Onko kellään ollut opiskelija mukana ensimmäisessä synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
mulla oli suht nopea ensisynnytys (vajaa 4h) ja kyllä siitä opiskelijasta ihan hyötyä oli, ainakin ponnistusvaiheessa, mies piti toisesta jalastaja opiskelija toiseta (slilloin eiolu niitä hyviä jalkatukia siinä sängyssä).
ei se mua opiskelija mua haitannu,. ku mulla oli muuta tekemistä :D

"äää"
[QUOTE="odottaja";24114606]Millainen kokemus oli? Jännittikö opiskelijan läsnäolo?[/QUOTE]

Täytyy myöntää että mä en kyllä edes tiedä ketä kaikkia siellä oli paikalla?
En mää kysyny onko joku opiskelija?

oli joo
Oli muistaakseni juurikin ensimmäisessä. Tosin hän sitten lähti kesken pois kun vuoro loppui. Tää opiskelija oli menossa silloin omaan ensimmäiseen ultraansa siitä sitten suoraan :D

Siinähän se meni ku kätilökin, ei mua haitannut. Mukava nuori nainen.

"jmj"
Ekassa synnytyksessä oli mukana lääkäriopiskelija, mies. Olin jo esitietolomakkeisiin kirjoittanut, ettå opiskelija saa tulla mukaan seuraamaan, muttei saa tutkia. Oli aika dramaattinen synnytys ja minä vain kyselin vauvan syntymäaikaa :D Shokissa olin, mutta ties mitä se opiskelija ajatteli...

Meiltä kysyttiin että saako tulla. Olin suihkussa sillon ja mies oli vastannu että saa... Mä kielsin sitte, koska pelkkä ajatuski nosti stressiä. Ja alkuun oliki mukava ku saatiin olla ihan rauhassa, paljolti kaksin. Sitte ku olin ihan poikki ja muuta ni en paljoa välittäny ketä sielä oli...

maaliskuu 2010
[QUOTE="Vieras";24114649]Oli. Ei ollut mitään merkitystä. Ihan sama, kuin kuka tahansa kätilö, eikä sitä tullut miettineeksi siinä tilanteessa sen enempää. :)[/QUOTE]

Puhutaankohan tässä pelkästä ponnistusvaiheesta vai mistä, jos on ollut ihan sama? Ponnistusvaiheessa nyt voikin olla useampi ihminen paikalla, mutta ilmeisesti muuten saa olla ihan omillaan. Omassa synnytyksessäni ainakin olimme mieheni kanssa täysin kahdestaan 7 tuntia, ketään ei tuntunut kiinnostavan mitä siellä synnytyshuoneessa tapahtui. Soitin kätilön paikalle kaksi kertaa, kun halusin tietää onko homma edistynyt yhtään vai ei (jälkimmäisellä kerralla avautuminen oli niin pitkällä, että sain ruveta saman tien ponnistamaan). En tiedä oliko minun synnytykseni jotenkin poikkeuksellinen, mutta ihmettelin sitä, että kukaan ei käynyt katsomassa ellei itse pyydetty. Sain epiduraalin heti kun tulin synnytysosastolle, joten kovia kipuja ei ollut. Saattaa olla että olisin sinnitellyt vielä jonkun aikaa ilman epiduraalia, mutta siihen ei kannustettu yhtään. Minulle sanottiin vain että tässä on huoneesi, soita sitten kun et enää kestä kipua. Vessan etsin itse käytävältä, kun siihen tuli tarvetta. Jumppapallon löysin myös käytävältä ja mies etsi kahvihuoneen. Hetken haahuilin alussa hoitajien kanslian luona sisäänkäyntiä etsimässä, mutta kun kaikki hoitajat näyttivät keskittyvän ruudun tuijotteluun, annoin olla. Homma ei TYKS:ssä mennyt todellakaan niin kuin synnytysvalmennuksessa esitettiin, että hoitajat tarjoavat mielellään akupunktiota ja muitakin apukeinoja kivun hallintaan...

positiivinen kokemus
Oli ekassa synnytyksessä miesopiskelija ja annoin tehdä tutkimuksetkin, kätilö ja lääkäri opastivat häntä koko ajan. Ei siitä mitään haittaa ollut, ei kyllä hyötyäkään muille kuin sille opiskelijalle, mutta toivon, että tuon kokemuksen myötä hänestä valmistuu sitten astetta parempi synnytyslääkäri. Ihan ystävällinen ja mukava opiskelija hän oli.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
wiw
Mulla oli kätilöopiskelija ja olin hänen toiseksi viimeinen synnytys ennen valmistumista ja valitettavasti moni asia meni pieleen. En syytä opiskelijaa, nimittäin epiduraali lopetti supistukset, tarjonta oli väärä.. ym. johti imukuppiavusteiseen synnytykseen.. Mutta se mistä annoin todella palautetta oli synnytyksen jälkeinen ompelu!!! Minulle tehtiin episiotomia ja repeytymiä ei sen lisäksi tullut ja tämä tumpelo ompeli tikkejä YLI tunnin!! Jumalauta oli raivossa pitelemistä! Ja silloin päätin etten enää koskaan ota opiskelijaa tikkaamaan minua ja olen tämän esitietolomakkeissa ja muissa yhteyksissä maininnut. Kaksi synnytystä on sen jälkeen Oys`sa ollut ja olen kieltäytynyt opiskelijasta tämän kokemuksen jälkeen.. Minulle on mainittu että Oys on opetussairaala ja opiskelijat voivat osallistu synnytyksiin.. Mutta minä kieltäydyin ja sanoin, että seurata saa, mutta minua EI enää ikinä yksikään tumpelo ompele, vaikka tyypin valmistuminen ja loppuelämä jäisi siitä kiinni. Toivottavasti tyttö on mennyt ystävällisesti suosittelemalleni Martta-kerhon koruompelekurssille!!!

