Onko kellään ollut kilpirauhasen vajaa toimintaa?

Maruska84 harmaana
On... mulla oireena oli kauhea väsymys, saatoin nukkua n. 15h vuorokaudessa, sekä ainainen pääsärky.. Mulla oli jo niin paha että toiminta oli kilpirauhasissa loppunut kokonaan. Syön nyt thyrox lääkitystä koko lopun elämäni.
Kysy vaan jos haluat tietää lisää..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 16:36 Maruska84 harmaana kirjoitti:
On... mulla oireena oli kauhea väsymys, saatoin nukkua n. 15h vuorokaudessa, sekä ainainen pääsärky.. Mulla oli jo niin paha että toiminta oli kilpirauhasissa loppunut kokonaan. Syön nyt thyrox lääkitystä koko lopun elämäni.
Kysy vaan jos haluat tietää lisää..
Oon ajatellut emnnä käymään lääkärissä, kun olen niiiiiin kyllästynyt, koska aina väsyttää. Mieskin sano, etti kukaan voi olla aina väsynyt...
Oliko sinulla muita oireita, kun väsymys sekä päänsärky? onko lääkkeellä sivuvaikutuksia?
 
Ei mulla lääkkeestä mitään sivuvaikutuksia oo ollut... Ei varmaa oo kovin yleisiä...
Oli just jotain hiusten lähtöä ja maha oli kovalla... Mutta siihen väsymykseen kiinnitin huomiota, kun nukuin vaan välillä söin ja kävin vessassa..
Onko sulä ollut jotain muita oireita, kuin väsymys joka liittyisi kilpirauhasenvajaa toimintaa...??
 
Minulla todettiin 2-viikkoa sitten KILPIRAUHASEN VAJAA-TOIMINTA.
Olen sairastanut tietämättäni n.1,5 vuotta. Vuosi sitten 19.6.2004 Synnytin ensimmäisen lapsemme. Täysin terve! Raskauden aikana minulle on puhennut tämä (tietoa ei ainakaan vielä, mistä puhennut) ja koska vajaa-toiminta on hitaasti etenevä sairaus, ei sitä olla huomattu aikasemmin.

Tietenkin itse ja (mieheni) olemme ihmetelleet mitä nämä oireet ovat, mutta mietimättä kumminkaan sen enempää että olisi aiheellista hakeutua lääkäriin. Nyt 3-viikkoa sitten vasta viimeinkin TAJUSIN hakeutua lääkärille ja siitä viikon päästä tiesin sairastavani kilpirauhasen vajaa-toimintaa.

Se miksi nyt sitten yhtä-äkkiä hakeudun lääkäriin oli se että, mun hormonitoiminta on ollut / on vielä todella sekaisin. Lääkäri kirjoitti keltarauhashormoni 3-kuukauden kuurin, jonka pitäisi tasapainottaa ja saada minun hormonitoiminta taas normaaliksi. Siinä yhteydessä
Lääkäri halusi ottaa verikokeita, muunmuuassa kilpirauhas-arvot.

Ja kun tulokset tuli, TODELLA YLLÄTYS / SHOKKI minulle, minulla on kilpirauhasen vajaa-toiminta. Nyt syön elokuuhun asti keltarauhashormoni pillereitä ja elokuussa otetaan arvot uusiksi.
Jos arvot edelleen nousseet, luultavasti ite "tyroksini" vai mikä nyt olikaan lääkitys alkaa.

Minulla ainakin vaikuttanut sairaus niin että en ole tullut raskaaksi, paino nousee (vaikka yrittäs laihduttaa), ummetusta, väsyttää, hermot menee tosi vähästä (ei normaalia minulle), muistikatkosia,
turvotusta kasvoissa ja jaloissa, kuukautishäriöt, masennus jne...

Tässä muutamia oireita:

Oireet

Oireet kehittyvät usein hitaasti ja ihminen pystyy pitkään sopeutumaan vajaatoiminnasta aiheutuviin oireisiin niitä huomaamatta.

* Väsymys, lisääntynyt unen tarve
* Palelu
* Painonnousu
* Kuiva iho
* Ummetus
* Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö
* Hidas sydämen syke
* Käheys, äänen madaltuminen naisilla
* Kuukautishäiriöt (runsaat kuukautiset, pitkät välit, kuukautisten poisjääminen)
* Ajatuksen hitaus, masentuneisuus
* Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet
* Lapsilla: Kasvun hidastuminen!
* Lapsettomuus

KILPIRAUHANEN TUOTTAA TYROKSIINIHORMONIA, JOKA SÄÄTELEE AINEENVAIHDUNTAA JA ON VÄLTTÄMÄTÖN ERITYISESTI SIKIÖN JA LAPSEN KEHITYKSELLE!!!

Tulipa pitkä juttu.. mutta toivottavasti tuli jotain uutta ja apua löyty!!!
Netistä löytyy tosi paljon tietoa Kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
( esim. google, tai www.fi ja kirjoittaa haku kohtaan...)


 

Jotain näistä oireista on ja jotain ei....
* Väsymys, lisääntynyt unen tarve-> väsyttää melkein aina
* Palelu-> oon todellinen vilukissa
* Painonnousu-> tää kyllä ei pidä paikkansa eli ei nouse
* Kuiva iho->kuiva iho
* Ummetus-<ei oo
* Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö-> hiuksia lähtee, muttei ohut tukka
* Hidas sydämen syke->aina ollut nopea pulssi, mutta nyt hidas
* Käheys, äänen madaltuminen naisilla-<tohon en kyllä osaa sanoa itse mitään
* Kuukautishäiriöt (runsaat kuukautiset, pitkät välit, kuukautisten poisjääminen)->tosi runsaat
* Ajatuksen hitaus, masentuneisuus-> ajatus katkeilee, muistipätkii, omituista alakuloa usein, vaikkei mitää oikeasti vialla
* Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet->kädet ja jalat turvoksissa
* Lapsilla: Kasvun hidastuminen!
* Lapsettomuus->lapset ovat kyllä lähteneet helposti alulle

Eli mitä tästä nyt pystyy sanomaan... eli jotain oireita ja jotain ei...
 
