi joku käy näyttelyissä, onko jotain järkeä siellä juosta ympyrää koira narussa? =)
 
isokoira
Mulla ihan kotikoiria vaan, mitään virallista ei harrasteta, mutta kommentoin nyt aiempaa, että minä listaan suojelun kanssa vain lajiksi jota voi harrastaa koiransa kanssa. Ja minulla on sellainen käsitys että hyvät koirat tulee ja niitä on tarkoituskin treenata "puremaan" vain saalisvietillä, ei puolustusvietillä. Eli siis ei korkeella stressitasolla jne. vaan enempi leikkinä.
 
Kaabe
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2006 klo 21:00 isokoira kirjoitti:
Mulla ihan kotikoiria vaan, mitään virallista ei harrasteta, mutta kommentoin nyt aiempaa, että minä listaan suojelun kanssa vain lajiksi jota voi harrastaa koiransa kanssa. Ja minulla on sellainen käsitys että hyvät koirat tulee ja niitä on tarkoituskin treenata "puremaan" vain saalisvietillä, ei puolustusvietillä. Eli siis ei korkeella stressitasolla jne. vaan enempi leikkinä.
Siinähän se pointti on. Hyvä kouluttaja näkee koirasta sen eron, milloin se siirtyy saalisvietiltä,- puolustukselle. Huono kouluttaja ei tiedä tai ei ole kiinnostunut vieteistä, kunhan voi kehuskella koiransa olevan "suojelukoulutettu"..Suojeluun harrastuksena kuuluu paljon muutakin kuin purut.
Ajattelin lähinnä sitä, että koirasta saa todella ärhäkän paketin, jos se "koulutetaan" noinkin vaativaan lajiin kokemattomissa käsissä. Hyvin koulutettu koira on ilo silmälle (ja kanssaeläjille) oli se sitten suojelua tai agilityä.
Nimim. ikävä harrastuksen pariin :'(
 
sakemanni
Olen tämän jutun aloittaja :wave: Meillä tää suojelukoira on virkakoira, ja tosi leppoisa "kotikoirana". Enemmän tää on sellanen lupsakka kuin se meidän toinen koira joka omaa ihan tavallisen koulutuksen :) Se on kyllä tosi että jos rupeaa koiralle ottamaan suojelua niin täytyy osata tehdä oikein, muuten voi tulla aikasta ärkky koira :eek:
 
Itse olen toiminut ja toimin edelleen koulutusmaalimiehenä ja noita omia suojelukoulutettuja koiria on ollu yhteensä 12 kappaletta ja neiti ku syntys oli kotosalla useampikin suojelukoulutettu ja vieraidenki koulutettavien kans on neiti ollu tekemisissä paljon.


Hyvä koira voidaan kouluttaa suojeluun, koska sen koiran pää kestää myös tän koulutuksen eikä koira ota kuviteltua uhkaa todellisena vaan toimii tasaisesn rauhallisesti tilanteessa ku tilanteessa.


Rodulla ei oo mitään merkitystä mun mielestä se kaikki on yksilöstä kiinni miten koira toimii.

Itelläni suurinosa omista on ollu Dobbereita, niitä ku tuli kasvatetta reilut 12v.
 
Meillä onn suojelukoulutettu vartija sakemanni...
Töissä pelottava, kotona mamman sylikoira! B)
Tytön otti syntymästä asti "hellään huomaansa" ja suojelee vaunuja mutta yllättävää kyllä vai epämääräisiltä kuljoilta,humalaisilta (siis kaikilta johon minä olen varuillani) ja toisilta koirilta..
 

Yhteistyössä