"vieras"
Meillä oli kätilöopiskelija avautumisvaiheessa, siitä oli ihan hyötyä kun sillä oli aikaa olla juttelemassa ja rauhoittamassa hieman hermostuneita ensikertalaisia :) Ei se edes yrittänyt tehdä sisätutkimusta tai ommella tai mitään monimutkaisempaa, ehkä oli sen verran alkuvaiheessa opinnot. Synnytyskertomusta kirjoitteli ja tulkitsi meille käyrää ja sellaista.

Eikä se kuitenkaan siinä niin koko ajan ollut että olisi alkanut hermostuun vieraan läsnäoloon.

Oli opiskelija, joka teki suurimman osan synnytyksestä toisen kätilön ollessa vain tukena vieressä. Kertaakaan en muista, että olisi epäröinyt niin hyvin hoiti kaiken ja todella hyvät muistot jäi.

(Jos nyt oikein muistan niin hän oli samaisena vuonna valmistumassa jouluksi ja itse olin joulukuun alkupuolella synnyttäjänä.)

"mamm"
sektio tehtiin ja oli mukana, (kylläkin vain seuraamassa) enkä kyllä ajatellu ees hänen läsnäoloansa. jos haluaa tulla mukaan niin siitä vain, miten ne paremmin oppis.

"Pomm"
Toisessa synnytyksessä oli suomalainen opiskelija... teki tutkimukset,paineli akupisteitä silloin kun isä ei kerennyt/osannut, hoiti synnytyksen ja tikkasi kätilön avustuksella.... mutta enempi taisi se oikea kätilö tehdä asioita. En tiedä eikö se antanut opiskelijan tehdä vai eikö opiskelija uskaltanut ?? (voi olla etten vain itse muista kaikke, muistot on aika "usvassa")

Kolmas synnytys: kreikkalainen opiskelija, teki tutkimukset, paineli lämpöpussia selälle, pisti papereihin ylös verenpaineita, hoiti synnytyksen, ja tikkasi... puhui hyvää englantia mutta ei siinä keretty paljon jutella kun synnytys oli tosi nopea.

minua ei haitannut... voihan sille opiskelijalle sanoa että nyt emme tarvitse sinua.

minulla myös
Minulla ensimmäinen synnytys tapahtui "sopivasti" yhden vuoron aikana, joten synnytys hoitui samojen kätilöiden kanssa. Eli mukana oli loppuvaiheen opiskelija ja vanhempi kätilö. Opiskelija oli jo erittäin pätevä ja hän otti toiveeni erittäin hyvin huomioon. Toisin kuin tämä häntä opastava kätilö. Itse en missään nimessä halunnut mitään "hömppähoitoja" eli akupunktiota yms. Sanoin sen jo alussa, mutta tämä vanhempi kätilö koko ajan tarjosi niitä. Kun nyt kuulemma on sen verran hiljaista niin oikeen ehdittäis kunnolla niitä tekemään. Hänen kanssa sain tapella epiduraalistakin. Onneksi sitten suostui tilaamaan sen. Epiduraalin aikana aukesin sitten 3 cm:stä täyteen 10:neen. Ja puudutteen läpikin tunsi, että supistelu oli rajua. En edes halua tietää, kuinka kipeä olisin ollut ilman sitä.

Joten itselläni ainakin nimenomaan opiskeleva kätilö kuunteli ja kunnioitti toiveitani. Ja tämä vanhempi kätilö vain tuputti omia hömppöjuttujaan. Ja paikkana TYKS.

(Tiedän, että teistä jotkut uskoo akupunktioon yms. mutta minulle ne vaan on humpuukia)

"jjj"
Mulla ei ollut opiskelijaa synnytyksessä, mutta olisi saanut tulla, jos sellaista olisi kysytty. Mie järkytyin ensimmäisessä lääkärineuvolassa, kun siellä oli miespuolinen opiskelija ja sekä hän, että lääkäri teki tutkimukset. Sen jälkeen nyt olikin jo yks lysti =)) Kannattaa suhteuttaa se niin, että työtään varten ne harjoittelee ja mitä enemmän kokemusta opiskelijana, sitä paremmilla eväillä siirtyy työelämään =)

Yhteistyössä