Onko kellään lapsi itse vieroittanut itseään vaipoista?

Heppu ei oo koskaan tehnyt kotona pissaa pottaan/pönttöön vaikka ollaan yritetty.

Nyt sit kieltäytyi vaipasta ja heitti sen roskiin, sovittiin että jos pissattaa niin menee pöntölle. Saa nähdä miten lähtee meneen..

Onko muilla käynyt näin, että lapsi itse päättää ajan olevan kypsä? Oppiko lapsi nopeesti kuivaksi?

Ikää 1v10kk.

Huom
Pullosta ja rinnasta vierottamisesta olen kyllä kuullut, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan vaipoista vierottamisesta ;)
Varaudu vahinkoihin vielä kuitenkin. Meillä poika luopui päivävaipoista olleesaan aika tasan 2 v.

Meillä poika vieroitti itse itsensä. Yhtenä aamuna tahtoi vaipan pois ja kun otin pois niin pinkas potalle. Päiväunille laitettiin vaippa ja yöksi, mutta olivat kuivia ja pissat teki pottaan. Seuraavana päivänä nukkui päikkärit ilman vaippaa, mutta yöksi vielä laitoin. Se olikin sitten viimeinen vaippa tuolla lapsella =)

vieras
Olen kuullut muutamistakin tapauksista. Ovat olleet juuri tuollaisia vähän alle 2v. Toinen ei ollut koskaan ennen käynyt potalla, toinen taas 10kk ikäisestä. Hyvin taisi mennä molemmilla.

Jollei lähde sujumaan niin ole tukena ja vaippa vielä hetkeksi.

Mein esikko vajaa 2 vuotiaana kerran vaa nappas vaipan pois ja heitti vessan nurkkaan!
Tulihan niitä vahinkojakin mutta reippaasti kipitti aina potalle! Vaikka se pisu ois mennykkii olkkarin valkoiselle matolle niin sen jälkeen meni potalle :D

Kotona ei enää päivällä sitten vaippoja käytetty, ulkoillessa ja muualla viel vähän aikaa kyllä. Mutta nopeesti esikko oppi päiväkuivaksi!
Kahella seuraavalla meni vähä pitempään.

Meidän kuopus ei 1v7kk iässä enää suostunut pitämään vaippoja päällä. Repi ainapois jos laitettiin. Aluksi oli sitten rytmikuiva ja sen jälkeen ei päivällä tarvittu vaippoja. Yöllä antoi vaipan olla.

mie
Mulla on molemmat pojat päättäneet ettei tarvitse enää vaippaa. Tuota vanhinta yritin istuttaa potalla monta kuukautta tuloksena pottakammo. Muutaman kuukauden päästä hän vaan päätti ettei halua vaippaa ja meni ihan itse potalle eikä tainnut yhtään vahinkoa tulla. Toisella lapsella sama juttu, olivat kahden vuoden ikäisiä tuolloin. Tämän nuorimmaisen kanssa en myöskään ala stressailemaan potalla istumisen kanssa.

Meillä jäi yövaippa noin pois. Poika ilmoitti vaan, ettei halua vaippaa, koska "on jo iso poika". Pari vahinkoa sattui, muttei edes perättäisinä öinä. Hienosti loppui yövaippailu, jota olisin varmaan itse jatkanut pitempään.

Yhteistyössä