Onko kellään ollut ultrauksessa munasarjat hukassa?!?

Eli kävin eilen ultrauksessa ja lääkäri ei saanut kuin toisen munasarjan näkyviin, ja senkin huonosti.. :/ Ihmeellistä sinänsä että kävin viimeksi marraskuussa ultrassa ja siellä näkyi molemmat moitteettomasti. Onko kellään siis kokemusta vastaavasta ja jos näin niin mistäköhän voisi johtua?? Kokemuksia kaivataan..
 
Minulla on vasen munasarja aina hukassa. Se sijaitsee jotenkin tosi korkealla ja saadaan näkyviin vain jos toinen hoitaja painaa vatsan päältä vasemmalta puolelta munasarjaa alaspäin. Muuten kuin ultran kannalta munasarjan hankalalla paikalla ei ole väliä (punktio voi tosin olla hankala tehdä.) Minulla munasarjat sekä oikea että vasen toimivat yhtä kehnosti. Ovulaation induktiolla saatiin kuitenkin kummatkin munasarjat toimimaan. Mielestäni minulla on myös aiemmin molemmat munasarjat olleet helposti ultrattavia. Viime kesänä sain kuitenkin myöhäisen keskenmenon ja sen jälkeen vasen munasarja "meni piiloon". Lääkärit ovat kuitenkin sanoneet minulle, että munasarja ei voi nousta ylemmäs pelkän keskenmenon takia jos mitään leikkausta ei ole jouduttu tekemään. Asia jäi siis täysin mysteeriksi, mutta koska hankalalla paikalla ei ole muuta ongelmaa kuin huono ultrattavuus, en ole pohtinut asiaa enempää. Nyt olen onnellisesti raskaana ja eilen olin NT-ultrassa. Lääkäri ultrasi lopuksi muutakin kuin sikiötä ja rupesi jälleen ihmettelemään, eikö minulla ole vasenta munasarjaa ollenkaan. Sanoin, että kyllä se siellä on, mutta jos sen ultraaminen ei ole ihan välttämätöntä en halua, että vatsaani ruvetaan painamaan nyrkeillä. Vasen munasarja jäi siis eilenkin löytymättä.

Pyydä lääkäriä seuraavalla kerralla painelemaan vatsaa, josko munasarja sieltä löytyisi. Ei se voi ainakaan kokonaan kadota.
 
Täällä kans vasen vähän vinksallaan eli kohdun takana lytyssä. Toisinaan sen esiin kaivaminen ultralla sattuu mutta nyt kun punktio on perjantaina edessä, niin munasarjat alkaa olla sen verran alas painuneet ettei eilinen ultraus sattunut lainkaan. :)
 
Kiitos tiedoista! Itselläni on sellainen tilanne että vuosi yritystä takana ja eilen tosiaan kävin ekaa kertaa julkisella puolella. Yksityisellä sanottiin viime ultrauksessa marraskuussa että olis polykystiset munasarjat ( molemmat), mutta tämäpä lääkäri oli taas ihan eri mieltä jolla eilen kävin. Sen verran tosiaan mitä se sai sitä vasenta munasarjaa näkyviin, niin tyrmäsi heti kättelyssä polykystisyyden.. outoa. No, tarpeeksi painostettuani otetaan nyt selvyys vielä verikokeella ja nyt tässä kierrossa katsotaan tapahtuuko ovulaatiota.. itse en usko siihen. Mutta ihanaa että homma lähti nyt rullaamaan etiäpäin.. Vielä sen verran että jos se ovulaatio nyt jollain ihmeellä sitten tapahtuu, niin sit on edessä aukiolotutkimus ja laparoskopia, jälkimmäiseen samainen lääkäri ei siihenkään jaksanut uskoa liian vähäisten kipujen perusteella :eek: vaikka se oli perimmäinen syy minkä takia sain ajan naikkarille jo vaikkei ihan vuosi ole tullut täyteen.
 
Olen käsittänyt, että munasarjat muuttuu kierrosta toiseen niin ettei ne aina näytä polykystisiltä jos kyseessä on vähän lievemmän sortin PCO. Mulla näkyy joskus selkeästi ja joskus sanotaan, että "ei kovin polykystiset".

Miten sun muut pco-oireet? Karvoitus, paino, iho-ongelmat, kiertojen pituus, ovulaatiot?
 
Ylipainoa on sellaset kymmenen kiloa, muutama näppy poskessa jota nyt ei akneksi voi sanoa, karvatilanne normaali. Näin lääkärin sanoja lainaten eilisen käynnin yhteydessä: " sun pitäis olla paljon lihavampi ja karvasempi että sul ois pco". :eek: Ovulaatiota en oo saanu tikutettua muuta kun haaleaks viivaks, mut sehän ei riitä. Kierrot vaihtelee 25-30 päivän välillä, kuitenkin suht säännölliset. Mulla oli yhdessä vaiheessa ongelmana tuo tiputtelu ennen ja jälkeen menkkojen, nyt sekin on vähän rauhoittunut. Siitä lääkäri meinas etten tod.näk. ovuloi. Enkä sitä itsekään usko, ei ole nimittäin ollut esim. sellaisia ovislimoja kuin joskus aikoinaan kun en ehkäisyä käyttänyt. Itse kyllä epäilen että tässä ois myös endoa taustalla, on sellasia järkkyjä kipukohtauksia ja viiltelyitä harvakseltaan vatsassa. Ponnistuskipuja myöskin löytyy.. Mut hei, mikäs on sun tilantees, oon uus täällä palstalla joten ei tietä.. :'( :wave:
 
Meikäläisellä on laiskimmista laiskin kierto. B)
Ekat menkat oli 15-vuotiaana, toiset 17-vuotiaana, sitten tarvitsin elämäntilanteestani johtuen varman ehkäisyn ja tarvitsin vuodon, että pystyin aloittamaan pillerit. Sain Terolut-kuurin ja söin pillereitä vuoden tai pari. Kun lopetin pillerit niin loppui "menkatkin". Sitten "kuukautiset" oli tauolla kuusi vuotta. Menkkoja ei siis tule ilman lääkitystä. Eli en luultavasti ovuloikaan. Ylipainoa on kymmenisen kiloa. 26kg oon jo tiputtanut. Iho-ongelmia ja hirsutismia ei ole.

Inseminaatiot Clomeilla, Puregonilla ja Pregnylillä on takana ja nyt ekaa IVF:ää eli koeputkihedelmöitystä käyn läpi. Perjantaina punktioon. =)
Lähinnä tuolla IVF:ää odottavien pinossa kirjoittelen, Siellä meitä peeceeoolaisia on muitakin. =)
 
Mulla on kanssa vasen mutkallaan :D kukaan ei ole sitä karkulaista koskaan nähnyt, yksi lääkäri tosin sanoin että kyllä se täällä on, kun epäilin että pelkkä reikä olisi sen paikalla mistä se minun alkioni karkailee :DD


Näin lääkärin sanoja lainaten eilisen käynnin yhteydessä: " sun pitäis olla paljon lihavampi ja karvasempi että sul ois pco"

Omituista tuollei sanoa. Eihän kaikilla oo noita ongelmia. Olen käsittäny että jos on vaan ne rakkulat munasarjoissa on PCO ja jos karvoja, aknee niin sitten on PCOS. Itse olin vuosi sitten ylipainoinen, mutta nyt olen ihan normaali painoinen eikä ole karvoja tai aknee..silti ultrassa lievä pco..hmm..
 

Yhteistyössä