Kehottasin sinua hakeutumaan Lääkäriin ja kertoa omasta olosta / tilanteesta. Lääkäri osaa varmasti kertomasi perusteella pois sulkea eri sairauksia ym. ja luultavasti löytää/tietää mikä sinulla on tai vaivaa. Jos Lääkäri ei määrää labraan verikokeisiin voit kysästä itse asiasta. Verikokeilla saadaan moneen tautiin / sairauteen (jos on) nopea vastaus!!!

Ainahan ei kaikkeen syytä, vastausta, tai sairautta löydy, mutta
se on sataprosenttisen% varma että ittiä se helpottaa, kun tietää
ettei ole mitään vialla tai jos on, on helpotus että viimeinkin niihin
epämääräisiin outohin oloihin löyty syy!

Ainakin itse koin juuri nuin, alkujärkytyksestä toivottua, että
nyt tiiän mistä kaikki johtuu: kun minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Nyt ite jaksaa paremmin ja hyväksyy myös kaiken erillaisuuden ja oudot olot paremmin. Näin myös alitajunnassa oleva masennus pääsee "purkautumaan".

Toivon sinulle voimia ja rohkeutta käydä lääkärissä!!! :hug:

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2005 klo 14:38 Lily-85 kirjoitti:
Kehottasin sinua hakeutumaan Lääkäriin ja kertoa omasta olosta / tilanteesta. Lääkäri osaa varmasti kertomasi perusteella pois sulkea eri sairauksia ym. ja luultavasti löytää/tietää mikä sinulla on tai vaivaa. Jos Lääkäri ei määrää labraan verikokeisiin voit kysästä itse asiasta. Verikokeilla saadaan moneen tautiin / sairauteen (jos on) nopea vastaus!!!

Ainahan ei kaikkeen syytä, vastausta, tai sairautta löydy, mutta
se on sataprosenttisen% varma että ittiä se helpottaa, kun tietää
ettei ole mitään vialla tai jos on, on helpotus että viimeinkin niihin
epämääräisiin outohin oloihin löyty syy!

Ainakin itse koin juuri nuin, alkujärkytyksestä toivottua, että
nyt tiiän mistä kaikki johtuu: kun minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Nyt ite jaksaa paremmin ja hyväksyy myös kaiken erillaisuuden ja oudot olot paremmin. Näin myös alitajunnassa oleva masennus pääsee "purkautumaan".

Toivon sinulle voimia ja rohkeutta käydä lääkärissä!!! :hug:
Kiitos tsemppauksesta! Varasin itselleni täksi päiväksi lääkäriin ajan. Eli nyt pitäisi alkaa selvitä.... Oon lueskellut netistä tietoa kilpirauhasen vajaatoim., niin hyvinkin saattaisi sitä olla. Harmittaa vaan kauheasti se, koska oireita on ollut mahdollisesti jo toisen raskauden jälkeen eli reilut 5 vuotta sitten.....mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan...
 
Kävin tänään verikokeessa, mutta tiedon saa vasta ens maanantaina. Jänskättää aika plajon, että onko niissä mitään....Minulla on kyllä oireita ja olisihan se helpotus, että syy siihen löytyisi. Oon niin kyllästynyt tähän väsytykseen ja ajatuksen katkeiluun....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 14:42 Arjensankari kirjoitti:
Kävin tänään verikokeessa, mutta tiedon saa vasta ens maanantaina. Jänskättää aika plajon, että onko niissä mitään....Minulla on kyllä oireita ja olisihan se helpotus, että syy siihen löytyisi. Oon niin kyllästynyt tähän väsytykseen ja ajatuksen katkeiluun....
:hug: Tsemppiä sulle! kaikkia on paljon helpompaa kun tietää mikä on..
Nii en muista sanoinko että mulla loppui silloin toiminta kokonaan ja tää on ollut mutta nyt jo n. 7vuotta. Kun saa lääkkeet niin pikku hiljaa elämä jatkuu normaalimpana. Kerrohan sitten meille mitä lääkärit sanoivat. Jännätään sun puolesta ja toivotaan että saat asiaan selviyden. :heart:
 
Ei ollu kilppari.... s-tsh koe oli 2,23...eli normaali.... Ollaan nyt jotenkin lähtöpisteessä ja taidan olla luulosairas... :ashamed: Tietty vaivaamaan jäi, kun tässä kokeessa ei harvinainen aivolisäkkeestä johtuva juttu näy....
 
Mulla oli oireita ollut jo kuopuksen syntymän yhteydessä -95 ja papereihin oli merkitty että kilpirauhasarvoja kontrolloidaan mutta tuosta ei mulle silloin puhuttu. Vasta vuonna 2000 ruvettiin tutkimaan kun olin aina väsynyt, masentunut, ääni madaltui, hiuksia lähti, aina paleli ja vajaatoimintahan sieltä paljastui. Nyt olen viisi vuotta syönyt thyroxinia ja ei tämä kamalaa ole. Oireet helpottivat pian lääkityksen aloittamisen jälkeen. Kontrollikokeissa käyn usein jo toisen perussairautenikin takia.
 

Yhteistyössä